1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بدعهدی ادامه دار در تحویل خودروهای سایپا به خریداران

بدعهدی ادامه دار در تحویل خودروهای سایپا به خریداران

13 شهریور 1398
  • 22

ثبت‌نام کنندگان نسبت به بدتعهدی گروه خودروسازی سایپا گله دارند. این درحالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو هم می‌گوید: تحویل خودروها به موقع نیست اما بازه زمانی تحویل خودروها به شهرستان‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

بدعهدی گروه خودروسازی سایپا همچنان به داستان دنباله‌داری بدل شده است. در این شرایط اقتصادی برخی مردم سرمایه‌هایشان را به کالا تبدیل کرده‌اند. برخی دیگر نیز پول‌های پس‌انداز خود را صرف خرید خودرو کردند؛ این در حالی است که بخشی سرمایه‌های مردم از سال گذشته تاکنون در دست خودروسازان معطل باقی مانده است.

هر روز هم که می‌گذرد هزینه تولید برای خودروسازان بیشتر می‌شود و با این حال، با فروش ویژه‌های جدید این خودروسازان، حجم تعهدات آنها مکررا در حال تغییر است. در عین حال چندی پیش بود که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی حاضر شد و از سه برابر شدن تولید خودرو در اسفند ماه سال گذشته نسبت به آبان ماه این سال خبر داد.

او در ادامه سخنانش گفت: «برخی مواقع خودرو متناسب نداریم که ناچاریم با مشتری مصالحه کنیم و زمانی‌که امکان تولید خودرو وجود نداشته باشد با جایگزین کردن نوع خودرو رضایت مشتری را جلب کنیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش سایپا اعلام کرد که امکان تولید محصولات رنو، برلیانس و آریو وجود ندارد. سراتو هم عملا وارد لیست سیاه خودروسازان سایپایی شد و حالا تکلیف کسانی که از سال‌های گذشته در طرح فروش خودروسازان شرکت کرده‌اند، چندان معلوم نیست که چه خواهد شد.


تولید سایپا چه میزان افت داشته است؟

آن طور که آمارهای پنج ماه نخست ۱۳۹۸ نشان می‌دهد ۳۲۰ هزار و ۳۳۹ دستگاه در پنج ماهه امسال از سوی خودروسازان تولید شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین آخرین داده‌های خودروسازان نیز حکایت از آن دارد که در مرداد ماه امسال ۶۰ هزار و ۷۴۷ خودرو در کشور تولید شده که تغییرات تولید خودرویی‌ها نسبت به تیر ماه افت ۶/۷ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان تولید سایپا نیز در پنج ماهه نخست امسال کاهش ۴/۱۱ درصدی داشته است.

مردم درباره خودرو سایپایی‌ها چه می‌گویند

سردرگمی متقاضیان شرکت خودروسازی سایپا ادامه دارد؛ به نظر می‌رسد زمان مشخصی هم برای تحویل خودروهای مردم از سوی شرکت‌ها و نمایندگی‌ها تعریف نمی‌شود. در این شرایط مردم برای دسترسی به دریافت حقوق‌ خود از شرکت‌های خودروسازی چه باید کنند؟

اخیرا سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته است: طبق گزارش سازمان تعزیرات حکومتی ۱۷هزار شاکی به دلیل دریافت نکردن خودرو ،شکایت خود را ثبت کرده‌اند.

در همین حال یکی از ثبت نام‌کنندگان خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سال گذشته یک خودرو ۱۳۲ثبت نام کردم؛ سایپایی‌ها وعده دادند که در مرداد ماه خودرو را که تنها سرمایه‌ام بوده تحویل می‌دهند این در حالی است که در بهمن ماه تکمیل وجه کردیم. دوباره وعده دادند که ۱۲۰ روز پس از تکمیل وجه خودروی ثبت نامی را تحویل می‌دهند اما تاکنون هیچ خبری از تحویل خودرو نیست.»

