1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. اما و اگرهای خصوصی‌سازی صنعت خودرو

اما و اگرهای خصوصی‌سازی صنعت خودرو

8 آبان 1398
  • 2

بحث خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز از سوی وزارت صمت به‌عنوان سیاست گذار کلان خودرو به‌صورت جدی پیگیری می‌شود. آن طور که رضا رحمانی گفته وزارتخانه تحت مدیریتش برنامه‌ای سه مرحله‌ای برای واگذاری بقیه سهام دولتی در دو خودروساز بزرگ کشور در دستور کار دارد که مرحله پایانی واگذاری تمامی سهام دولت در دو شرکت خودروساز است. البته کارشناسان درباره نحوه خروج دولت از خودروسازی نظرات گوناگونی دارند. احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در این ارتباط به «ایرنا» گفت: به تجربه ثابت شده که دولت بنگاهدار خوبی نیست و اگر خواهان رشد خودروسازی هستیم باید خصوصی‌سازی واقعی در آن انجام شود.وی با تاکید بر اینکه با واگذاری اندک سهام باقی مانده دو خودروساز بزرگ کشور موافقم، یادآور شد: شاهدیم هرچند دولت کمتر از ۲۰ درصد در ایران خودرو و سایپا سهم دارد، اما در انتخاب مدیران عامل آنها دخالت کرده و آنها از سوی وزارت صنعت یا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) انتخاب می‌شود.
نعمت بخش تصریح کرد: باید مراقب بود باقی مانده سهام دولتی در خودروسازی به اهل آن واگذار شود.اما امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز به این خبرگزاری گفت: امکان واگذاری این دو خودروساز در مقطع کنونی فراهم نیست، اما می‌توان اقدام‌های دیگری به انجام رساند.وی معتقد است خصوصی‌سازی خودروسازان موضوعی است که در دراز‌مدت به نتیجه می‌رسد، اما صنعت خودرو در شرایط کنونی با بحران مواجه بوده و نیازمند واکنش یا واکنش‌هایی سریع است.وی با اشاره به بحران سال ۲۰۰۸ آمریکا هشدار داد: اگر خودروسازان ایرانی ورشکست شوند، صنعت فولاد، دیگر صنایع و حتی بسیاری بانک‌های کشور ورشکست خواهند شد.کاکایی اعتقاد دارد که واگذاری خودروسازان باید در سه مرحله انجام شود، یعنی پس از واگذاری اموال مازاد آنها، باید شرکت‌های بی ارتباط به خودروسازان واگذار شود، سپس سراغ ادغام شرکت‌های اصلی آنها رفت. وی گفت: به‌طور نمونه شرکت‌های قطعه‌سازی زیادی زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا هستند که می‌توان آنها را واگذار کرد و مدیریت آنها را به بخش خصوصی سپرد.این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در مرحله بعد ادغام شرکت‌های اصلی مثل سایپا و سایپا دیزل یا ایران خودرو با ایران خودروی خراسان و ایران خودرو دیزل می‌تواند در دستور کار قرار گیرد؛ در این زمینه با وجود اینکه صحبت‌های زیاد مطرح شده، اما در عمل اقدامی انجام نشده است.




نظرات

  • هوشیار هوشیار (9 آبان 1398 ساعت 09:55)

    واقعا دولتی بودن خودروسازی در ایران صدمات بسیار زیادی هم به این صنعت وارد نموده و باعث عقب گرد خودروسازی شده و باعث خسارت های جانی برای مردم شده است و اگر دولت به رایگان سهام خود را به خودروساز ببخشد و تعرفه واردات را صفر نماید و بازار رقابتی شود لا اقل جان مردم به خطر نمی افتد , و از خودروسازی از گاری سازی عبور خواهد کرد

  • سعید سعید (9 آبان 1398 ساعت 00:30)

    باید دولت تحت فشار شدید قرار بگیره توسط خودروسازان و بانک مرکزی تا با خصوصی سازی صنعت خودرو موافقت کنه خودروسازان می توانند کلا کارخانه شونو ببندند و هیچ خودرویی تولید نکنند هر چند خودروساز ها ضرر می کنند ولی این فشار شدید میاره به دولت که با خصوصی سازی صنعت خودرو موافقت کنه چون ایران خودرو و سایپا به دولت وابسته هستند و دولتی هستند هر موقع این دو خودروساز کار نکردند دولت هم ضرر می کنه و مجبور میشه یه فکری به حالشون بکنه .