1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سرنوشت قیمت بنزین در سال جاری چه خواهد بود؟

سرنوشت قیمت بنزین در سال جاری چه خواهد بود؟

7 آبان 1398
  • 1

از سال‌ گذشته زمزمه افزایش قیمت سوخت، سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت‌سوخت به گوش می‌رسید. این روزها همزمان با احیای کارت‌سوخت، زمزمه افزایش قیمت و سهمیه‌بندی سوخت شدت پیدا کرده است.

این زمزمه‌ها که پیش‌تر توسط بهارستان‌نشینان رد و نقض می‌شد، این روزها اتفاقا بیش‌از پیش، از زبان‌ آن‌ها مطرح می‌شود. برای شفاف کردن این ادعاها و راستی‌آزمایی موضوع افزایش قیمت بنزین در سال آینده با دو نماینده مجلس به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

امسال بنزین گران نمی‌شود

عبدالرحیم خدری، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره افزایش قیمت بنزین در سال جاری گفت: «از سوی دولت و نمایندگان کمیسیون انرژی، پیشنهادهایی درباره افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین مطرح شده است.»

او تاکید کرد: «افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن در سال جاری رخ نمی‌دهد و تمام پیشنهادهای مطرح‌شده احتمالا برای سال آینده است.»

معیشت مردم، تعیین‌کننده افزایش قیمت بنزین

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دراین باره نظر دیگری دارد و یک شرط را برای افزایش قیمت بنزین مطرح کرد. او گفت: «درواقع دوسال است بحث سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت مطرح می‌شود اما تاکنون تصمیمی درباره آن اتخاذ نشده است.»

او ادامه داد: «دولت همچنان علاقه‌مند به بالا بردن قیمت بنزین است اما این افزایش قیمت در سال جاری رخ نمی‌دهد. البته سال بعداین تصمیم بستگی به وضعیت معیشت مردم دارد یعنی درآمدها افزایش یابند یا شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد. بنابراین در این صورت قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند یا سهمیه بندی می‌شود.»

بنزین چه‌قدر گران می‌شود؟

اما اینکه قیمت سوخت تا چه میزان بالا خواهد رفت، مساله‌ای است که هنوز مجلس و دولت درباره آن به قاطعیت نرسیده است. خدری در این‌باره گفت: «همان‌طور که گفتم، پیشنهادها در این زمینه متفاوت است، درباره آن به اجماع‌نظر نرسیدیم و نظرات هنوز پخته نیستند، بنابراین نمی‌توانیم عدد دقیقی از افزایش قیمت را ارائه دهیم.»

سوخت، سایر اقلام را هم گران می‌کند

اما یکی از دلایلی که این روزها در گرفتن تصمیم برای بالا رفتن بهای بنزین تعلل ایجاد می‌کند، افزایش قیمت تصاعدی سایر اقلام است، اتفاقی که هر ساله بلافاصله پس از افزایش قیمت بنزین رخ می‌دهد. خادمی در این‌باره گفت: «واقعیت این است درباره افزایش نرخ سوخت باید احتیاط کرد، زیرا این اقدام بر قیمت سایر کالاها نیز موثر است.»

او تاکید کرد: «باید بپذیریم به‌دلیل نبود زیرساخت مناسب، افزایش قیمت سوخت منجربه بالارفتن بهای قطعات یدکی خودروها، حمل و نقل عمومی، حمل بار و سایر محصولات مرتبط می‌شود.»

میزان قاچاق بنزین چشمگیر نیست

اما قاچاق سوخت و اصلاح الگوی مصرف، دو عاملی هستند که مسئولان را برای افزایش قیمت‌ها و سهمیه‌بندی مجاب می‌کنند. خدری با اشاره به اینکه سهمیه‌بندی می‌تواند در کاهش این عوامل موثر باشد، گفت: «آمار و ارقام دقیقی برای کاهش هرکدام از این عوامل نداریم اما قطعا سهمیه‌بندی هم در اصلاح الگوی مصرف و هم در کاهش قاچاق سوخت موثر است، مانند استفاده از کارت سوخت.»

خادمی اما درباره میزان موثر بودن سهمیه‌بندی در کاهش قاچاق بنزین نظر دیگری داشت.

او گفت: «میزان قاچاق بنزین غیرسیستماتیک این روزها عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست، شاید از هر 100 میلیون لیتر، یک‌لیتر قاچاق شود. بنابراین سهمیه‌بندی شاید بر اصلاح الگوی مصرف موثر باشد اما در قاچاق بنزین، تاثیر زیادی ندارد.»

او با اشاره به استفاده از احیای کارت سوخت و تاثیر آن بر کاهش قاچاق ادامه داد: «در شرایط فعلی کارت‌سوخت هم چندان موثر نیست، زیرا میزان قاچاق زیاد نیست. در این مدت که کارت سوخت احیا شده، میزان مصرف مردم، شفاف سازی و تنها مصرف سوخت مردم کنترل شده است.»

خدری در پایان افزود: « درواقع الگوی مصرف اصلاح شده و مصرف بنزین کاهش داشته است، بنابراین استفاده از این روش‌ و روش‌های مانند آن در صرفه‌جویی بی‌تاثیر نیست.»



نظرات

  • جواد جواد (8 آبان 1398 ساعت 00:55)

    اون چیزی که قطعی هست با افزایش نرخ بنزین و نزدیک شدنش به قیمتهای کشورهای همسایه کلیه اجناس افزایش قیمت چند برابری خواهند داشت.
    دولت باید جوری برنامه ریزی کنه که این افزایش قیمت تا حدودی کنترل بشه