در این مطلب قصد داریم تا بازار لوازمیدکی و قطعات جانبی یکی از خودروهای پرتیراژ وطنی را موردبررسی قرار دهیم.
بازاری که سالهای زیادی برای بومی شدن آن تبلیغات فراوانی میشد اما با وقوع تحریمها مشخص شد که صنعت ساخت لوازمیدکی ما همچنان وابستگیهای زیادی به خارج از کشور دارد. بازار موردبررسی ما در این شماره بازار لوازمیدکی خانواده پراید شرکت خودروسازی سایپا است؛ در ادامه همراه ما باشید.
نکتهای که کاملاً در این بازار به چشم میخورد افزایش قیمت 1.5 برابری قیمتها بهصورت رسمی است اما آنچه در کف بازار مشاهده خواهید کرد افزایش حداقل 2 برابری قیمتها نسبت به سال قبل است و این اتفاق در حالی میافتد که این افزایش قیمتها نهتنها روی افزایش کیفیت قطعات تأثیر به سزایی نداشته بلکه اغلب قطعات یدکی خصوصاً تزئینی داخل اتومبیل با افت کیفیت فاحشی روبرو بودهاند. برای خرید قطعات یدکی شما در بازار با چندین نوع برند مختلف از شرق و غرب ایران روبرو هستید. برندهای ایرانی مسلماً کیفیت پایینتری دارند اما قیمت آنها نیز بسیار بهصرفهتر هست. سرآمد برندهای تولید داخل شرکت عظام است که اکثر قطعات را با این نام میتوانید در بازار پیدا کنید. والئو، بوش و ... از شناختهشدهترین برندهای خارجی در حوزه فروش لوازم پراید محسوب میشود و از طرفی باید خاطرنشان کرد که اگر خواهان اینگونه قطعات وارداتی و برند برتر بازار باشید باید خدمات پس از فروش و گارانتی را از خیالتان بیرون کنید.
معضل دیگری که امروزه این بازار با آن دستوپنجه نرم میکند افزایش قطعات قاچاق در بازار است که مشتری ایرانی را کلافه کرده است. این قطعات تقلبی در حوزههایی مانند لنت ترمز، فیلترها و خصوصاً شمعهای پیشرانه بیشتر در سطح بازار دیده میشوند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد مراجعه به بازار برای خرید لوازمیدکی پراید را دارید جویای لوازم شرکتی این خودرو باشید چراکه نسبت به رقم پرداختی کیفیت و کارایی بهتری نصیب شما خواهد شد. در بازار انتخابهای دیگری همچون تسمه، لامپ، لوازم سر سیلندر و ... ساخت چین را هم دارید و یا انتخابهایی مانند تسمه تایم کانتیننتال یا کاتالیزور اصلی به قیمت 700 هزار تومان! اما به نظر میرسد لوازم شرکتی در حال حاضر قیمت و کیفیت قابل قبولی را به مشتری در درازمدت ارائه میدهند.