1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. حرکت سریع ایران خودرو و سایپا به سمت ورشکستگی

آخرین اخبار


حرکت سریع ایران خودرو و سایپا به سمت ورشکستگی

15 تیر 1398
  • 49
  • 77614

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خصوصی سازی را راه نجات شرکت‌های خودروسازی دانست و تاکید کرد که ایران خودرو و سایپا با توجه به افزایش بدهی‌هایشان به سمت ورشکستگی می‌روند.

محمدرضا منصوری اظهار کرد: روندی که خودروسازی‌ها در پیش گرفتند روند رو به افولی است؛ با توجه به بدهی‌های زیاد این شرکت‌ها و حمایت‌های بیش از حدی که از آنها صورت گرفته آینده خوبی برای آنها متصور نیست. خصوصاً اگر روزی مرزها باز شود و تحریم برداشته شود آنها قطعا نمی‌توانند با این نحوه تولید با شرکت‌های خودروسازی بزرگ رقابت کنند.

 

وی اضافه کرد: بهترین نسخه در شرایط فعلی توجه به خصوصی سازی است که رهبری هم بر آن تاکید داشتند و سیاست‌های مربوطه را ابلاغ کردند. متأسفانه در ظاهر می‌گویند این کار را انجام می‌دهیم ولی تاریخ نشان داده دولت‌ها حاضر به این کار نمی‌شوند و مدیران دولتی و خصولتی هزاران بهانه می‌آوردند که این کار انجام نشود.

نماینده مردم ساوه در مجلس تاکید کرد: الان خودروسازها وضعیتی دارند که می‌توان آنها را واگذار کرد ولی هر چه جلوتر برویم بدهی‌ها آنقدر افزایش پیدا می‌کند که شاید مجبور شویم مثل خیلی از کشورها کارخانه را به قیمت یک دلار بفروشیم. پس بهتر است خصوصی سازی زودتر انجام شود تا مدیری که صاحب فرآیند است بتواند مدیریت صحیحی بر این شرکت‌ها داشته باشد.

منصوری اصل ۴۴ را از کامل‌ترین اصول قانون اساسی توصیف کرد و گفت: اجرای این اصل راه نجات صنعت، بخصوص خودروسازی است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از عدم توجه دولت‌ها به خصوصی سازی گفت: به هر حال سفره‌ای پهن است و مدیران دولتی حاضر نمی‌شوند آن را از دست بدهند این شرایط به خیلی‌ها قدرت و جایگاه و عزت و احترام می‌دهد. آنها حاضرند در فلان کشور خارجی یک ساختمان برای فروش محصولات شرکت خودروسازی تأسیس کنند که هیچ کارایی هم ندارد و یا شعبه‌ای بزنند که ضرر و زیان آن بیش از سود آن است. طیبعتا اگر این کارخانه متعلق به یک شخص باشد بی مهابا دست به چنین کارهایی نمی‌زند ولی مدیران دولتی هر کاری می‌کنند که خصوصی سازی اجرا نشود.

منصوری در پایان با بیان اینکه خودروسازها به سمت ورشکستگی می‌روند تاکید کرد: آنها خودروهایشان را به چند برابر قیمت خودروهای جهانی فروخته‌اند و زیان ده شدند آن هم در شرایطی که مرزها بسته شده و رقیبی نداشتند. من معتقدم هر مجموعه‌ی دولتی که به این شکل اداره شود ناگزیر ورشکست خواهد شد.

منبع ایسنا



نظرات

  • حجت حجت (16 تیر 1398 ساعت 23:39)

    انشالله که به امید خدا ورشکست بشن ولی اینا کلا دروغ میگن یه پراید تو بازار جهانی اولا که راه نمیدن اگه هم بتونه بیاد 2300دلار قیمتش واقعا انصافه که با این قیمت فصایی این ماشین دهه 90 میلادی رو هی بزک دوزک میکنن و به ملت قالب میکنن ولی حیف که مردم ما بی حیا هستن خدا وکیلی یک میلیارد هم بفروشن این مردم عوام می‌خرن حیف حیف حیف

  • سیاوش سیاوش (16 تیر 1398 ساعت 20:07)

    این ارزوی منه که داره تعبیر میشه

  • علی فیضی علی فیضی (16 تیر 1398 ساعت 12:45)

    مردم خودروصفر نخریدتاارزون شه همش۶ماه اتحادداشته باشید

  • علی فیضی علی فیضی (16 تیر 1398 ساعت 12:42)

    ورشکست شن نیست ونابودشن این************ که پدرمارودراوردن
    برج۶پارسال۹۷یه خوردوسایناثبت نام کردم به قیمت۳۰م
    بعدگذشت۱۰ماه هنوزندادن تازه۴۵م زوری گرفتن ازم
    خدانگذره ازشون
    ماشینایی که بادلار۲هزارتومان تا۴۲۰۰تولیدکردن تواین چندسال الان بادلار۱۰پانزده تومن میفروشن تازه ورشکستم میشن ههههههه!!!! عجب

  • ششش ششش (16 تیر 1398 ساعت 08:41)

    خودرو 50 سال پیش رو به قیمت نجومی فروختن جایگاه دولت رو می رسونه. منم دوست داشته مثل ایران خودرو و سایپا یه ورشکسته بینهایت پولدار بودم که اشغال را به هر قیمتی می تونستم بفروشم

  • دروغ دروغ (16 تیر 1398 ساعت 08:15)

    آخه چقد مردم رو ساده فرض کردین؟؟؟؟
    پارسال و امسال قیمت خودرو هاتون رو بیش از 3 برابر کردین بازم میگین ورشکستگی؟
    توی اظهارنامه مالیاتیتون فروش ماشیناتون رو اونقد کم زدید که یه بچه هم میخنده بهتون مثلا فروش برلیانس رو زدید 12 دستگاه در سال !!!!!!
    شما میگید بازار دست دلالا هستش آخه مگه دلال تر از خود شماها هم هست؟

  • بهرام بهرام (16 تیر 1398 ساعت 07:26)

    خدا کنه ورشکست بشن و مردم از دست این دو شرکت کلاهبردار که سالانه صدها میلیارد به جیب میزنه و هزاران نفر از مردم هم به خاطر فرغونهایی که میسازند جون و سلامتی شونو از دست میدن.

