1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ایران خودرو نسبت به طرح شاسی بلند "گنو" واکنش نشان داد

ایران خودرو نسبت به طرح شاسی بلند "گنو" واکنش نشان داد

شاسی بلندی که ایران خودرو تولید نکرد!
11 آبان 1398
  • 15
  • 35740

ایران خودرو به طرح‌های منتشر شده درباره شاسی بلند ایرانی «گنو» واکنش نشان داد و گفت برنامه‌ای برای تولید این خودرو ندارد، چون اساسا امکان تولید آن نیست!

امروزه خودرو‌های شاسی بلند یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خورو‌های سواری در دنیا هستند و غالب مردم دوست دارند با آن‌ها رانندگی کنند. لذت رانندگی با شاسی بلند‌ها قابل مقایسه با خودرو‌های معمولی نیست و مزیت‌های آن‌ها نیز باعث شده تمام خودروسازان سراغ عرضه مدل‌هایی از آن‌ها بروند.

 

در ایران هنوز خودروسازانی مانند ایران خودرو سراغ کلاس شاسی بلند نرفته و هیچ خودروی به اصطلاح تمام طراحی ایرانی و ملی شاسی بلندی عرضه نکردند. علاقه و اشتیاق مردم باعث شده هر از چند گاهی یک طراح خوش ذوق، طرح‌های مفهومی از شاسی بلند ایرانی در فضای مجازی منتشر کند و باعث قوت گرفتن این بحث شود.

goupqubv9etb09zfacd.jpg

معروف‌ترین طرح‌های مفهومی شاسی بلند ایرانی متعلق به یک طراح صنعتی به نام «مرتضی آلاد» است. این طراح در سال ۱۳۹۵ اولین طرح‌های خودروی شاسی بلند ایرانی «گنو» را منتشر کرد و در سال‌های بعد نسخه‌های به‌روز شده‌ای از آن‌ها را ارائه داد.

شاسی بلند «گنو» بسیار زیبا و دلفریب است. به‌ویژه، طرح‌های سال ۹۷ بسیار پخته‌تر و دارای هارمونی خطوط، سادگی و جزئیات بیشتری هستند. رینگ‌ها ۲۲ اینچی در دو تریم رنگی، ورودی‌های هوای تیره رنگ به همراه طراحی اسپرت و جوان پسند باعث شده کاربران فضای مجازی حسابی از این طرح‌ها استقبال کرده و به ایران خودرو فشار بیاورند ساخت آن را در دستور کار خود قرار دهد.

شاسی بلند «گنو» ظرفیتی ۵ نفره دارد و در ابعاد طول ۴۷۲۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۹۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱۶۵۸ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۲۷۹۰ میلی‌متر طراحی شده است که با شاسی بلند‌هایی مانند هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و تویوتا روفور قابل مقایسه است.

ایران خودرو: امکان ساخت ندارد

no6lekxcom57hbk5589b.jpg

اما در این سو، ایران خودرو سرانجام ناچار شد به طرح‌های «مرتضی آلاد» واکنش نشان دهد و به طور رسمی در اطلاعیه‌ای بگوید: «این رندر‌ها علیرغم استایل زیبا، بر اساس پلتفرم خاصی نبوده و امکان‌سنجی ساخت و تولید نیز بر روی آن‌ها انجام نشده و صرفا سطح‌سازی کامپیوتری به حساب می‌آید.»

به گفته ایران خودرو، این طرح‌ها ابتدا در سال ۹۵ به ایران خودرو ارائه شده و بعد نسخه‌های به‌روزتر آن‌ها در سال ۹۷ عرضه گردیدند. ایران خودرو در سال ۹۵ برای شناسایی استعداد‌های علاقه‌مند به طراحی خودرو اقدام به انتشار فراخوانی کرده و طرح‌های فراوان مشابهی با طرح «آلاد» دریافت و به طراحان برتر جوایزی اهدا کرد.

ایران خودرو می‌گوید از دیرباز ارائه طرح‌های سه‌بعدی و رندری برای خودرو‌های آینده توسط دانشجویان طراحی صنعتی مرسوم بوده و برخی از آن‌ها راهی به فضای مجازی باز می‌کنند، ولی لزوما به معنی امکان تولید و ساخت آن‌ها نیست.

ایران خودرو می‌گوید روابط عمومی این شرکت طرح‌های «مرتضی آلاد» برای شاسی بلند ایرانی گنو را دریافت و پاسخ‌های لازم را به ایشان داده است.

منبع یک پزشک



نظرات

  • جواد رمضانی جواد رمضانی (7 مرداد 1400 ساعت 23:54)

    واقعا لذت بردم از این طراحی زیبا
    صنعت خودرو سازی نیم قرن از دنیا عقبه
    نشون میده قدرت هزینه و ریسک نداریم
    و دنبال طراحی و قطعه سازی نیستیم
    دنبال منفعت و سود جویی هستیم

  • کلهر کلهر (3 مهر 1399 ساعت 14:29)

    خاک بر سر مدیران خودرو ساز کشور که بعد از این همه سال هیچ حرفی برای گفتن ندارند،این مدیران با تفکر اینکه صنعت ما در حد آبگوشت بز باش هست دارند مدیریت،شما بخوانید خیانت میکنند به صنعت خودرو.
    این مدیریت بی خاصیت به جای اهداء جوائز به طراحان داخلی بهتر است از نوکری برتی فرانسه و چین به فکر آقایی بر صنعت خودرو جهان با پشتوانه جوانان ایرانی باشند.
    و آفرین به امثال آقا مرتضی آلاد که از طراحی و ارائه نا امید نمیشه،ان شاالله یه مدیر جهادی پیدا میشه و این طرح ها رو تو صنعت خوردو پیاده میکنه تا از شر لابی فرانسه و چین در صنعت خودرو خلاص بشیم.

