1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بازار داغ مدل‌های مختلف پرايد با گرانی بنزین

بازار داغ مدل‌های مختلف پرايد با گرانی بنزین

بازار داغ مدل‌های مختلف پرايد
10 آذر 1398
  • 1

در پی افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر، بازار خودروی کشور شاهد روند صعودی قیمت خودروهای داخلی و خارجی بوده است؛ به‌گونه‌ای که برخی خودروها تا ۱۲ درصد نیز افزایش نشان داده‌اند. با این حال اکنون به نظر می‌رسد روند صعودی تا حدی کند شده و برخی خودروها از افزایش قیمت بازمانده‌اند. اما در این میان، خودروهایی نظیر پراید، پژو ۴۰۵ و نمونه‌های دوگانه یا گازسوز خودروها همچنان پیشتاز افزایش قیمت هستند. برای مثال، سایپا ۱۱۱ سفید که در روز ۲۳ آبان‌ماه (یک روز پیش از افزایش قیمت بنزین) به قیمت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شد، در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین پژو پارس دوگانه‌سوز که در همان تاریخ ۱۰۵میلیون تومان قیمت داشته است، به نرخ ۱۱۶میلیون تومان صعود کرده است.

افزايش قيمت خودرو پس از گران‌شدن بنزين، واکنش‌هاي مختلفي را در پي داشته است. رضا رحماني، وزير صنعت پنجم آذرماه اعلام کرد که تورم خودرو در بازار واقعي نبوده و متاثر از سهميه بندي بنزين نيست؛ بلکه سوء‌استفاده‌هايي در اين بازار شده است. پس از آن، رئيس سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان اظهار کرد: با افزايش نرخ بنزين قيمت خودرو‌ها بايد کاهش يابد و اينکه قيمت خودرو‌ها در اين مدت افزايش يافته به دلايل ديگري ا‌ست و ربطي به گراني بنزين ندارد. عباس تابش افزود: هيچ تغييري در قيمت محصولات خودروسازان داخلي نداريم و گران‌فروشي لوازم يدکي خودرو‌ها نيز تخلف است. او تاکيد کرد: اکنون به دليل آغاز پيک تقاضاي خريد خودرو، برخي دلال‌ها به قيمت‌ها دامن مي‌زنند و خودرو نيز از کالاي مصرفي به سرمايه‌اي تغيير کرده است. در اين ميان، برخي کارشناسان در تحليل گران‌شدن خودرو در ارتباط با افزايش نرخ بنزين مي‌‌گويند اين واکنش هيجاني بازار نسبت به تحولات اخير است و به‌زودي فروکش خواهد کرد. برخي نيز بر اين باورند که تاثير افزايش نرخ بنزين بر شاخص تورم و سپس تاثير تورم عمومي بر قيمت خودروها به تدريج، نرخ‌ها را بالا مي‌برد و اين مساله تاثير غيرمستقيم گران‌شدن بنزين بر افزايش قيمت خودرو است.

بازار داغ انواع پرايد

به نظر مي‌رسد بازار خودرو جز در محدوده خودروهاي گازسوز يا دوگانه‌سوز و خودروهاي ارزان‌قيمت‌تر، در حال آرام‌شدن باشد. براي نمونه، بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت پرايد در بازار تغيير چنداني را تجربه نکرده و روند حرکت نيز در اين بازار افزايشي است. قيمت پرايد سفيد 111 روز گذشته در بازار 52 ميليون و 500 هزار تومان و نرخ سايپا 111 در رنگ‌هاي ديگر نيز 52 ميليون و 300هزار تومان اعلام شده بود. اما سايپا 131 ( تنوع رنگ) نيز به قيمت 48ميليون و 500 هزار تومان در بازار فايل شده است که نسبت به روز چهارشنبه کاهش نشان مي‌داد. سايپا 132 نيز به قيمت 49ميليون و 900هزار تومان تا 50 ميليون و 200هزار تومان فايل شده بود که تغيير قيمتي را شاهد نبوده است. سايپا 151 که پيش از سهميه‌بندي بنزين ارزان‌ترين مدل پرايد بوده است روز گذشته به قيمت 50 ميليون و 600 هزار تومان رسيده بود.

نوسانات قيمتي عجيب خودروهاي گازسوز و بنزيني

افزايش قيمت بنزين سبب پرطرفدارشدن خودروهاي گازسوز شده است. اين امر نه‌تنها قيمت خودروهاي گازسوز را افزايش داده؛ بلکه سبب افزايش درخواست‌ها براي دوگانه‌سوز کردن خودروهاي بنزيني نيز شده است که گفته مي‌شود هزينه‌اي بين سه تا پنج ميليون تومان براي صاحبان خودرو خواهد داشت. قيمت‌ها در حوزه خودروهاي وانت‌بار نيز با افزايش چشمگيري روبه‌رو بوده است. به گزارش خبرآنلاين، وانت آريسان که در اوايل مهرماه به قيمت 53 ميليون تومان فروخته مي‌شد، در پايان آبان‌ماه با افزايشي 17ميليون توماني به 70ميليون تومان در ميانه هفته و 73ميليون تومان در پايان هفته گذشته رسيده بود! همچنين قيمت سراتو از 280ميليون تومان به 355ميليون تومان رسيده است. اين در حالي است که در روز پنجشنبه قيمت اين مدل خودرو به 310ميليون تومان کاهش يافته بود اما در لحظه تنظيم اين گزارش به 315ميليون و 200هزار تومان رسيده بود. قيمت 206 تيپ پنج نيز با عقب‌نشيني 10 تا 12ميليون توماني بين 102 تا 104ميليون تومان فايل شده است.



نظرات

  • داود داود (11 آذر 1398 ساعت 01:50)

    حالا اگر گرونم نمیخواست بشه هی تو بوق و کرنا کنید تا گرونتر بشه..اینا ترفند کارخونه های تولید ماشینه..که با انگشت نشون دادن و تو زبون انداختن از طریق عواملشون قیمتارو میبرن بالا..
    خودتونین...؟؟!!!