او می‌افزاید: «برای تحویل خودرو از نمایندگی مورد نظر پیگیری لازم را انجام دادیم اما آنها نیز مداما می‌گویند صبر کن. جای سوال دارد سایپا از لحاظ قانونی مکلف شد تا زمانی که خودروهای معوق را به مردم ندهند خودروی دیگری را پیش فروش نکنند؛ این در حالی است که این شرکت باز هم خلاف قانون عمل می‌کند. معتقدیم کسانی که همانند ما هستند باید از این شرکت جریمه بابت تاخیر در تحویل بگیرند؛ چرا که ما شش ماه است که تمام سرمایه‌مان در شرکت سایپا معطل است و در آخر هم مشخص نیست که آیا این خودروها به دستمان خواهد رسید یا خیر؟»

همچنین یکی دیگر از شهروندان در پیامی نوشته است: «بنده هم مهرماه سال ۹۷یک حواله تیبا ثبت‌نام کردم و دعوتنامه این خودرو برای خرداد ۹۸ بود؛ زمان تکمیل وجه نمایندگی سایپا اعلام کرد که ۶۰ روزه خودرو را تحویل خواهند داد اما متاسفانه ۷۰ روز از این وعده گذشته و هنوز نتوانسته به قول خود وفا کنند. همچنین کارشناسان نمایندگی نیز پاسخ درستی را درباره علت تاخیر نمی‌دهند.»

چرا سایپا تیبا را تحویل نمی‌دهد؟

در عین حال یکی از کاربران دیگر درباره عدم تحویل به موقع سایپایی‌ها می‌گوید: «خودروی مورد نظر را در اسفند ماه تکمیل وجه کردیم و سایپا نیز در طرح فروش اعتباری دعوت نامه داده‌. قرار بود ۱۰۵ روزه خودروی ثبت نام شده را تحویل دهند اما حالا ۱۶۵ روز از موعد قرار آنها گذشته است.»

از سوی دیگر یکی از شهروندان تهرانی نیز درباره ثبت نام تیبا صندوق‌دار نوشته است: «شهریور ماه سال گذشته تیبا صندوق‌دار ثبت نام کردم دعوت‌نامه باید اسفند ماه می‌آمد. خودرویی زیر پایمان را فروختیم تا تکمیل وجه کنیم. به ما وعده دادند ۶۰ روزه خودرو را تحویل می‌دهند اما امروز ۱۲۰ روز گذشته و هیچ خبری از تحویل این خودرو ساخت داخل نیست.»

نمایندگی‌ها چه می‌گویند؟

در همین حال یکی از نمایندگی‌های سایپا درباره علت تاخیر تحویل خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: کمبود قطعه باعث شده که خودروهای تولید شده ناقص به انبارها هدایت شوند. همین عامل باعث شد کسانی که در گروه خودروسازی سایپا خودرو ثبت نام کرده‌اند نتوانند به وعده خود عمل کنند. تقاضایمان از مردم این است که برای تحویل خودرو عجله نکنند!

او درباره وضعیت تولید تیبا اظهار می‌کند: خودروهای تیبا به اندازه متقاضیان و ثبت نام‌کنندگان تولید شده اما برخی از آنها ناقص هستند. حال تکمیل خودروهایی همچون تیبا قدری زمان‌بَر است. همین عامل باعث شده که در تحویل به موقع تیبا با برخی بدعهدی‌ها مواجه شویم.

تیبای صندوق‌دار با تاخیر تحویل داده می‌شود

یک نمایندگی دیگر در خیابان ستارخان تهران هم درباره چرایی عدم تحویل تیباهای صندوق‌دار به تجارت‌نیوز می‌گوید: تاخیر در تحویل خودروهای سایپا موضوع عجیب و غریبی نیست. عدم تحویل به موقع خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی عادی است.

او اظهار می‌کند: البته در تولید تیبای معمولی مشکلی وجود ندارد اما در تحویل تیبای صندوق‌دار با برخی چالش‌ها مواجه هستیم که امیدواریم زودتر برطرف شود. بنابراین کسانی که تیبای صندوق‌دار ثبت نام کرده‌اند این خودرو را با تاخیر طولانی تحویل خواهند گرفت.

