1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. اصلی ترین دلیل ریزش قیمت ها در بازار خودرو چیست ؟

اصلی ترین دلیل ریزش قیمت ها در بازار خودرو چیست ؟

31 تیر 1398
  • 2

عضو اتحادیه فروشندگان اتوموبیل و نمایشگاه‌داران گفت: در ماه‌های ابتدای سال تعداد کمی خودرو به بازار عرضه می‌شد و همین امر باعث بالا رفتن قیمت خودروها شده بود. اما اکنون که خودروها به بازار آمده، بساط سفته‌بازی و دلال‌بازی جمع شده و در صورت ادامه این وضعیت انتظار داریم که شیب نزولی قیمت‌ها ادامه پیدا کند.

سعید عبدالهی عضو اتحادیه فروشندگان اتوموبیل و نمایشگاه‌داران در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و فشاری که از نهادها و افکار عمومی به خودروسازها وارد شد اثر خود را گذاشت و باعث شد خودروهایی که در انبارها دپو شده بودند به بازار عرضه شوند.

وی ادامه داد: به طور مثال در بحث پژو ۲۰۰۸، چون یک تعداد محدودی به بازار عرضه شده بود آنهایی که این خودروها را داشتند، قیمت دلبخواهی برای آنها تعیین می‌کردند اما به محض اینکه بقیه خودروهای در تعهد این شرکت وارد بازار شد، قیمت این خودرو کاهش پیدا کرد. در سایر خودروهای پرتیراژ نیز وضعیت به همین گونه است، افزایش عرضه باعث شده که دلال‌ها فعلا از بازار عقب‌نشینی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که امکان دارد این افزایش عرضه به سبب افزایش تولید باشد گفت: افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند کاملا می‌دانند‌ که این خودروها تولید جدید است یا همان خودرو‌هایی که در انبار دپو شده است، ضمن آنکه مگر چقدر تولید افزایش پیدا کرده است؟ میزان ورودی خودرو به بازار به گونه‌ای است که تمام سرمایه‌گذاران خارج از این حوزه، افراد عادی و حتی خانم‌های خانه‌دار که برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید یا ثبت نام خودرو کرده بودند الان التماس می‌کنند که خودروی خود را بفروشند. از طرف دیگر مصرف کننده و خریداری وجود ندارد، برای همین قیمت‌ها به صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کند. قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و کمتر فردی هم پیدا می‌شود که اکنون اقدام به خرید خودرو یا تعویض خودروی خود کند.

عبدالهی در خصوص ادامه روند موجود گفت: در ماه‌های ابتدای سال تعداد کمی خودرو به بازار عرضه می‌شد و همین امر باعث بالا رفتن قیمت خودروها شده بود. اما اکنون که خودروها به بازار آمده، بساط سفته‌بازی و دلال‌بازی جمع شده و در صورت ادامه این وضعیت انتظار داریم که شیب نزولی قیمت‌ها ادامه پیدا کند. کما اینکه در یک ماه اخیر ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. ضمن آنکه اگر خودورسازها طرح فروش فوری یا ثبت نام بگذارند، بعید است که از آن استقبالی شود بطوریکه در طرح فروش سراتو، هنوز ظرفیت آن تکمیل نشده است.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری برخی شرکت‌های خودروسازی گفت: دلار از ۴ هزار تومان، نهایتا به ۱۵ هزار تومان رسید. در صورتیکه همه می‌دانند هیچ خودرو‌سازی دلار ۱۵ هزار تومانی نخرید‌ه بود اما چطور خودروی جک که سال گذشته ۹۰ میلیون بود الان ۳۰۵ میلیون تومان از طرف کارخانه قیمت‌گذاری می‌شود و یا سراتو سایپا، ۲۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. اما اکنون وضعیت بازار به گونه‌ای است که همین خودرو جک را با 270 میلیون و یا سراتو را با 290 میلیون تومان می‌توان در بازار تهیه کرد.

 

منبع ایلنا


نظرات

  • حمید س حمید س (1 مرداد 1398 ساعت 09:02)

    ملت پول و توانی برا خرید ندارن

  • ناشناس ناشناس (31 تیر 1398 ساعت 16:12)

    اگر خودرو ارزان شده است. چند میلیون گران می شود خبری نمی شود چند صد هزار تومان در چند صد میلیون ارزان می شود به بوق کرنا می کنید.