1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دلیل توقف روند کاهش قیمت ها در بازار

آخرین اخبار


دلیل توقف روند کاهش قیمت ها در بازار

8 مرداد 1398
  • 6
  • 4909

در حالی که قیمت‌ها در بازار خودرو روندی کاهشی را طی می‌کرد، حالا شاهد توقف این روند و افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها و بازگشت نرخ‌ خودرو به سایت‌ها دلیل رشد قیمت‌ها در بازار است.

قیمت خودرو در بازار طی روزهای گذشته روندی کاهشی داشت و تقاضای کم برای خرید خودو در حال تشدید این روند بود اما حالا مشاهده می‌کنیم که قیمت‌ها روندی افزایشی به خود گرفته و آشفتگی در بازار خودرو باز هم در حال شکل‌گیری است.

 

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد به فارس گفت: اقدام ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت برخی تولیداتشان باعث شد تا روند کاهشی قیمت خودرو در بازار متوقف شود و شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای خرید خودرو باعث شده بود تا بازار طی روزهای گذشته آرام باشد و قیمت‌ها نیز روندی کاهشی را طی کند. در این شرایط اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات باعث شد تا بازار خودرو دوباره روندی افزایشی به خود بگیرد. 

وی ادامه داد: اگر خودروسازان قیمت محصولاتشان را افزایش نمی‌دادند، روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ادامه می‌یافت. 

مؤتمنی با بیان اینکه خودروسازان، بازار خودرو را مدیریت می‌کنند، گفت: در شرایطی که قیمت ارز پایین آمده و تقاضایی برای خرید خودرو نیز وجود ندارد، دلیلی برای افزایش قیمت خودروسازان نمی‌بینیم. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر شورای رقابت نقشی در قیمت‌گذاری خودروها ندارد و خودروسازان بدون آنالیز قیمتی نسبت به افزایش قیمت محصولاتشان اقدام می‌کنند که تأثیر نامطلوبی بر بازار دارد. 

وی ادامه داد: کاهش تقاضا برای خرید خودرو در میزان تقاضا برای خرید مواد اولیه صنعت نیز تأثیرگذار است و نباید افزایش قیمت مواد اولیه را بهانه‌ای برای رشد قیمت خودرو عنوان کرد. 


بازگشت قیمت خودرو به سایت‌های فروش اینترنتی

همزمان با افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها، شاهد بازگشت قیمت‌ خودروها به سایت‌های فروش اینترنتی هستیم. این در حالی است که درج قیمت خودرو در این سایت‌ها به این دلیل که عاملی برای شکل‌گیری بازار سیاه خودرو بود، به دستور قوه قضاییه متوقف شده بود.

مؤتمنی در این مورد با اشاره به اینکه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در کنار درج قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی باعث آشفته شدن بازار خودرو می‌شود، گفت: حدود دو ماه بود که بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده بود، ولی با اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات در کنار باز شدن امکان درج قیمت در سایت‌های اینترنتی، دوباره هرج و مرج و نابسامانی به بازار خودرو برمی‌گردد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو همچنین در مورد پیش‌فروش خودروهای خارجی گفت: در حال حاضر واردات ممنوع است و در این وضعیت پیش‌فروش خودرو معنی ندارد.

وی ادامه داد: مردم مراقب کلاهبرداران باشند و برای خرید خودرو فقط از طریق نمایشگاه‌های دارای پروانه کسب اقدام کنند. در عین حال، پول خودرو باید به حساب شرکت واریز نشود نه به حساب افراد.


رشد قیمت بازاری خودرو در پی افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها

ایران خودرو جدیداً قیمت پژو 405 اس‌ال‌ایکس را با افزایش 8 میلیون تومان، 76 میلیون و 12 هزار تومان تعیین کرده است.همچنین قیمت پژو 207 دنده‌ای را با رشد 3 میلیون و 200 هزار تومانی معادل 99 میلیون و 990 هزار تومان اعلام کرده است.