خودروها به موقع به دست خریداران شهرستان‌ها می‌رسد؟

از سوی دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز درباره اینکه چرا خودروسازان خودروی خود را به موقع تحویل نمی‌دهند؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: از زمانی که تغییر و تحول در بخش‌های مدیریتی رخ داده گام مثبتی در راستای تحویل به موقع خودروها شکل گرفته است. در این بازه زمانی عرضه خودرو روی غلتک افتاده و خودروسازان تا به امروز نیز توانسته‌اند تا حدودی به تعهداتشان عمل کنند.

سعید موتمنی می‌افزاید: در حال حاضر کسانی که طی سه ماه گذشته خودرو ثبت نام کرده‌اند بعد از دو ماه خودروهایشان را تحویل می‌گیرند و خودروهای ناقص در انبارها نیز در حال تکمیل است.

او درباره وضعیت تحویل خودروسازان به شهرستان‌ها اظهار می‌کند: در حال حاضر فرقی نمی‌کند خودروسازان خودروهای خود را نیز به شهرستان‌ها نیز عرضه می‌کنند. تحویل خودروها به موقع نیست اما بازه زمانی تحویل خودروها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

اما با وجود چنین وضعیتی باید دید سایپا می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند؟



نظرات

  • محمد محمد (26 آبان 1399 ساعت 10:24)

    سلام من خرداد ۹۸ تیبا ۲ پلاس ثبت نام کردم هفته ۴ خرداد ۹۹ باید تحویل میدادن که تازه تیر ۹۹ تکمیل وجه اومد تکمیل وجه کردیم تا الان که ۲۶ آبان هیچ خبری نیست به هرکی میگیم زنگ میزنیم جواب نمیدن نمیدونم چیکار کنم

  • سیما سیما (6 اردیبهشت 1399 ساعت 02:26)

    الکی منتظر نباشید واسه ما 8 ماهم از تکمیل وجه گذشته تحویل ندادن.یکی از اپراتوراشون به وضوح گفت که دولت اجازه نمسده تحویل بدن که بتونه قیمت خودرورو بالا نگه داره.از ماست که برماست.با بی اطلاعی و بدون تحقیی رفتیم ثبت نام کردیم

  • میم الف میم الف (6 اسفند 1398 ساعت 18:02)

    مهر 97 یک دستگاه ساینا ثبت نام کردم و 30 خرداد 98 تکمیل وجه کردم.
    با وجود اینکه خودرو اولی هستم، تاکنون بعد از گذشت 16 ماه هیچ خبری از تحویل خودرو نیست و حتی شرکت یک جواب درست نمیده!
    یعنی هیچ نهاد ناظری وجود نداره که یک شرکت خودروساز به این راحتی پول مردم را می گیره و حتی پاسخگو هم نیست!!!!

  • قبادبیگلری قبادبیگلری (25 بهمن 1398 ساعت 22:52)

    سلام بهمن سال ۹۷ نسبت به ثبت نام یکدستگاه تیبا ۲ اقدام و تکمیل وجه هم شهریورماه انجام دادم متاسفانه هیچکس پاسخگو نیست فقط دروغ تحویل میدن.

  • مریم مریم (2 بهمن 1398 ساعت 09:57)

    سلام من مهرماه 97 پراید 131 ثبت نام کردم ومهرماه 98 تکمیل وجه کردم وتا الان که2 بهمن ماه 98 هست هنوز خودرو را تحویل نداده اند و داخل سایت زده خودرو تخصیص داده شده چرا این همه دروغ تحویل مردم میدهند

  • تیبا تیبا (25 دی 1398 ساعت 13:18)

    من مهر ماه ۹۷ تیبا صندوقدار ثبت نام کردم با تحویل تیر ۹۸
    تیر ماه دعوتنامه فرستادن و تکمیل وجه کردم و گفتن چند روز تحویل میدهند
    ولی امروز ۲۵ دی ماه ۹۸ و نزدیک به ۵ ماه است که تحویل ندادن و خبری هم نیست از ماشین

