1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رفتار مردم ایران در بازار خودرو؛ خلاف رویه جهانی!

رفتار مردم ایران در بازار خودرو؛ خلاف رویه جهانی!

28 مرداد 1398
  • 4

در طول سالیان اخیر ثابت شده اصولا هروقت در بازار ایران شاهد افزایش قیمت کالایی باشیم، مصرف‌کنندگان و خریداران آن کالا با عطشی مثال زدنی برای خرید آن هجوم می‌آورند و بلافاصله با شروع کاهش قیمت ها، رکودی نگران کننده آن بازار را فرا می‌گیرد.

 پیش‌بینی می‌شود بر خلاف سال‌های قبل در شهریورماه جاری شاهد رکود به‌جای رونق در بازار خودرو باشیم. البته چنین پیش‌بینی‌ از مردادماه شده است و به‌نظر نمی‌رسد در شهریور‌ماه تغییری در وضعیت بازار ایجاد شود.

این وضعیت به‌دلیل انتظار مشتریان بالقوه برای تغییر قیمت‌هاست اما به‌نظر نمی‌رسد بیش از این شاهد کاهش بیشتر نرخ ارز و همچنین تغییر سایر مولفه‌های تاثیرگذار بازار ازجمله رفع ممنوعیت واردات خودرو باشیم.

این در حالی است که در ماه‌های اردیبهشت‌ و خرداد که قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای در حال افزایش بود، شاهد رونق بازار بودیم.

اصولا در بازار ایران هر وقت قیمت رو به افزایش باشد، شاهد هجوم سرمایه‌های سرگردان و همچنین مصرف‌کنندگان به بازار برای خرید هستیم و هر وقت نرخ‌ها نزولی شوند و یا ثابت بمانند، شاهد ایجاد رکود در بازار می‌شویم. بدین‌ترتیب به گفته کارشناسان رفتار مشتریان و خریداران در بازار ایران برخلاف نُرم‌های شناخته‌شده علم اقتصاد در جهان است.

کاهش تردد خودروهای گذرموقت

در حالی که طی سال‌های گذشته در فصل تابستان شاهد هجوم تعداد زیاد خودرو گذر‌موقت به کشور بودیم اما افزایش قیمت ارز، دیگر خرید خودروهای خارجی و واردات آن‌ها به‌صورت موقت را هم چندان توجیه‌پذیر نمی‌کند. به‌همین دلیل شاهد افت تردد خودروهای گذرموقت به کشور در تابستان سال جاری هستیم.

 


نظرات

  • کیومرث کیومرث (2 شهریور 1398 ساعت 13:49)

    به شتر گفتند: چرا گردنت کج است؟ گفت: چه چیزم رج است که گردنم کج است.

  • هموطن هموطن (28 مرداد 1398 ساعت 15:05)

    چرا بیخودی مطلب مینویسی. اگر بلد نیستید تولید محتوا نکنید. کجای جهان اینجوری تعرفه گمرکی داره. کجا برای شماره گذاری اینجوری پلاک قدیمی قیچی میکنن. خداییش روز خبرنگار بود چند روز پیش، توام از این مردمی خذعبل تحویل نده. شرایط کشورتون رو ببینید بعد با دنیا مقایسه کنید. ممنونم

  • علیرضا علیرضا (28 مرداد 1398 ساعت 12:03)

    جهل بدترین آفتی است که انسان میتواند به آن دچار شود....

  • حسن حسن (28 مرداد 1398 ساعت 10:33)

    بازار خرید و فورش دست دلالها و ***********خودروسازان هست
    مردم هیچ کاره هستن چند ساله من و همکارام نمیتونیم ماشین بخریم
    اون رونقی که شما میگین خرید و فروش بین خودروسازی و دلالان میشه که
    اونا هم احتکار میکنن و نمیفروشن