  • ایمان ایمان (18 بهمن 1398 ساعت 01:19)

    با سلام
    چرا ایران خودرو وقتی از طرح های زیبای دانشجویان طراحی صنعتی استفاده نمیکنه پول بیت المال را صرف مسابقه طراحی اتومبیل میکنه؟آقای مدیر عامل محترم ایران خودرو چطور کلی هزینه میکنین قطعات ماشین های شاسی بلند خارجی رو وارد و در کارخانه مونتاژ میکنین ولی تولید ماشین شاسی بلند که طراح آن یک جوان ایرانی است براتون بار مالیه داره؟ جناب آقای روحانی رییس جمهور محترم ایران این طوری می خواستید از جوانان کارآفرین کشور حمایت کنید؟

  • saeed saeed (12 آبان 1398 ساعت 07:49)

    ساده اس واگرنه به شرکت های چینی و اروپایی پیشنهاد میداد ...

  • hahahah hahahah (11 آبان 1398 ساعت 19:54)

    اینم از ایران میره آخرش به لطف مدیرای ***** که ما داریم

  • سعید سعید (11 آبان 1398 ساعت 18:41)

    ایران خودرو انقدر بدبخت است که حتی یه خودروی طراحی شده و اماده رو میگه نمی تونم تولیدش کنم همین حرف ها رو می زنند که هیچی نمی تونن تولید کنن شما سعی خودتونو بکنید شاید توانستید تولیدش کنید .

  • فرزاد فرزاد (11 آبان 1398 ساعت 18:03)

    مطمئنا اگه این خودرو در ایرانخودرو و با کمک حداقل ۹۰ درصدی چین ساخته بشه هرگز قیمت پایین تر از یک میلیارد تومن نخواهد داشت و عزیزان غول سوار می‌دانند که مردم کشور قدرت خریدنش رو ندارند!،!پس،،،،،،

  • بنده خدا بنده خدا (11 آبان 1398 ساعت 17:38)

    جالب است برای برگزاری گردهمایی های بی حاصل بی حساب پول خرج می شود اما برای تحقیق و توسعه دولتمردی پیدا نمی شود راه را هموار کند.آنانکه می گویند نمی شود خیلی چیز هارا ندیده می گیرند.کارهای بزرگ شدنی است به شرط آنکه بالایی ها شعور و اجازه میدان دادن به جوانان و اهل فن را داشته باشند.شعار ما می توانیم معلوم نیست برای چه مقاصدی باید عینیت یابد؟

  • جواد جواد (11 آبان 1398 ساعت 13:50)

    زین پس به جای ایران خودرو بگوییم ایران مونتاژ بی خاصیت که نونش تو بی تحرکی و عدم تغییر و افتخارش مونتاژ خودروهای بی کیفیت ۳۰سال پیش فرانسه است فرغون ساز

  • علی علی (11 آبان 1398 ساعت 12:59)

    امکان تولیدش نیست ؟؟؟؟؟؟؟
    بعد از 40 50 سال یه شاسی بلند نمیتونین بسازین ؟!!!!
    یعنی خاک.......

  • امید امید (11 آبان 1398 ساعت 12:06)

    هر خودرویی روی پلت فرم خاصی طراحی و اجرا میشه که ایران توان طراحی و تولید پلت فرم ندارن عزیزان . تمام خودروهای داخل پلت فرم رو از کشوری عاریه گرفتن

    سعید سعید (12 آبان 1398 ساعت 07:52)

    برن حلش کنن به هر شکلی هست بسازن ما هم مثل کشور های دیگه پلت فرم مخصوص خودرو های طراحی خودمون رو داشته باشیم نه فرقون های 40 سال گذشته کشور های دیگه رو مونتاژ کنیم.

  • محمد محمد (11 آبان 1398 ساعت 11:45)

    حرفهای ایران خودرو صحیح هست حالا اگه خودرو با کیفیت تولید میکند بماند اما هر طرح کامپیوتری که نمی‌تواند ازش یه خروجی واقعی ساخت حالا نشستن پای کامپیوتر و تصاویر سه بعدی ساختن که نشد طرح همه خودروسازان دنیا از طراحانی استفاده میکنن که طرح اولیه رو روی شاسی اجرا میکنن و بعد برای ساخت انبوه از اون بهره می برند نه اینکه یه عکس رو برداری ببری یه شرکت بگی اینو برام بسازید????????????.
    ***در ثانی همه طرح های آلاد تقریبا کپی برداری از خودروهای شرق آسیا مثل کره و ژاپن ‌‌‌‌و حتی چین هستش.

  • سعید سعید (11 آبان 1398 ساعت 10:20)

    همین خودرو به درد می خورد که ایران خودرو تولیدش نکرد اگه تولیدش می کرد نونش تو روغن بود .

  • ایلیا ایلیا (11 آبان 1398 ساعت 08:53)

    ایران خودرو یه فوغون بدون اشکال می تونه تولید کنه که حالا بیاد این ماشین رو مونتاژ کنه؟؟؟ قطعا نمی تونه این ماشین رو مونتاژ کنه. آقای آلاد هم نمی گفتن، واضح بود. اما اگر می کفت مونتاژ می کنیم حسابی می خندیدیم.