  • ساینا پیش خرید ساینا پیش خرید (13 دی 1398 ساعت 20:48)

    سلامو احترام خدمت شما
    من هم در مهر ۹۷ یک دستگاه ساینا پیش خرید کردم و آن زمان قیمت این ماشین در بازار ۴۵ میلیون تومان بود و متاسفانه در زمانی که قصد تکمیل وجه داشتیم قیمت این خودرو بر اساس حاشیه بازار ۵۵ میلیون تومان شد و چون میخواستیم انصراف بدهیم نمایندگی به ما اعلام کرده است که در صورت انصراف مبلغ ۱۵ میلیون تومانی که پرداخت کردید دو ماه دیگر برای شما ارسال میشود و در این فاصله هم هیچ سودی به شما تعلق نمیگیرد.نمایندگی سایپا (دیانی – استان قم) به من اعلام کردند که خودرو شما تا ۶۰ روز دیگر تحویل داده میشود و وقتی هم گفتم که آیا تاخیری دارند گفتند خیر و نهایتا تاخیر یک هفته است. من ماشین ساینا را در خرداد ماه تکمیل وجه کردم و قرار شد ۶۰ روز بعد ماشین را تحویل بدهند ولی تا الان که ۱۲ دی ماه هست هیچ خبری نشد و هروقت که با شرکت تماس میگیریم میگوید که منتظر باشید. و حدودا بیش از سه ماه هست که وقتی میپرسیم تا چه بازه ای خودرو ها فاکتور شده است میگویند تا ۳۰ اردیبهشت فاکتور و تحویل داده شده و وقتی علت را جویا می شویم به ما میگویند که ما فقط اپراتور هستیم و چیزی را که به ما میگویند به شما میگویم. این در حالی است که اخیرا نمایندگی ها میگویند مبلغ ۳ میلیون بیشتر پرداخت کنید تا شما را در نوبت رینگ آلمینیومی ساینا قرار دهیم تا شاید زودتر ماشین تحویل داده شود.که مسلما این هم یک پاسکاری دیگه هستش. متاسفانه نمایندگی هم وقتی مراجعه میکنیم می گوید که به ما ربطی ندارد و هر وقت تحویل دادن ما هم به شما تحویل میدهیم. ما دنبال سود نبودیم که وعده ۱۲ درصد سود تاخیر را به ما بدهند. آن هم اگر سودی پرداخت شود ( از کسانی که ماشین ها را تحویل گرفته بودند بابت سود تاخیر پرسیدیم و گفتند هر وقت این مورد را پیگیری کردیم میگویند با که از طرف شرکت با شما تماس میگیریم). متاسفانه ماشین های ما را تحویل نمیدهند و هر روز پیش فروش های جدید قرار میدهند و هیچ خبری هم از تحویل ماشین های ما نیست. واقعا دیگه خستنه شدیم نه هیچ مقام مسئولی این مورد را پیگیری میکند نه هیچ بخشی نظارت دارد…

    الان بیش از ۶ ماه از زمانی که ما تکمیل وجه کردیم برای خودرو ساینا میگذرد ولی نه شرکت پاسخگو هست و نه نمایندگی و نه هیچ شخص دیگر ، دستمان هم به هیچ جا بند نیست…

  • جلال جلال (15 آذر 1398 ساعت 07:58)

    من برج ۷ سال پیش ساینا ثبت نام کردمو برج ۳ امسال تکمیل وجه کردم ولی تا الان که ۱۵ آذر هستش خبری از ماشین نیست و هیچ کسم جوابگو نیست.پسرخاله من ۶ ماه بعداز من دناپلاس ثبت نام کرده بود که هفته ی پیش تحویل گرفت.سایپا شورشو در آورده.اگر مسئولی صدای مارو میشنوه به دودمون برسه.**** تو روز روشن

  • ساینا ساینا (11 آذر 1398 ساعت 20:04)

