1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چقدر با گازسوز کردن خودرو، در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود؟

چقدر با گازسوز کردن خودرو، در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود؟

17 آذر 1398
  • 0

مجری طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با تصویب شورای اقتصاد ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۹۰۰ هزار ون، وانت بار و مسافربر‌ شخصی اختصاص یافت. حمید قاسمی افزود: هدف طرح این است که تمام هزینه‌های بار و مسافر به سمت سی‌ان‌جی برود و هزینه‌ها کمتر شود.وی تصریح کرد: در این فرآیند خودرو‌های تولیدشده در کشور که در چرخه مسافر هستند مثل خودرو‌های ون، وانت بار‌ها و تاکسی‌ها به سمت سی‌ان‌جی شدن می‌رود.

قاسمی گفت: در این طرح هزینه هر خودرو ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که برای جامعه هدف یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرویی تعریف شده است و تمام هزینه از محل صادرات فرآورده‌های نفتی تامین می‌شود و رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.وی با بیان اینکه از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی وانت در کشور یک میلیون و صد هزار دستگاه سی‌ان‌جی سوز هستند، تصریح کرد: هدف این است که کلیه وانت بار‌ها به مرور سی‌ان‌جی‌سوز شوند. مجری طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: در این طرح صددرصد ون‌ها و ۲۰۰ هزار تاکسی مسافربر شخصی هدف‌گذاری شده‌اند که به این ترتیب ۱۰۰ درصد بار و مسافر را پوشش خواهند داد.

قاسمی گفت: با سی‌ان‌جی‌سوز کردن خودروها ماهانه ۴۰۰ هزار تومان صرفه‌جویی می‌شود که سالانه ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر خانوار صرفه‌جویی خواهد داشت.اردشیر دادرس، رئیس انجمن سی‌ان‌جی و صنایع وابسته نیز گفت: بعد از ۵ سال توقف رشد صنعت سی‌ان‌جی، دو طرح بزرگ هوشمند‌سازی مصوب ۲۲ اسفند ۹۷ از خرداد ۹۸ اجرایی شد و برای کمک به مکانیزه کردن جایگاه‌های سوخت و تست و بازرسی مخازن و همچنین طرح مصوب شورای اقتصاد با تمهیدات دولت و دستورالعمل خوب موجب رونق صنعت سی‌ان‌جی خواهد شد.

وی افزود: شرایط نقدینگی صنعت سی‌ان‌جی وضع بحرانی دارد که امیدواریم به‌عنوان کشوری با صنعت پیشرو و اول در صنعت سی‌ان‌جی، این طرح را به خوبی مدیریت کنیم.دادرس گفت: ۵ تا ۶ کارخانه مخزن‌سازی در تهران سالانه بالای یک میلیون مخزن می‌توانند تولید کنند که در دنیا بی‌نظیراست؛ اما اکنون نیمه فعال هستند که دولت با ترمیم کارخانه‌ها می‌تواند به تولید و خدمات‌رسانی کمک کند.

وی افزود: با حمایت دولت و با نصب جدید کیت‌ساز‌ها شتاب لازم برای ماشین‌های جدید ایجاد شد.پوریا محمدیان، مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: با اجرای طرح سهمیه‌بندی قبلی در سال ۸۵ نهضتی در دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها اتفاق افتاد و از ۳۲۰ هزار تاکسی کشور بیش از ۹۰ درصد دوگانه سوز شدند؛ اما در ۸ سال اخیر میزان خودرو‌های گازسوز کم شد که سی‌ان‌جی را به حاشیه برد.سیدرضا مفیدی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: این طرح به موقع و با تدابیر قبلی آماده اجرایی شدن است.

وی افزود: سامانه www.irngb.ir برای ثبت نام و نوبت‌گیری خودرو‌هایی که گازسوز می‌شوند، فعال است و بیش از ۳۰۰ مرکز در سراسر کشور آماده خدمت‌رسانی و خدمات ارائه شده نیز به‌طور کامل استاندارد است.وی افزود: رانندگان خودرو برای تست مخزن‌های نصب شده یا مخزن‌های جدید یا برای گازسوزکردن خودرو می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.زراعتکار، معاون انرژی سازمان برنامه و بودجه نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: این طرح از محل ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت پذیر تامین مالی و از محل بازپرداخت صادرات فرآورده‌های نفتی تامین منابع و همچنین از محل صرفه جویی منابع انرژی بازپرداخت سرمایه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: محاسبات نشان می‌دهد با توجه به پایین بودن هزینه سی‌ان‌جی، به‌طور متوسط صرفه جویی، به میزان سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برای مردم به همراه خواهد داشت.معاون انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: در انتهای طرح یعنی بعد از ۴ سال، حدود ۷ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین کم خواهد شد که معادل ساخت یک پالایشگاه خواهد بود. همچنین علاوه بر صرفه جویی و کاهش هزینه‌های بخش حمل‌ونقل عمومی از نظر زیست محیطی هم اثر مطلوبی خواهد داشت و در کاهش آلاینده‌ها کمک خواهد کرد.

منبع فارس


نظرات