  • سیاه سیاه (16 تیر 1398 ساعت 06:56)

    بروند به درک

  • محمد محمد (15 تیر 1398 ساعت 23:19)

    خودرو سازهای بهتر از اینا ورشکست کردند . ولی متاسفانه این دو شرکت با سادگی مردم هر جور و با هر قیمتی ماشینای مزخرفشونو فروخته و می فروشند و این قصه همچنان ادامه دارد . خلایق هرچه لایق

  • علی علی (15 تیر 1398 ساعت 22:51)

    سلام .بزارین ورشکست بشن این دو شرکت که بخاطر کیفیت پایین محصولتشان هر سال بیش از ۲۰ هزار نفرو به کشتن میدن تازه کلی هم برا فروش این ارابه های مرگ به مردم بیچاره ناز میکنن

  • بنده خدا بنده خدا (15 تیر 1398 ساعت 21:03)

    به امید خدا و دعای مردم

  • کارگر کارگر (15 تیر 1398 ساعت 20:00)

    ی ضرب المثل قدیمی هست که میگه دیگی که بهر ما نمیجوشه کله خر توش،با این اوضاع و گرونی بی حساب کتاب اجناس، تامین مخارج اولیه و ضروری برامون خیلی سخت شده،خودرو که دیگه جز رویا شده برای قشر کارگر، به درک که بر شکست شدن،والله

  • تیبا تیبا (15 تیر 1398 ساعت 19:37)

    ما یه تیبا ثبت نام کردیم ۳۰ روز فوری شده ۹۰ روز هیچ خبری نیست
    خوبه حالا فوری بود اگه عادی بود ۳ سال طول میکشید

  • ناشناس ناشناس (15 تیر 1398 ساعت 19:34)

    خر همون خره فقط میخاد پادونش عوض بشه.مگه ریس شرکت سایپا عوض نشد چن روز بعدش قیمتا کلی رفت بالا.با نخریدن هم دیگه چیزی ارزان نمیشه.

  • محمود صالحی محمود صالحی (15 تیر 1398 ساعت 19:32)

    راه حل:
    کارخانه های ایران خودرو و سایپا و ...... رابه چینی ها واگذارکنند. یا چندمدیر چینی وارد کنیم. آنگاه سمند راباقیمت ۱۵میلیون تومان خواهیم داشت و صادرات فراوان ....

  • ..... ..... (15 تیر 1398 ساعت 19:24)

    اگه با ورشکستگیشون ماشین ارزون میشه الهی بحق پنج تن ورشکست بشن و نابود بشن که خون مردمو تو شیشه کردن.

  • حسام حسام (15 تیر 1398 ساعت 18:50)

    با سلام تمام دنیا سود درصدی که روخودرودارند 3تا 4درصد هست ولی کشور ما بین 15تا 16درصد سود بابت هر خودرو از مردم دریافت میکنن البته این درصد قبل از گرانی خودرو بوده که الان سر به فلک کشیده و هیچ صنعتی با این روش که دو شرکت ایران خودرو و سایپا پیش گرفته موفق نخواهند شد
    اگه روزی اجازه به چهار شرکت خودرو ساز خارجی بدهند که اجازه نمیدن ببینند کسی محصولات این کسی سوار میشه

  • علی علی (15 تیر 1398 ساعت 18:48)

    باید هم ور شکسته شوند وقتی سایت و بسته بودن و خودرو نمیدادن به ملت و دلال هاشون خرید میکردن و هر قیمتی که دوست داشتن به ملت میدادن خب الان باس تاوان کارشون و بدن من خودم ۱۰۰ سال بی ماشین میمونم از لجم اشغال ایرانی رو به قیمت ۵۰ میلیون نمیخرم یا برن قیمت هاشون بیارن پایین و کیفیت خودروهاشون ببرن بالا یا مشتری پیدا کنن بفروشن چطور ممکنه پراید در عرض یکسال بشه ۵۰ میلیون بنظر من هرکی برا پراید ۵۰ میلیون پول بده واقعا هم به خودش هم به ملت ظلم کرده سانتافه با اون عظمت دبی ۳۴۰۰۰ دلار پولش هس اینجا اونقد دلال داره بالای یک میلیارد رسیده پس بهتره مشتری پیدا کنن بفروشن ما خودرو نمیخریم

  • Ali Ali (15 تیر 1398 ساعت 18:25)

    انشاالله هرچه زودتر همشون ورشکست بشن همه باهم نابود بشن مردم از دست اینا راحت شن

  • محمد محمد (15 تیر 1398 ساعت 18:08)

    همه چی دست خودشونه.دولت از هر ماشینی که سایپا وایرانخودرو تولید میکنه پول زیادی به جیب میزنه اگه بخواد می تونه تولید رو
    متوقف کنند.خودرو رو وارد کنیم.