    همچنان هر وقت زنگ میزنیم شرکت سایپا میگن تا هفته اخر اردیبهشت فاکتور شده و هیچ خبری از فاکتور شدن و تحویل ماشین های جدید نیست. من 22 خرداد تکمیل وجه کردم و قرار بود 60 روز بعد تحویل بدن ولی هیچ خبری نیست تازه با نهایت بی ادبی هم پشتیبان های شرکت سایپا جواب میدن و گوشی رو قطع میکنن .
    چرا به اشرار اقتصادی توجه نمیشود ؟؟؟؟

  • EmoVergil EmoVergil (11 آبان 1398 ساعت 18:36)

    سلام من ۱۰ مهر سال 97 يه ساينا ثبت نام كردم كه ۲۹ ارديبهشت ۹۸ تکمیل وجه کردم با وعده تحویل خودرو ۶۰ روزه تا به امروز 1۱ آبان هنوز خودروي من در وضعيت تخصيص قرار دارد و خبري از تحويل نيست.جالبه ك در بازار آزاد الان ساينا يك ميليون زير قيمت كارخونه ست حالا سود اين پول تو اين ۵ ماه بمواند.هيچ كسم جوابگو نيست.

  • محمد محمد (9 آبان 1398 ساعت 15:13)

    سلام.ساینابرج هفت 97ثبت نام کردم برج پنج امسال پولشوکامل ریختم حساب.الانم زنگ میزنم نمایندگی 2ماهه به من میگن داریم برج 3روفاکتورمیکنیم.ازوزیرصنعت تامنشیه نمایندگی دارن هرهربهمون میخندن.هیشگیم نیس جواب بده البته حق دارن وقتی هیشگی نیس جلوشون وایسه اینام مردمو******************* بتازیدکه دوردورشماس.ماهم خوشیم باوعده های پوچودروغ آقایون

    ساینا ساینا (11 آبان 1398 ساعت 18:25)

    سلام وقت بخیر
    دروغ میگن ، من 20 خرداد تکمیل وجه کردم دیروز زنگ زدم گفتن تا اخر اردیبهشت ماه تکمیل شده و احتمالا یک ماه دیگه نوبت شما بشه ... یه بار هم رفتم فرم تسریع پر کردم ولی بی فایده بود... عقده ای شدیم والله

  • علی علی (27 مهر 1398 ساعت 19:13)

    سلام
    واقعا چرا وقتی ثبت نامی های یکسال قبلو نمیتونید بدین دوباره ثبت نام‌میکنید اونم هرروز
    وعده تحویل ۳۰ روزه میدن اما تحویل نمیدن اونی که ثبت نام میکنه کل سرمایه زندگیشو گذاشته تا ماشین بخره و یه گره از زندگیش باز کنه شما دیگه گره رو گورتر نکنید
    لطفا به اقای رئیسی اطلاع بدین مطمئنن ایشون میتونن برای مردم کاری کنن

    ساینا ساینا (4 آبان 1398 ساعت 03:41)

    به آقای رئیسی اطلاع بدن ؟ مگه میشه قاضی مملکت از وضع مملکت خبر نداشته باشه ؟

  • پارسا پارسا (14 شهریور 1398 ساعت 09:41)

    همه مردم ایران می دانند که نقص در خوردو مثل برف پاکن یا آینه و... ترفندی برای همگامی با ضد انقلاب وگرانفروشی به ملت ایران است وبس

  • مرتضی مرتضی (13 شهریور 1398 ساعت 21:03)

    سلام.ضمن تشکر بابت درج این خبر.پدر بنده الان دو ماهه تکمیل وجه انجام داده اما خودروشو(132) تحویل نمیدن.بنده خدا پدرم منتظره که ماشینو تحویل بگیره بره باهاش کار کنه.خدارو خوش میاد.اگه شخص حقیقی بود خودم میوفتادم دنبالش میرفتم شکایت میکردم اما...

