1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. راه حل حفظ فاصله حداقلی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو چیست؟

راه حل حفظ فاصله حداقلی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو چیست؟

6 شهریور 1398
  • 1

دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام می کند که راه اصلی از میان برداشتن اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار، فروش خودروسازان بر اساس قیمت حاشیه بازار است که این راه از سوی وزارت صمت پذیرفته نشد اما وزارت صمت با راهکارهای دیگر، با تاخیر به نتیجه رسید.

احمد نعمت بخش اظهار داشت: هر دو خودروساز بزرگ کشور در ایام تعطیلات خودروسازان، مشغول تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانجات بودند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران درپاسخ به سوالی درخصوص راهکارهای لازم برای تکمیل خودروهای ناقص گفت: تنها راهکار، تامین مالی خودروسازان به منظور پرداخت مطالبات قطعه سازان است تا قطعه سازان بتوانند قطعات کسری خودروهای ناقص کف کارخانجات را تامین کنند.

وی افزود: از آنجاکه خطوط تولید در روزهای گذشته تعطیل بوده، قطعه سازان به فعالیت خود ادامه داده و کسری قطعات را تولید و تامین نمودند و به کارخانجات ایران خودرو و سایپا تحویل دادند و به این طریق، خودروسازان توانستند بخشی از خودروهای ناقص را تکمیل و به مشتریان تحویل دهند.

نعمت بخش درخصوص راهکارهای موثر در جهت حفظ فاصله حداقلی بین قیمت کارخانه و بازار گفت: ما از روز اول اعلام نمودیم که تنها راهی که منجر به از بین رفتن اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار می شود افزایش تولید و فروش خودروساز بر اساس قیمت حاشیه بازار است اما به این توصیه توجهی نشد درحالیکه تجربه موفق فروش به قیمت حاشیه بازار را در دهه 70 داشتیم اما علیرغم گوشزدها، تصمیم گیران به این مساله توجه نکردند و راه های مختلف دیگر را مورد آزمایش قرار دادند که البته تصمیمات وزارت صمت در این راستا موثر بود و با تاخیر به نتیجه رسید.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: به منظور کاهش فاصله قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار، در اولین گام کارت ملی افراد را ملاک عمل قرار دادند و اعلام شد که به ازای هر کارت ملی فقط یک خودرو ارائه و فروخته می شود، اما مشاهده شد که برخی افراد اقدام به اجاره کارت ملی افراد دیگر می کردند. پس از آن، شرط حداقل سن 18 سال برای خریدار خودرو لحاظ شد و به این ترتیب تا حدی از حجم تقاضای کاذب کاسته شد.

نعمت بخش افزود: در مرحله بعد، سایت های ایران خودرو و سایپا را متصل نمودند تا خریدار یک خودرو (از ایران خودرو یا سایپا)، به مدت 18 ماه نتواند از هیچیک از 2 خودروساز ایران خودرو و سایپا مجددا خرید کند.

وی افزود: با وجود اقدامات انجام شده، به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار و وجود نقدینگی سرگردان، صف خریداران به قوت خود باقی بود زیرا مردم نگران کاهش ارزش پول و نقدینگی خود بودند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: آخرین اقدام صورت گرفته در این راستا به این صورت است که وقتی یک خودرو به فروش می رسد حدود 5 میلیون تومان از وجه خودرو از خریدار دریافت نمی شود و این مبلغ حدود 2 سال بعد از وی دریافت و سند خودرو 2 سال بعد و پس از دریافت وجه مذکور به خریدار تحویل داده می شود؛ به این ترتیب دلالان از بازار خارج شدند و قیمت کارخانه و بازار در حال نزدیک شدن است.

نعمت بخش افزود: از طرف دیگر با توجه به تکمیل خودروهای ناقص و ارائه این خودروها به بازار، افرادی که خودروهایی را به قصد فروش با قیمت بالاتر، خریداری نموده بودند اقدام به فروش این خودروها نموده و در نتیجه اختلاف قیمت کارخانه و بازار در حال کاهش و از بین رفتن است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان تصریح کرد: راه اصلی از میان برداشتن اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار، فروش خودروسازان بر اساس قیمت حاشیه بازار بود که وزیر صمت این راه را نپذیرفتند اما با راهکارهایی که شرح داده شد با تاخیر به نتیجه رسیدند.



نظرات

  • امیر امیر (6 شهریور 1398 ساعت 22:38)

    عجب.....
    حاشیه بازار؟
    ماشینی که با کلی حمایت تولید میشه رو چرا به قیمت حاشیه بازار فروخته بشه، به هر قیمتی تولید میشه بفروش، تازه اگه تولید میکنی و الا باید باید قیمت کم کاریتون رو هم ازش کم کنید..
    مقدمه چینی میکنن که قیمت رو ببرن بالا..
    کی به شما گفته تولید رو بخوابونی وقتی مشتری هست..