گروه خودروسازی سایپا نیز قیمت سراتو را افزایش داد که این موضوع نیز باعث شد قیمت این خودرو در بازار رشد داشته باشد،. این در حالی است که قیمت سراتو سایپا در بازار به 290 میلیون تومان رسیده بود، ولی این گروه خودروسازی قیمت جدید 295 میلیون تومانی را برای سراتو در پیش‌ فروش این محصول اعلام کرد.

در این شرایط قیمت خودروهای داخلی در بازار یک تا 3 میلیون تومان و قیمت خودروهای مونتاژی نیز حدود 5 میلیون تومان افزایش داشته است.

بر این اساس، قیمت پژو 405 اس‌ال‌ایکس در بازار از 78 میلیون تومان به 82 میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو 405 مدل جی‌ال‌ایکس نیز در بازار از 71.5 میلیون تومان به 73.5 میلیون تومان رسیده است.

قیمت پژو 206 تیپ 2 هم با افزایش یک و نیم میلیون تومانی طی روزهای اخیر به 79.5 میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز از 88 میلیون تومان به 93 میلیون تومان افزایش یافته است. 

در مورد رانا نیز باید به رشد 3 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که حالا با قیمت 78 میلیون تومان معامله می‌شود. سمند ال‌ایکس نیز یک میلیون تومان گران‌ شده و امروز با قیمت 76 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. 

قیمت پژو پارس نیز از 91 میلیون تومان به 95 میلیون تومان در بازار رسیده است.

در مورد قیمت محصولات سایپا نیز باید به نرخ 48 میلیون تومانی سایپا 111 در بازار اشاره کنیم. سایپا 131 با قیمت 44 میلیون تومان و سایپا 132 با قیمت 45 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. 

قیمت سایپا 151 نیز به 44 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه تیبا صندوق‌دار با قیمت 51 میلیون تومان و تیبا 2 نیز با قیمت 56.5 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. 

قیمت ساینا نیز در بازار 57.5 میلیون تومان است و سراتو نیز با قیمت 292 میلیون تومان معامله می‌شود. 




نظرات

  • علی علی (9 مرداد 1398 ساعت 09:11)

    هر چه زودتر باید نرخ گمرکی خودرو رو بردارند تا کی می خوان از خودروسازان حمایت کنن

  • محمد محمد (8 مرداد 1398 ساعت 15:38)

    حالا که بازار میخواد رونق بگیره، این موتمنی میخاد جلوی خرید و فروشها را بگیره. فروشنده یک نفر هست و خریدار هم یک نفر دیگه. چرا جلوی نون خوردن نمایشگاهی ها را میگیری.

  • محمد محمد (8 مرداد 1398 ساعت 13:01)

    دلایل اصلی - دولت و دلال

  • محمد پیروز فر محمد پیروز فر (8 مرداد 1398 ساعت 11:57)

    بابا پول تو دست و بال اکثر مردم نیست . قیمتا اگه الان 50 در صد هم پائین بیاد مصرف کننده واقعی توان خرید نداره . چهره شهر از ماشینای فرسوده زشت شده . دست از حمایت بی چون و چرا از این دو تا نخاله بردارید . اجازه واردات رو صادر کنید . با همین ارز نیمایی هم قیمتا نصف میشه . اما واردات رو به یه مشت *** نسپارید که به مردم اجحاف کنند .

  • محمد پیروز فر محمد پیروز فر (8 مرداد 1398 ساعت 11:51)

    دلیل کاملا روشنه .اگه همین روند رکود و کاهش قیمت ادامه پیدا کنه بنظر شما حلبی سازها باید با چه قیمتی پیش فروش کنند . وظیفه دولت سر پا نگهداشتن پت و مت به هر قیمتی است . همین و بس

  • دقیق دقیق (8 مرداد 1398 ساعت 10:16)

    چیزی که کاملاً مشهود هست دولت با خودروسازان و عدم توجه به خواست مردم است وقتی تعزیرات و شورای رقابت هم از بدنه دولت باشد قرار نیست مردم گام بردارند متاسفانه فقط شعارشان دفاع از مردم هست ولی واقعاً در حق مردم.....