1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. در صورت تداوم ثبات بازار قیمت خودرو بازهم کاهش می یابد

در صورت تداوم ثبات بازار قیمت خودرو بازهم کاهش می یابد

12 تیر 1398
  • 2

یک کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: مسئولان کشوری برای محاسبه قیمت خودرو باید به یک نظر واحد برسند و نتیجه نهایی را به مردم اعلام کنند البته این قیمت گذاری بر اساسی تنظیم شود که هم منافع تولید کننده و هم منافع مصرف کنندگان بطور یکسان در نظر گرفته شود . همچنین لازم است دولت حمایت های خود از تولید کننده انجام دهد تا قیمت ها جوری تنظیم شود که به نفع مصرف کننده هم باشد.

مسعود ضیاء بشرحق با بیان اینکه مجلس طرح خوبی برای ساماندهی بازار خودرو دارد که امیدواریم با تصویب و اجرایی شدن آن شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم افزود: در شرایط کنونی تعیین قیمت بر اساس 5% قیمت زیر بازار تنها به ضرر مصرف کننده واقعی خواهد بود و حتما شورای رقابت باید به این مساله ورود پیدا کند. دولت باید علاوه بر تعیین قیمت های منطقی و بر اساس نرخ تمام شده، در بازار خودرو نیز ثبات ایجاد کند و حباب های جاری در بازار خودرو را از بین برد.

وی با اعلام اینکه با تخصیص ارز4200 تومانی برای خودرو مخالف است گفت: مسئولان باید یک بار برای همیشه تکلیف ارز را روشن کرده و یک نرخ ثابت را برای آن اعلام کند.

بشر حق بیان داشت: اینکه برخی ادعا دارند بنزین به نسبت سایر کشورها خیلی ارزان تر است مطلب درستی است اما آیا حقوق مردم هم متناسب با کشورهای دنیا سنجیده می شود. اگر سطح دستمزد و درآمد مردم هم سطح با شهروندان آن کشورها یکسان باشد آن زمان می توان از گران شدن بنزین و بقیه کالاها صحبت به عمل آورد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، بخشی از مشکلات که صادرات و فروش داخلی خودرو ما را دچار مشکل کرده است ناشی از کیفیت پایین تولید قطعات و عدم کنترلی بر خدمات پس از فروش است. البته پایین بود کیفیت به واردات سطح پایین ترین محصولات از کشورهای خارجی به ویژه چین بر میگردد. ما بی کیفیت ترین کالای چینی را به کشور وارد کرده و به عنوان مواد اولیه در صنایع استفاده می کنیم که در نهایت منجر به بی کیفیت شدن محصولاتمان می شود و همین است که صادرات در مقایسه با واردات در کشور بسیار بیشتر است.

وی افزود: علاوه بر موارد بالا سیستم های نظارتی ما ضعیف است و مقررات ما برای صادرات بسیار دست و پا گیر است و تولید کنندگان برای صادرات با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. قوانین ما هم خیلی شفاف نیست همین ها باعث بروز مشکلات فراوانی برای تولید کنندگان می شود. به علاوه اینکه بسیاری از قوانین با هم در تضاد هستند و قانونگذاری یکپارچه ای برای صادرات وجود ندارد و هر یک از ارگانهای ذیربط مانند بیمه، مالیات، گمرک، سازمان استاندارد بطور جداگانه عوارض مورد نظر خود را از تولیدکنندگان اخذ می کنند همین باعث بالا رفتن هزینه تولید و قیمت تمام شده خواهد شد بطوریکه صادرات صرفه اقتصادی چندانی برای تولیدکنندگان نخواهد داشت.

بشر حق در ارتباط با تداوم سیر نزولی قیمت ها در ماه گذشته گفت: کاهش این روزهای قیمت خودرو نسبت به افزایش آن در چند ماه اخیر بسیار کم است و لازم است مسئولین با ایجاد ثبات در بازار خودرو و نرخ ارز به این کاهش قیمت ها تداوم بخشند.



نظرات

  • Zahrafnj Zahrafnj (14 تیر 1398 ساعت 01:01)

    این وسط بالا پایین خودرو فقط به نفع دلال ها و بنگاه دارها مال خرها س همه شدن دلال خودرو از کارمند تا معلم و بازاری همه شدن دلال و افتادن تو خرید و فروش ماشین تورو خدا از دلال و بنگاه ماشین نخرین لاقل از دیوار یا دوست یا آشنا بخرین بنگاه دارها این وسط دارن میچاپن و هر خودروی راحت ده ملیون میخورن ازش نخرین از دلال ملت نخرین

  • فرهاد فرهاد (13 تیر 1398 ساعت 15:34)

    سلام
    یک پیشنهاد اگر پولی راکه خودوسازان به عنوان پیش فروش از مردم گرفتند را جمع می کردند وباسرمایه گذاری مردم شرکت خودرو سازی جدیدی راه می افتادوزمینه رقابت را فراهم میکرد تمامی مشکلات حل می شد وپس از ان تاسیس چند شرکت دیگر باعث نمی شد یک عده با انحصار هر بلایی بخواهند سر مردم بیاورند