1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. انتقاد تند رئیس بانک مرکزی؛ تا کی باید از خودروسازی فشل حمایت کنیم!

انتقاد تند رئیس بانک مرکزی؛ تا کی باید از خودروسازی فشل حمایت کنیم!

29 مهر 1398
  • 3

رئیس‌کل بانک‌مرکزی درخصوص تخصیص وام به خودروسازان گفت من در موضوع تامین نقدینگی برای خودروسازان مخالف بودم ولی سال گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از 840 میلیون یورو به صورت ال سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک سال این مبلغ یا به صورت ارزی یا به صورت ریالی پس داده شود.

همتی با انتقاد از خودروسازان گفت: اما در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آنها تخصیص داده شده بود دست نخورده باقی ماند تا اینکه صرف موارد دیگری شد.

وی اضافه کرد: جالب اینجاست که خودروسازانی که قیمت‌هایشان را هر روز بالا می‌برند حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند ولی سوال اصلی این است که این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ خودروسازان 40 سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند ولی این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر مخالفت بانک مرکزی با فرآیند انتقال ارز گفت: برخی‌ها می‌گویند که ما در خارج از کشور منابع ارزی داشتیم و می‌خواهیم از این منابع استفاده کنیم؛ ما در ابتدا اعلام کردیم حاضریم این منابع ارزی را با نرخ 5 درصد بالاتر از نرخ نیما خریداری کنیم ولی آنها حاضر به انجام این کار نشدند و بعدتر عنوان کردند که می‌خواهیم از این منابع برای واردات استفاده کنیم؛ ما اعلام کردیم هیچ مخالفتی با این موضوع نداریم به شرط آنکه ثبت سفارش انجام و منشاء این پول مشخص شود ولی آنها اعلام کردند که حاضر نیستند که منشاء این پول را بگویند چرا که واقعیت آن است که منشاء این پول صرافی‌های دوبی و تهران هستند و موافقت با این امر یعنی افزایش فشار به تقاضا و جهش نرخ ارز.

منبع تسنیم


نظرات

  • جليل جليل (30 مهر 1398 ساعت 18:44)

    فشل هم لايقشون نيست،بهتره بگيم اشغال ساز

  • حکمت حکمت (30 مهر 1398 ساعت 00:36)

    کشور پرتغال خودرو ساز نیست اما
    ارزش صنعت خودرو سازی پرتغال به بیش از ۱۱ میلیارد یورو است درسال ۲۰۱۵
    حدود ۲۶۵ کارخانه ساخت قطعات خودرو در کشور پرتغال وجود دارد. در آمد به دست آمده این صنعت به ارزش ۵ درصد از درآمد تولید ناخالص کشور است.
    ارزش صادرات قطعه خودرو ترکیه ۹ میلیارد دلار سال ۲۰۱۵ بود،این همه هم شعار و تهدید و سر و صدا ندارند.

  • حکمت حکمت (30 مهر 1398 ساعت 00:34)

    پیشنهاد میشود قیمت سوخت ۵۰۰ ریال از گرانترین قیمت کشور همسایه بیشتر باشد. در عوض نرخ تعرفه واردات خودرو زیر ۵ درصد و نرخ برابری ارز ثابت شود. خودروساز هم از این قبل هزینه‌های بیکاری کارگران و خسارت‌ها را بگیرد. بهتر از آن است که روزی ۵۵ نفر کشته شوند. قالی بافان مافیا و لابی ندارند. والا ۱۲ میلیون نفر از قبل قالی کار میکردند و میلیونها نفر در صنعت پوشاک ،پارچه و چرم کفش و... بودند. سالهاست نابود شدند و کسی هم حرفی نزد. محصولات آنها هم داخلی بود کسی را هم نمیکشت. شعار حمایت از تولید داخل فقط برای خودرو ساز است.