  • حسین حسین (13 شهریور 1398 ساعت 20:50)

    این هفته تیپا صندوقدار فوری اعتباری ثبت نام کردم با تحویل 30 روزه. به نمایندگی که برای مدارک مراجعه کردم میگند نهایتا فروردین سال بعد تحویل بدند چون اصلا تیپا ندارند و یا قطعاتشون ناقصه. من پیش فروش که نخریدم. اسمشو گذاشتون فوری و علنا دارند کلاهبرداری میکنند. خواهشند همه مطلع باشن که از اسم فوری برای فروش بیشتر دارند سو استفاده میکنند. من که گول خوردم خواهشند اگه نیاز مبرم به خودرو دارید به حرفشون اعتماد نکنید. تحویل فوری در کار نیست.

  • رضا رضا (13 شهریور 1398 ساعت 20:00)

    سلام خواهشمند است قوه قضاییه به مشکلات مشتریان و تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی رسیدگی کند شهریور ۹۷ قیمت تیبا ۲۷ میلیون قیمت کارخانه بود که به علت فرسوده بودن ماشینم ثبت نام کرده ام ۲۴خرداد ۹۸ دعوتنامه اومده تا مبلغ ۴۳/۵میلیون باید پرداخت بشه ماشینم را خرداد ماه فروختم با هزار زحمت تکمیل وجه کردم الان شهریور ماه هست هنوز هیچ خبری نیست و هیچ کس هم پاسخگو نیست

  • غلامرضا لشگري غلامرضا لشگري (13 شهریور 1398 ساعت 17:53)

    با سلام بنده پرايد 131 سفيد در مرداد 97 تكميل وجه كردم و حتي سه ماه قبل هم مابه تفاوت افزايش قيمت بيمه اتومبيل را پرداخت كردم هنوز خبري از تحويل پايين ترين رده اتومبيل سايپا نيست چه رسد به اتومبيل هاي رده بالا و 4 با هم به مدير عامل نامه نوشتم خبري نيست

  • ناصر ناصر (13 شهریور 1398 ساعت 16:07)

    مهر 97 پراید 131 ثبت نام کردم موعد تحویل اردیبهشت که 2خرداد تکمیل وجه شد الان 13 شهریوریم هنوز هیچ خبری نیست شدیم خنده زار دوست و اشنا

  • مجيد مجيد (13 شهریور 1398 ساعت 14:21)

    من مهر سال 97 يه ساينا ثبت نام كردم كه 26 ارديبهشت با وعده 75 روزه ماشين مدل 91 رو براي تكميل وجه فروختم تا ب امروز 13 شهريور هنوز خودروي من در وضعيت تخصيص قرار دارد و خبري از تحويل نيست.جالبه ك در بازار آزاد الان ساينا يك ميليون زير قيمت كارخونه ست حالا سود اين پول تو اين 4 ماه بمواند.هيچ كسم جوابگو نيست.بهترين لحظات سالمون بدون خودرو گذشت

    اننل اننل (14 شهریور 1398 ساعت 21:51)

    من 14 شهریور 97 همون پیش فروشی رو نوشتم که سایپا در بوق و کرنا کرد که بر خلاف ایرانخودرو با قیمت قبلی میخواد خودروهای این پیش فروش رو بفروشه ثبت نام کردم.
    موعد دعوت نامم اردیبهشت 97 بود که 24 اردیبهشت تکمیل وجه کردم و موعد تحویلم خورد شصت روزه...الان 10 روزه دیگه میشه 24 شهریور و دو ماه میشه که تاخیر خورده..البته عملا از 24 اردیبهشت تاخیر داره اما با زرنگی سایپا تحویل رو زد شصت روز پس از تکمیل وجه.یکسال برای یک ماشین صبر کردیم...ماشین قبلیم تصادف کرد ..تصادفی مفت فروختم رفت قبل از گرونی....ساینا رو برام با قیمت الان حساب کردند.کلا ضرر کردم.. کاش میشد پولمو میتونستم جای ماشین بگیرم .جالیبش اینه به قول دوستمون الان بگیریم هم قیمت ساینا زیر قیمت کارخونست در اتفاقی نادر ..من که تا حالا همچین چیزی ندیده بودم..واقعاا بد شانسم.