1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آشنایی با روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده

آشنایی با روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده

23 آذر 1398
  • 0

از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به تشخیص رنگ‌خوردگی بدنه خودرو اشاره کرد. از آنجا که رنگ‌خوردگی خودرو می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در قیمت آن داشته باشد، بنابراین باید تلاش کرد که در این خصوص فریب نخورد.

خرید خودرو دست دوم بنا به علت‌های مختلف در ایران رواج بسیار زیادی دارد كه البته این نوع از خرید با برخی تهدیدها نیز همراه است. چرا که بسیاری از خریداران متوجه می‌شوند خودرو خریدارای شده توسط آنان، فاقد ویژگی‌هایی است که توسط فروشنده بیان شده است.به همین دلیل تشخیص درست اطلاعات بیان شده از جانب فروشندگان، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران است.

از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به تشخیص رنگ‌خوردگی بدنه خودرو اشاره کرد. از آنجا که رنگ‌خوردگی خودرو می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در قیمت آن داشته باشد، بنابراین باید تلاش کرد که در این خصوص فریب نخورد.

چرا که ممکن است خودروهایی که دارای رنگ‌خوردگی در بدنه هستند، در گذشته دچار برخی تصادفات جدی شده باشند. تصادفاتی که امکان دارد بر روی سایر بخش‌های خودرو نیز تاثیر منفی داشته باشد. با این حال، جای نگرانی نیست و با برخی از ترفندهای می‌‌توان نسبت به رنگ‌خوردگی بدنه خودروها اطلاع پیدا کرد.

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.


از چشمان خود کمک بگیرید!

در اولین موضوع به یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده خواهیم پرداخت. گاهی اوقات یک مشاهده با دقت می‌تواند به راحتی رنگ‌خوردگی بدنه خودرو را نمایان کند.

بر اساس گزارش همراه مکانیک در بسیاری از مواقع معمولا خریداران خودرو از بررسی با دقت بدنه آن خودداری می‌کنند. بنابراین بهتر است هنگام خرید این نوع خودرها با دقت قسمت‌های حساس آن بررسی کرد.

خصوصا قسمت‌هایی که ممکن است در تصادفات و برخوردهای احتمالی بیشتر آسیب ببیند. از جمله آنها می‌توان به قسمت‌های مختلف مانند سپر، گل‌گیر، صندوق عقب و درها اشاره کرد. چرا که این نقاط، نقاطی هستند که معمولا به هنگام برخورد، امکان آسیب دیدن آنها بیشتر از سایر نقاط است.

در صورتی که مالک خودرو اقدام به رنگ کردن دوباره خودرو در این قسمت‌ها کرده باشد، معمولا به طرق مختلف می‌توان با دقت بیشتر در مشاهده، رنگ‌خوردگی را بررسی کرد.

به عنوان مثال، این قسمت‌ها معمولا دارای رنگی کم‌رنگ‌تر یا پرنگ‌تر هستند. معمولا قسمت عقب خودرو مانند صندوق عقب یا سپر عقب بهترین نقاط برای تشخیص رنگ‌خوردگی هستند.

در برخی مواقع نیز امکان دارد که قسمت رنگ‌خوردگی دارای زبری خاصی باشد. با وجود آنکه چشم اولین و در عین حال آسان‌ترین روش برای تشخیص رنگ‌خوردگی خودرو است، اما روش‌های بهتری نیز وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.


به پیچ‌های برخی قطعات خودرو دقت کنید

فرایند رنگ‌آمیزی خودرو در کارخانه‌ها به این صورت بوده که بعد از آماده‌سازی اتاق یا بدنه خودرو، آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند. به نحوی که برخی از پیچ‌های قطعات مربوط به بدنه خودرو نیز همراه با آن رنگ می‌شود. بنابراین به عنوان مثال، می‌توان برای تشخیص رنگ‌‌خوردگی در ناحیه کاپوت خودرو، آن را بالا زده و پیچ‌های مربوط به آن را مشاهده کنید.

