1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مدارک تخلفات صنعت خودرو آماده تحویل به قوه قضائیه

مدارک تخلفات صنعت خودرو آماده تحویل به قوه قضائیه

6 شهریور 1398
  • 1

کمیسیون اصل90 آمادگی دارد هم‎زمان با تکمیل و جمع‌بندی گزارش خودروسازی در جلسه‌ای با رئیس محترم قوه قضائیه، اطلاعات و مستندات خود را برای تسریع در رسیدگی به موضوع در اختیار ایشان قرار دهد

موضوع خودروهای ناامن و شکایات مردمی موجبات ورود کمیسیون اصل90 به پرونده خودروسازان را فراهم کرد. این در حالی بود که به گفته بهرام پارسایی، سخنگوی این کمیسیون خودروسازان از پاسخگویی به درخواست‌های مردم امتناع می‌کردند.

وی در این خصوص می‎گوید: «نارضایتی‌های مردم نشأت‎گرفته از سوء‌مدیریت و عدم پاسخگویی همان مسئولانی است که در گذشته برای تحقیق‎وتفحص در سیستم‌های مالی و اجرایی خودروسازان فرصتی به ما نمی‌دانند اما قطعا کمیسیون اصل90 به‎زودی در گزارش خود اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری ارائه خواهد کرد. به‎عنوان مثال، افرادی سعی در توجیه هزینه ۲۵۰میلیون دلاری طراحی صندوق عقب خودرو ۲۰۶ اس‎دی دارند اما در راستای تنویر افکار عمومی لازم است روشنگری شود. اگرچه این موضوع برای ما جای ابهامی ندارد. »

شما گفته‎اید هزینه طراحی صندوق عقب خودرو 206 باتوجه به آن‌که در آن زمان صنعت خودرو کشور وابستگی‌های گستره‌ای به شرکت‌های خارجی حتی در صنعت مونتاژ داشت، می‌توانست خرج برنامه‎های‌ زیربنایی این صنعت شود. مشخصا کدام برنامه‎ها مد نظر شماست؟

قطعا در زمانی که هنوز بسیاری از فعالیت‌های صنعتی کشور با اجازه برخی شرکت‌های طرف قرارداد انجام می‌شده است، هزینه‎کرد در این خصوص بلامحل تلقی می‌شود.

مردم هرگز فراموش نمی‌کنند در همان زمان که صندوق عقب خودرو ۲۰۶ با این هزینه طراحی شد، هم‌وطنان ما زنده در آتش بی‌تدبیری مدیریت خودروسازی در خودروهای پژو ۴۰۵ سوختند و هیچ وقت هم کسی در این‎باره پاسخگو نبود و در آن زمان حتی رسانه‌ها هم تهدید شدند که بیشتر به این موضوع ورود نکنند که نهایتا راهنمایی‌ و رانندگی تعداد کشته‎شدگان در آتش‎سوزی‌های پژو۴۰۵ را اعلام کرد.

البته دادستان به این موضوع ورود کرد، ولی متاسفانه هیچ دادگاهی به این فاجعه انسانی رسیدگی نکرد و هیچ مدیری نه محاکمه شد، نه مسئولیت پذیرفت و نه استعفا کرد. نباید مدیران صنعت خودرو ناکارآمدی خود را در پشت کلماتی مثل برند ملی، تولید ملی و غیره پنهان و به‎جای پاسخگویی فرافکنی کنند.

تصویب طرح تحقیق‎وتفحص از صنعت خودرو تا چه میزان توانست تخلفات این صنعت را کاهش دهد؟

طراحی صندوق عقب 206 در دهه 80 حدود 250میلیون دلار هزینه داشته است که طبق نظر کارشناسان با این مبلغ در آن زمان می‎شد یک خط تولید کامل را طراحی کرد. اما به‌دلیل وجود کارهای غیرکارشناسی، نبود تدبیر و نظارت و سوءمدیریت شاهد تخلفات گوناگون و ناکارآمدی این صنعت و عقب‎افتادگی آن نسبت به صنعت مشابه در کشورهای دیگر هستیم.

همچنین برای طراحی سمند در دهه 70 که آن زمان نرخ ارز 400 تومان بود، 120میلیارد تومان هزینه شد. البته طرح تحقیق‎وتفحص از صنعت خودرو چند سال پیش تصویب شد اما هرگز به نتیجه نرسید. حتی در مجلس ششم گزارشی از وضعیت صنعت خودرو گردآوری شده بود که متاسفانه اجازه قرائت آن داده نشد. این اقدامات نشان‎دهنده مشکلات بسیار در صنعت خودرو است.

با توجه به حمایت‌های همه‎جانبه دولت‌ها، زیان انباشته خودروسازان نشأت‎گرفته از کدام برنامه‌ریزی در این سرشاخه صنعتی بوده است؟

میزان زیان انباشته خودروسازان به‌رغم همه حمایت‌ها، حاصل مسائلی ازجمله قراردادهای نجومی طراحی و دیگر بی‌مسئولیتی‌ها، ریخت‎وپاش‌ها و فسادهاست.

