1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. اعلام دلایل کاهش تولید خودرو در تابستان امسال در کشور

اعلام دلایل کاهش تولید خودرو در تابستان امسال در کشور

11 مهر 1398
  • 0

مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه با اعلام اینکه علت کاهش تولید خودرو در مردادماه امسال تعطیلات تابستانی خودروسازان بوده است، گفت: تولید دو شرکت بزرگ خودرویی(ایران خودرو وسایپا) در مجموع در شهریور ماه ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و تحویل شهریورماه نیز ۶۱ درصد با افزایش روبه رو بوده است.

سیدرضا مفیدی عمده تغییرات عددی در خصوص آمار تولید خودرو را مربوط به تعطیلات تابستانی در شرکت های خودروساز دانست و افزود: اگر چه تعطیلات تابستانی این شرکت ها حدود مردادماه بوده است، اما به صورت اتفاقی امسال در مردادماه و سال گذشته در شهریورماه آمار آن ثبت شده است.

او ادامه داد: این طبیعی است که وقتی دو هفته دو شرکت خودروساز تعطیل باشد، آمار تولید تحت تاثیر قرار می گیرد و نباید یک بخش خاص از آمار را جدا کرد و از آن تحلیل داشت.

مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با بیان اینکه البته به طور طبیعی در ماهی که تعطیلات داریم تولید هم کم می شود، گفت: اتفاقاً امسال از فرصت تعطیلات برای تکمیل خودروهای ناقص استفاده کردیم و آن چیزی که برای مردم و مصرف کنندگان ملاک است آمار تحویل است(اگر چه میزان تولید هم مهم است و برخی مواقع بازار متناسب با تولید از خود واکنش نشان می دهد)، اما آمار تحویل ما نیز در مجموع خیلی عقب نیست.

مفیدی با اعلام اینکه دو شرکت خودروساز بزرگ (ایران خودرو و سایپا) در مجموع در مردادماه امسال حدود 39 درصد نسبت به مردادماه پارسال، کاهش تولید داشته اند ولی کاهش تحویل آنها حدود 4 درصد بوده است، اضافه کرد: البته نمی توان به عنوان یک مشکل اساسی از این موضوع نام برد چرا که این اعداد در شهریور ماه جبران شده و تا حد زیادی افزایش یافته است ( هم تولید و هم تحویل) و از این بابت جای نگرانی خاصی نیست.

او در خصوص آمار شهریورماه تحویل و تولید دو شرکت خودروساز بزرگ نیز افزود: تولید دو شرکت در شهریور ماه در مجموع 19 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و تحویل شهریورماه نیز 61 درصد با افزایش روبه رو بوده است.

مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت بیان کرد: در شهریور ماه امسال دو شرکت خودروساز در مجموع 60 هزار و 318 دستگاه خودرو تولید کرده اند که این رقم در شهریورماه پارسال 50 هزار و 576 دستگاه بوده است.

مفیدی در ادامه اضافه کرد: همچنین دو شرکت بزرگ خودروساز در شهریورماه امسال 86 هزار و 234 دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده اند که این رقم در مدت مدت مشابه پارسال 53 هزار و 628 دستگاه بوده است.

او با یادآوری اینکه همیشه در شش ماهه دوم سال، وضعیت تولید در صنعت خودرو از نظر آماری رشد داشته است، افزود: این موضوع در خیلی از صنایع هم اتفاق می افتد، چون در شش ماهه اول تعطیلات تابستانی و فروردین را داریم اما در شش ماهه دوم شاهد این اتفاقات نیستیم.

مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با تأکید بر اینکه رسانه ها در قبال افکار عمومی مسئول هستند، گفت: رسانه‌ها نباید با تحلیل های زاویه دار و ناقص در شرایطی که باید به تولید و فضای امن اقتصادی کمک کنیم، با جدا کردن بخشی از اطلاعات و ارایه تحلیل های ناقص باعث تشدید در بازار بشوند.

مفیدی با اعلام اینکه مشکلات ناشی از تحریم و نقدینگی را با همت و توان صنعت خودرو پشت سرمی گذاریم، بیان کرد: با استعانت از توان ساخت داخل، کسری های خود را جبران می کنیم و امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم به سمت برنامه از پیش تعیین شده حرکت کنیم.

او با اشاره به اینکه در سال جاری حرکتی اساسی در مسیر تعمیق ساخت داخل آغاز شده است، تصریح کرد: تعامل با بازار و صنایع دیگر کشورها مهم است اما ما از همین فرصت تحریم برای رشد صنعت خودرو استفاده خواهیم کرد.

منبع شاتا


نظرات