1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. گرانفروشی ساینا و سراتو در حال بررسی است

گرانفروشی ساینا و سراتو در حال بررسی است

14 مهر 1398
  • 4
  • 6783

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که قیمت فروش تعیین شده از سوی شرکت سایپا برای دو خودروی ساینا و سراتو در دست بررسی است. طبق اعلام این سازمان با شرکت‌های خودروساز در صورت احراز تخلف برخورد قانونی خواهد شد.

گروه خودروسازی سایپا قیمت خودروی ساینا با رینگ آلومینیومی را ۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرده است؛ در حالیکه قیمت این محصول در بازار ۵۵ میلیون تومان است و در واقع این گروه خودروسازی خودروی ساینا را، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گران‌تر از بازار می‌فروشد.

 

همچنین قیمت سراتو نیز از سوی سایپا حدود ۱۲ میلیون تومان گران‌تر از بازار تعیین شده است.

طبق این گزارش، شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز پیکاپ دو کابین را ۱۰۰ میلیون و پیکاب دو کابین فوتون دیزلی را حدود ۶۴ میلیون گران‌تر از بازار قیمت‌گذاری کرده است.

این موضوع از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیگیری شد و این سازمان اعلام کرد که قیمت دو خودروی ساینا و سراتو در دست بررسی است و در صورت هرگونه مغایرت با ضوابط تعیین شده، برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

این سازمان اما شرکت ایران‌خودرو دیزل را از گران‌فروشی تبرئه و اعلام کرده که در ارتباط با خودروی پیکاپ دوکابین فوتون به دلیل اینکه این خودرو در گروه خودروهای تجاری قرار دارد، قیمت آن از سوی شرکت تولیدکننده تعیین می‌شود.

در این رابطه وحید منایی با بیان اینکه برنامه فروش فوری محصولات شرکتهای ایران خودرو و سایپا براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار و ابلاغیه معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انجام شده است، اظهار کرد: براین اساس شرکتهای ایران خودرو و سایپا از اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۷ برای فروش فوری ۲۰ درصد از تولیدات روزانه خود به منظور تنظیم قیمت بازار خودرو اقدام کرده‌اند.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در این ارتباط چنانچه شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو در اعمال قیمت‌های فروش برخلاف مصوبات مربوطه عمل کنند، این سازمان پس از دریافت مستندات و شکواییه مرتبط نسبت به رسیدگی و در صورت احراز تخلف، به انعکاس مراتب به مراجع تعزیری اقدام می‌کند.

وی همچنین درباره قیمت خودروی ساینا و سراتو، اظهار کرد: این موضوع از شرکت عرضه‌کننده پیگیری و با توجه به ادعای شرکت مبنی بر تعیین قیمت و فروش بر مبنای بهای تمام شده تولید، ضمن اخذ اسناد و مدارک مرتبط، مراتب در حال رسیدگی است که در صورت هرگونه مغایرت با ضوابط، اقدام قانونی لازم صورت می‌پذیرد.

منایی تصریح کرد: البته درباره این موضوع باید توجه شود که مقایسه قیمت فروش فعلی شرکت با قیمت رایج و کشف شده در بازار که ناشی از فضای عرضه و تقاضا است، از منظر اقتصادی منطقی نبوده و قابل استناد نیست، زیرا قیمت یک محصول خاص در سطح بازار به جز عوامل اصلی تعیین کننده سطح تعادل قیمتی که ناشی از برآورد تأثیرات مرتبط با سطح تقاضا و عرضه است، به کشش قیمتی محصول، سلیقه مصرف‌کنندگان و جایگاه محصول از منظر خریداران نیز وابسته است.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های عرضه کننده داخلی بواسطه عوامل متعدد (تغییرات نرخ ارز، هزینه انتقال ارز و به طور کلی افزایش بهای تمام شده محصول) افزایش یافته؛ بنابراین قیمت فعلی محصولات بالاتر از قیمت فروش محصولات در زمان انعقاد قراردادهای قبلی با مشتریان است. این در حالی است که این قبیل واحدها بایستی نسبت به تحویل تعهدات ناشی از قراردادهای قبلی با نرخ مندرج در مفاد قرارداد عمل کنند؛ بنابراین واضح است در صورت عرضه این دسته از محصولات به بازار توسط افراد دریافت کننده با قیمت قبلی، موجبات اختلاف قیمت آن با قیمت روز شرکت پدید آمده و به عبارتی قیمت رایج در بازار ازقیمت کارخانه پایین‌تر قرار می‌گیرد.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنین در ارتباط با خودروی پیکاپ دوکابین فوتون تولیدی شرکت ایران‌خودرودیزل نیز خاطرنشان کرد که مطابق ضوابط مربوطه این خودرو در گروه خودروهای تجاری قرار داشته، بنابراین قیمت خودروهای مذکور با رعایت ضوابط عمومی قیمت‌گذاری توسط هیئت مدیره شرکت‌ها تعیین می‌شود.

منبع ایسنا



نظرات

  • دادخواه دادخواه (15 مهر 1398 ساعت 01:18)

    شهریور ۹۷ با پرداخت ۷۰ درصد قیمت خودرو و برای موعد تحویل بهمن ۹۷ پیکاپ فوتون دیزلی را پیش خرید کردیم. شرکت ایران خودرو دیزل مدت ۶ ماه از صدور دعوتنامه امتناع می کرد و نهایتا در شهریور ۹۸ برای اولین گروه دعوتنامه تکمیل وجه صادر کرد. اما بجای اینکه طبق قرار داد قیمت خودرو را به قیمت زمان تحویل یعنی بهمن ۹۷ محاسبه کند، دعوتنامه های تکمیل وجه را به قیمت شهریور ۹۸ و با ۳۰۰ درصد افزایش قیمت صادر کرد. این درحالی است که شرکت مذکور از ارز دولتی برای واردات قطعات استفاده کرده ولی خودرو تولید داخل را با قیمت ارز آزاد میفروشد که از قیمت بازار هم بیشتر است.
    از طرف دیگر، شرکت ایران خودرو دیزل فقط سود مشارکت را در نظر گرفته و بابت تاخیر هیچ وجهی پرداخت نمی کند.
    نه وزارت صمت و نه تعزیرات و نه سازمان حمایت هیچکدام جلوی تخلفات بارز این شرکت را نمی گیرند. این وسط ما شدیم گوشت قربانی، به بهانه تحریم به هر قیمتی که بخواهند می فروشند. هیچ کس هم نیست حق مردم رو ********* بگیرد.

  • کوییک کوییک (14 مهر 1398 ساعت 17:31)

    خود قیمت بازار هم حباب داره قیمت ها بیش از حد بالاست

  • ایلیا ایلیا (14 مهر 1398 ساعت 17:30)

    بررسی هاتون نتیجه هم داره؟؟؟!!!

  • جواد جواد (14 مهر 1398 ساعت 14:45)

    پارسال این دوتا شرکت اومدن گفتن بزارید ما قیمتو ازاد کنیم و 5درصد زیر قیمت بازار بفروشیم تا دلالها خارج بشن و بعد کم کم قیمتو کم میکنیم تا قیمت بازار کم بشه ! مجوز قیمت ازاد فروختن رو که گرفتن نه تنها کم نکردن زیاد هم کردن سراتویی که اسفند 97 سایپا میداد 210 شده یه دفعه کرد 295 حالا که قیمت بازار هم اومده پایین باز داره همون قیمت میده .
    اینا فقط حرف میزنن و خرشون که از پل گذشت حرفاشون یادشون میره !