1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مهلت یک‌ماهه برای ساماندهی بازار خودرو

مهلت یک‌ماهه برای ساماندهی بازار خودرو

12 تیر 1398
  • 2

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نوسان عرضه خودروهای داخلی موجب توقف سیر نزولی و گرانی نسبی این خودروها در حاشیه بازار خودرو شده است با این روند نمایندگان مجلس یکشنبه هفته گذشته در نشستی غیرعلنی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران ایران‌خودرو و سایپا به بررسی روند تولید، عرضه و ساماندهی بازار خودرو پرداختند.

عبدالله رضیان بابیان این مطلب افزود: در نشست غیرعلنی مذکور ، وزیر صنعت توضیحاتی در مورد مشکلات تأمین قطعه، رشد تیراژ تولید و ساماندهی بازار خودرو ارائه کرد و در پایان مطالب مطرح‌شده در این نشست توسط رئیس مجلس جمع‌بندی اما رأی‌گیری در مورد قانع شدن یا نشدن نمایندگان صورت نگرفت.
او با اشاره به اینکه در این جلسه، رئیس مجلس موضوعاتی که توسط نمایندگان مطرح‌شده بود را برای پیگیری و اجرا توسط وزیر صنعت جمع‌بندی کرد تصریح کرد: اما با توضیحات وزیر، نمایندگان مجلس در برخی موارد قانع شده و موارد دیگر این توضیحات را قانع‌کننده ندانست و مقرر شد تا کارگروهی برای هماهنگی و پیگیری اجرای خواسته‌های نمایندگان و ارائه گزارش بعدی به مجلس تشکیل شود. همچنین در این جلسه که با حضور مدیران خودروسازان برگزار شد، مقرر شد تا با ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع تأمین ارز موردنیاز خودروسازان، وزارت امور اقتصادی و دارایی، ارز موردنیاز واردات مواد اولیه و قطعات خودروسازان را تخصیص داده و تا با تأمین قطعات لازم، تیراژ تولید خودرو از حدود 4 هزار دستگاه کنونی فراتر رفته ، با افزایش عرضه خودرو بازار اشباع‌شده و قیمت‌ها ساماندهی شود.


عبدالله رضیان ادامه داد: در این نشست محورهای مختلفی مانند بی‌رغبتی خودروسازان برای ترخیص قطعات وارداتی به گمرکات به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، تناقض تداوم پیش‌فروش و فروش اقساطی خودروهای داخلی برای سال آینده در شرایطی که خودروسازان تعهدات معوق به مشتریان دارند مطرح شد و پس از توضیحات حدود یک‌ساعته وزیر صنعت، روسای کمیسیون‌های مجلس نیز در مورد تنظیم بازار خودرو و کالاهای اساسی دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. در جمع‌بندی نهایی، رئیس مجلس تأکید کرد در مواردی که رفع این تنگناها نیازمند کار بیشتر است، نواقص مذکور توسط وزارت صنعت مرتفع شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره اینکه بعد از نشست غیرعلنی مجلس نیز وزیر صنعت در کمیسیون صنایع و معادن توضیحاتی در مورد رفع مشکلات بازار خودرو ارائه کرد و درنهایت مجلس مهلتی تقریباً یک‌ماهه به وزیر صنعت برای رفع مشکلات کنونی تولید و عرضه خودرو داد اظهار کرد: به نظر می‌رسد تلاش وزارت صنعت آن است تا با رشد تولید خودرو و عمل به تعهدات معوق خودروسازان تا پایان شهریورماه امسال، شرایط بازار خودرو عادی شود. به اعتقاد وزیر صنعت، اکنون تیراژ تولید خودرو حدود یک‌میلیون دستگاه و تقاضای بازار حدود 6 میلیون دستگاه است که با این ناهمخوانی نظام عرضه و تقاضا، امکان تنظیم بازار خودرو وجود ندارد. او معتقد است وقتی برای ثبت‌نام خرید فوری- نقدی 10 هزار دستگاه پراید حدود 250 هزار متقاضی در چند ساعت به سامانه فروش شرکت خودروساز مراجعه می‌کنند، مشخص است که رانتی در بازار خودرو وجود دارد که باید دولت و مجلس مکانیزمی را برای از بین بردن آن تعریف کنند. با این روند مقررشده تا وزارت صنعت با رشد تولید و عمل به تعهدات معوق تحویل خودرو، تعادل نظام عرضه و تقاضای خودرو در بازار را طی مدت حداکثر یک ماه برقرار و گزارش بعدی را به مجلس ارائه کند. نکته قابل‌توجه دیگر مناقشات تعیین متولی و نحوه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی با تداوم قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صنعت باوجود طرح مصوب مجلس و نامه سازمان بازرسی کل کشور به سران قوا است.


رضیان افزود:‌باید توجه کرد که طرح مصوب مجلس در مورد ساماندهی صنعت خودرو هنوز در شورای نگهبان تائید و ابلاغ نهایی نشده است. همچنین ازآنجاکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دارای اختیار تام برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل اقتصادی است ، باید منتظر باشیم تا پس از تصویب نهایی طرح مجلس در شورای نگهبان، در مورد تعارض ایجادشده بین اختیارات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و تکالیف مطرح‌شده در قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر بازگشت مجدد شورای رقابت به این عرصه، تصمیم‌گیری شود.



نظرات

  • حمید س حمید س (15 تیر 1398 ساعت 09:38)

    یک ماه که سهله، یک قرن هم فرصت بدن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.انحصار تا زمانی که باشه ملت بیچارن

  • ایرانی ایرانی (13 تیر 1398 ساعت 11:20)

    یک ماه دیگه رو هم میبینیم هیچ اتفاقی نمی افته. قیمت ها دوسه برابر شده پونصد تومن میادپائین توی بوق کرنا میکنن . یه ساله فقط وعده وعید میدین