1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نگاهی به وضعیت قیمت خودرو برای ۴ گروه از خریداران در بازار

نگاهی به وضعیت قیمت خودرو برای ۴ گروه از خریداران در بازار

24 شهریور 1398
  • 2

تقاضا برای خرید خودرو را در بازار می توان به 4 دسته تقسیم کرد. دسته اول کسانی که قصد خرید اولین خودرو را دارند، دسته دوم افرادی که می خواهند خودرو دوم یا چندم را برای استفاده اعضا خانواده خریداری کنند، دسته سوم کسانی که قصد دارند خودرو خود را تبدیل به احسن کنند و دسته گروه چهارم تقاضایی که قصد دارد خودرو را برای سرمایه گذاری خریداری کند.

رو کاهشی قیمت خودرو در بازار که از چند ماه پیش آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد، موجب شده تا وضعیت بازار خودرو برای هر یک از این گروه ها متفاوت باشد. در ادامه به بررسی شرایط بازار برای هر یک از متقاضیان خودرو می پردازیم.

وضعیت بازار خودرو برای دسته ای از متقاضیان که قصد خرید خودرو به منظور سرمایه گذاری و فروش و کسب سود در آینده را دارند در حال حاضر نه تنها نامناسب بلکه خطرناک است. روند تغییر قیمت ها به گونه ای است که چشم اندازی برای جهش های سودزا در بازار خودرو وجود ندارد و می توان پیش بینی کرد اگر خودرو در حال حاضر به قصد سرمایه گذاری خریداری شود در آینده برای مالکش زیان برجای خواهد گذاشت.

دسته دیگری از تقاضا خودرو اولی ها هستند. کسانی که به هر شکل قصد دارند اولین خودرو خود را برای استفاده شخصی خریداری کنند. شرایط بازار برای این گروه بهتر از بقیه است. قیمت خودرو به گونه ای است که می توان گفت این خریداران ظرف یکی دو هفته پیش رو می توانند وارد بازار شده و با قیمت منطقی خرید خود را انجام دهند. اما برای آنها نیز یک شرط وجود دارد. قیمت خودروهای ارزان قیمت بازار همچون تیبا و پراید کاهش خوبی در مدت اخیر داشته اما گروه های قیمتی بالاتر به دلیل عرضه کمتر هنوز جا برای کاهش قیمت دارد.

به این ترتیب اگر خرید هدف آنها در گروه خودروهای ارزان قیمت بازار است، خرید در روزهای پیش رو بعید است با زیان هنگفتی مواجه شود چرا که فاصله قیمت این خودروها در بازار و کارخانه تا حد زیادی کاهش یافته و در یکی دو هفته پیش رو احتمالا در فاصله مناسبی تثبیت می شود.

دسته بعدی تقاضا کسانی هستند که قصد تبدیل به احسن کردن خودرو خود را دارند. این افراد علی القاعده باید به بازه های قیمتی بالاتر بروند و یا قصد دارند از خودروهای تولید داخل به خودروهای وارداتی تغییر دهند. این افراد اگر کمی دست نگه دارند قطعا متضرر نخواهند شد. چرا که هم قیمت خودروهای قیمت بالای داخلی جای کاهش بیشتری دارد و هم چشم انداز بازار ارز کاهشی است که هر دو می تواند به سود این افراد باشد.

دسته آخر تقاضا نیز کسانی هستند که می خواهند خودرو دوم یا چندم را به قصد مصرف خریداری کنند. این افراد نیز به مانند خودرو اولی ها می توانند وارد بازار خودروهای ارزان قیمت شوند که تقریبا بیشتر افت قیمت خودش را کرده است.



نظرات

  • حسن حسن (24 شهریور 1398 ساعت 11:36)

    خواهشن مردم شریف مردانگی کنید هیچگونه خودرویی نخرید تا به قیمت متعادل خود برسد وپراید بیشتر از5 میلیون نشود

    ایرانی ایرانی (24 شهریور 1398 ساعت 15:52)

    خواهش میکنم که خواهش نکنید
    چون کار از خواهش و تمنا گذشته و اکثر خریداران دلال ها هستند و به فکر سودهستند تا مردم و خداروشکر ماشین ها روی دستشون مونده