تحمیل چند صدهزار میلیاردی یارانه سوخت خودروهای پرمصرف، تلفات معادل یک جنگ تمام‎عیار و آسیب‌های اجتماعی شدید و جبران‎ناپذیر و حسرت مردم در استفاده از خودروهای باکیفیت، تخریب محیط‌زیست و هوای پاک و موارد متعدد دیگر، جایی برای توجیه این شیوه و سیاست نادرست و مدیریت ناکارآمد چنددهه‌ گذشته باقی نگذاشته است.

عده‌ای ناکارآمدی خود را پشت تولید ملی و اشتغال‌زایی پنهان می‌کنند. من به‎عنوان کسی که خود دستی بر آتش تولید داشته‌ام، تمام‎قد از تولید داخل و توانمندی داخلی حمایت می‌کنم، به‎شرطی‎که حقوق مصرف‎کننده، شأن مردم و کیفیت در محصولات رعایت شود و توان رقابت با نوع خارجی خود را داشته باشد که متاسفانه این ویژگی‌ها در خودروسازی ما لحاظ نمی‌شود امروز کسانی که از ناکارآمدی در صنعت خودرو دفاع می‌کنند، قطعا منافع و رانتی در آن دارند.

آیا کمیسیون اصل90 مجلس در خصوص موضوع تخلفات شرکت‌های خودروسازی گزارشی برای قوه قضائیه ارسال کرده است؟

ما با توجه به شکایت‌ها و مراجعات گسترده مردم به کمیسیون اصل90 مجلس درخصوص یک مطالبه عمومی وارد عمل شده‌ و امیدوار هستیم دیگر ارکان تاثیرگذار برای رسیدگی و پیگیری موضوع خودروسازان وارد عمل شوند.

سال‌هاست هیچ نظارتی بر صنعت خودرو کشور انجام نمی‌شود. نحوه پاسخگویی به مشتریان، تامین حقوق مصرف‎کننده، کیفیت خودرو، مصرف زیاد و ... ازجمله مواردی هستند که طی این سال‌ها نارضایتی مردم را درپی داشته‌اند. انتظار جدی و مطالبه عمومی از دستگاه قضایی نیز رسیدگی به این بحران بزرگ و نجات مردم از اجحاف‌های غیرقابل انکار صنعت عقب‎مانده خودرو است.

البته قبل از آن‌که به بحرانی عظیم‌تر از موسسات مالی تبدیل شود، باید برای آن فکری کرد. کمیسیون اصل90 هم آمادگی دارد هم‎زمان با تکمیل و جمع‌بندی گزارش خودروسازی در جلسه‌ای با رئیس محترم قوه قضائیه، اطلاعات و مستندات خود را برای تسریع در رسیدگی به موضوع در اختیار ایشان قرار دهد.

بارها در گزارش‌ها گفته شده است خودروسازان بدهی بزرگی به بانک‌ها و موسسات مالی دارند. به نظر شما دلیل این زیان انباشته چیست؟

بدهی خودروسازان به بانک‌ها، قطعه‎سازان، تعهدات حاصل از پیش‎فروش خودرو و زیان انباشته آن‌ها حدود 100 هزار میلیارد تومان است. این امر گویای این حقیقت است که صنعت خودرو کشور به صورت خودمختار تصمیم می‎گرفت و عمل می‎کرد.

تا زمانی که فضای رقابتی ایجاد نشود، شرایط بهبود نمی‌یابد. تولید هر کالایی در هر جایی اگر انحصاری باشد، تولیدکننده دیگر نیازی به پیشرفت و ترقی آن نمی‌بیند. زیرا بازار را به‎طور دائم در اختیار دارد. فضا باید رقابتی شود. در غیر این صورت، امید چندانی به رونق صنعت خودرو نیست.

ما هر روزه شاهد هستیم امکانات، کیفیت و آپشن خودروها کم و قیمت‎شان افزایش پیدا می‎کند. این در حالی است که وارد کردن تکنولوژی روز دنیا و رفع ممنوعیت واردات خودرو، ایجاد فضای رقابتی و پاسخگو کردن خودروسازان در مقابل کیفیت و امنیت خودرو از الزامات است.

شرکت‌های خودروسازی معتقدند واردات خودرو مانع رقابت خودروسازی نوپای داخلی با غول‌های جهانی می‌شود. آیا به‌نظر شما خودروسازان فرصت کافی برای رسیدن به استانداردهای جهانی را در اختیار داشته‌اند؟

من به طور قطع مخالف این نظر هستم. واردات خودرو به تولید کشور لطمه‌ای وارد نمی‌کند، چراکه مصرف روزانه 100میلیون لیتر بنزین در کشور ما در هیچ جای دنیا وجود ندارد که تنها دلیل آن بالا بودن مصرف سوخت خودروهای داخلی است. دولت هر سال مجبور به پرداخت میلیاردها تومان یارانه به همین دلیل می‌شود. ازسوی‌دیگر، این مساله باعث افزایش آلودگی شده و تلفات جاده‌ای نیز بالا رفته است.



نظرات

  • حمید مقدم حمید مقدم (6 شهریور 1398 ساعت 14:53)

    هیچکس بفکر رونق تولید نیست یکی از عوامل دخیل در رونق تولید افزایش هزینه جابجایی حمل بار بویژه حمل بار سبک درون شهری میباشد که با افزایش قیمت خودروهای ویژه حمل بار سبک هزینه های سنگینی بدوش تولید است