1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. معرفی سه عامل افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار

معرفی سه عامل افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار

سه عامل افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار
25 آبان 1398
  • 1

خودرویی با قیمت پراید تنها می‌تواند امکانات همان خودرو سابق را داشته باشد و نمی‌توان امیدوار بود با کنار گذاشتن تولید پژو ۴۰۵ و پراید خودروهایی باکیفیت بالاتر و ارزان‌تر در سبد فروش خودروسازان قرار بگیرد. این امر برای مصرف‌کنندگان یکی از عوامل افزایش قیمت بوده و جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را ایجاد کرده است

افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی در بازار طی دو هفته اخیر با گمانه‌زنی‌هایی ازسوی کارشناسان به نتایجی غیراز نظرات مدیران دولتی منتهی شده، این درحالی است که کارشناسان این حوزه عدم شفافیت میزان تولیدات را از دلایل عمده رشد نرخ محصولات خودروسازان اعلام‌ کرده‌اند. ازسوی‌دیگر، مدیران دولتی و صنفی این حوزه از صنعت معتقدند اعلام کنار گذاشتن تولید خودروهای پراید و پژو و نبود محصولات مشابه در این سگمنت باعث رشد قیمت محصولات خودروسازان شده است.

در این خصوص، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «شروع افزایش قیمت محصولات پرتیراژ خودروسازان شاید ناشی‌از کاهش عرضه طی مدت موردنظر باشد اما چون آمار دقیقی در این باره وجود ندارد، نمی‌توان با قاطعیت نظر داد.»

به نظر شما علت اصلی رشد قیمت‌ها طی دو، سه هفته اخیر چه بوده است؟

معمولا دلیل رشد قیمت‌ها در بازار، کم‌شدن عرضه ازسوی شرکت‌های خودروسازی آن هم به دلایل مختلف است.
البته باید آمار روزانه عرضه خودرو توسط خودروسازان نیز اعلام و مشخص شود آیا عرضه خودرو در ماه‌های مختلف کاهشی بوده است یا خیر.

این مساله چگونه قابل‌تشخیص است؟ اصولا چه دلایل دیگری را باید برای افزایش قیمت خودرو باید در نظر گرفت؟

این موضوع تنها می‌تواند از روی آمار خودروهای پلاک‌گذاری‌شده مشخص شود. در این رابطه، پلیس باید این آمار را اعلام کند تا بتوان بر اساس آن به اظهارنظر دقیق پرداخت. اما در شرایطی که بازار ارز در ثبات و حتی کاهشی است و اتفاق غیرعادی دیگری هم در حوزه اقتصاد کشور رخ نداده، باید مشخص شود چرا با وجود این ثبات نسبی، قیمت‌ها افزایش داشته است.

دبیر انجمن خودروسازان دلیل اصلی افزایش قیمت پراید تا ۵۰میلیون‌تومان را اعلام رسمی توقف تولید این محصول از سال آینده اعلام کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

این مساله به‌عنوان عامل دوم در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است اما نمی‌تواند دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو باشد. زیرا باتوجه به شرایط موجود، به احتمال زیاد پراید حداقل تا پایان سال ۹۹ در خط تولید باقی خواهد ماند.

با توجه به اعلام خروج از خط‌تولید خودروهای پراید و پژو، چرا این محصولات به ناگهان از اقبال بهتری برخودار شده‌اند؟

این ادعا دولت درخصوص توقف تولید خودروهایی که در پایین‌ترین سگمنت قرار دارند، این نگرانی را در بازار به‌وجود آورد چه خودروهایی جایگزین این بازه قیمتی خواهند شد. واضح است خودرویی با قیمت پراید تنها می‌تواند امکانات همان خودرو سابق را داشته باشد و نمی‌توان امیدوار بود با کنار گذاشتن تولید پژو405 و پراید، خودروهایی باکیفیت بالاتر و ارزان‌تر در سبد فروش خودروسازان قرار بگیرد. این امر برای مصرف‌کنندگان یکی از عوامل افزایش قیمت بوده و جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را ایجاد کرده است.

طبق آمار وزارت صنعت در شش‌ماه نخست امسال نسبت‌به شش‌ماهه سال ۹۷، چهل‌درصد کاهش تولید خودرو وجود داشته است. این آمار طبعا تمایل رشد قیمت‌ها را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی، تلاش خودروسازان برای ایجاد تعادل در بازارهای مصرف چه میزان می‌تواند موثر واقع شود؟

متاسفانه همچنان سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی انبساطی بوده و بحث افزایش نقدینگی همچنان برقرار است. این موضوع هم می‌تواند عامل سومی برای افزایش قیمت خودرو باشد.

البته باید تاکید کنم بعد از موج تورمی سال گذشته قاعدتا نباید این موج تورمی تازه ایجاد می‌شد. این مساله به تعادل عرضه‌وتقاضا ارتباط دارد. همین الان پراید ۵۱ میلیون تومانی قابلیت بالای چندانی در بازار ندارد؛ یعنی قدرت خرید بازار کمتر از این رقم است. اما کاهش عرضه باعث شده قیمت پراید بالاتر برود. اگر این روند کاهش عرضه ادامه یابد، احتمال بالا رفتن بیشتر هم وجود دارد.

پیشنهاد شما برای کاهش فشار تقاضاهای متراکم‌شده خریداران و جبران عرضه محدود محصولات از سوی خودروسازان چیست؟ آیا می‌توان امیدوار بود سال آینده این روند قیمت‌گذاری خودرو در بازارهای مصرف سیر نزولی را به‌دنبال داشته باشد؟

همان‌طور که گفته شد، یک‌سوی ماجرای افزایش قیمت‌ها، اعلام توقف تولید پراید و پژو۴۰۵ در تابستان سال آینده است. چراکه هنوز خودرو جایگزین این محصولات مشخص نشده است و این پیش‌زمینه را به بازار می‌دهد که احتمالا ما با کاهش شدید عرضه در سال آینده مواجه خواهیم بود.

در نتیجه این نگرانی، افرادی که می‌خواهند با ریسک کمتر فعالیت اقتصادی کنند، به‌جای ورود به بازار بورس و بازار دلار وارد بازار خودرو می‌شوند. به نظر من، اگر قرار است به‌طور قطعی این اتفاق رخ دهد، باید با معرفی خودروهای جایگزین و سرعت گرفتن تحویل محصولات خودروسازها، این مشکل حداقل در کوتاه‌مدت حل شود.



نظرات

  • بندهُ شاکی از ظلم خودروسازان بندهُ شاکی از ظلم خودروسازان (26 آبان 1398 ساعت 14:53)

    تنها عامل گرانی خودرو حمایت دولت از خودروسازان داخلی با ظلم بی حساب به ملت است. اگر ملت میتوانستند با قمیت عادلانه سوار خودرو خارجی باکیفیت شوند ، فکر میکنید آشغالهای داخلی را سوار میشدند؟
    مردم ساکن در کشورهای همجوار به خاطر درایت و ... حاکمانشان با پول معادل بسیار کمتر سوار ماشینهای خیلی خوب میشوند اما !!!! ما به دلایل کاملا بی خود باید هزینه بی عرضگی سیاسیون و خودرو سازان شارلاتان رو با مال و جانمان بدهیم.
    ای تف بر شانس کم ما که تاوان کم کاری دیگران را میدهیم.