این فرایند را برای برخی دیگر از قطعات بدنه خودرو تکرار کنید. چرا که اگر قطعاتی از خودرو برای رنگ‌آمیزی باز شده باشند، احتمالا بر روی پیچ‌های مربوط به آن آثاری از رنگ پریدگی بر روی آنها وجود دارد.

یا آنکه اثر باز کردن پیچ‌ها توسط آچار را می‌توان مشاهده کرد. البته که همواره نمی‌توان از این روش استفاده کرد. چرا که برخی از قطعات برای رنگ‌آمیزی اساسا نیازی به باز کردن ندارند.

از طرفی برخی اوقات امکان دارد که بنا به دلایل دیگر برخی از قطعات باز شده باشند.


استفاده از برخی ابزارهای تشخیص رنگ‌خوردگی

برخی از ابزارها وجود دارند که با استفاده از آنها به راحتی می‌توان به رنگ‌خوردگی بدنه خودرو پی برد. این نوع ابزارها که غالبا برای تشخیص رنگ‌خوردگی نیز به کار می‌روند در بازار وجود دارند که می‌توان خریداری کرد.

بنابراین اگر خریدن خودرو سالم برای شما اهمیت زیادی دارد می‌توانید از این روش استفاده کنید. با قرار دادن این ابزار بر روی بدنه خودرو، قطر فلز را به شما نشان خواهد داد.

اگر عدد نشان داده شده کمتر یا بیشتر از 4 و 7 میل باشد، می‌توان گفت که خودرو مورد نظر دچار رنگ‌خوردگی است. برای کار با این دستگاه نیاز است که عدد نمایش داده شده را به میلی‌متر تبدیل کنید. اگرچه این روش، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود، اما بنا به دلایل مختلف ممکن است افراد از خریدن چنین دستگاهی اجتناب کنند.


با استفاده از نوک انگشتان

برخی از نقاط بدنه خودرو وجود دارند که در صورت رنگ شدن دوباره، می‌توان به راحتی آن را تشخیص داد. چرا که معمولا تعمیرکاران و نقاشان خودرو نمی‌توانند این نقاط را همانند کارخانه رنگ بزنند.

بنابراین ممکن است در رنگ شدن دوباره شاهد پستی یا بلندی در این نقاط باشیم. البته این کار دقت زیادی را لازم دارد. بنابراین برای تشخیص بهتر است از نوک انگشتان خود کمک بگیرید. به این روش‌ که نوک انگشتان خود را در این نقاط قرار دهید و بکشید.

در صورتی که در این نقاط زبری، پستی یا بلندی خاصی را احساس کردید، می‌توان گفت که خودرو مورد نظر دارای رنگ‌خوردگی است.

از جمله این نقاط می‌توان به درب خودرو، لبه‌های کناری شیشه جلو، ستون‌های کابین خودرو و برخی نقاط دیگر اشاره کرد. استفاده از نوک انگشتان در تشخیص رنگ‌خوردگی خودرو بسیار کاربرد دارد. اما در استفاده از این روش باید نهایت دقت را به کار برد. چرا که تشخیص آن به آسانی ممکن نخواهد بود. همچنین بهتر است تمامی نقاط حساس را بررسی کرد.

به کار بردن آهنربا

برای خودروهایی که بدنه فولادی و نه آلومینیومی دارند، می‌توان از آهنربا برای تشخیص رنگ‌خوردگی آنها استفاده کرد. برای این روش باید حتما از یک آهنربا ضعیف و نه قوی استفاده کنید. سپس می‌توانید آهنربا را در قسمتی که از رنگ اصیل آن اطمینان دارید، قرار دهید و آن را امتحان کنید.

سپس آهنربا را بر روی قسمت‌هایی که احساس می‌کنید دچار رنگ‌خوردگی هستند قرار دهید. به احتمال زیاد این بخش‌ها به علت ضخامت بیشتر آهنربا را جذب نخواهند کرد یا آنکه جذب آنها بسیار ضعیف‌تر از قسمت‌هایی است که بدون رنگ‌‌خوردگی هستند.

از زوایای کم به خودرو نگاه کنید

معمولا در مواقعی که نور آفتاب یا نور چراغ به صورت مستقیم بر بدنه خودرو می‌تابد، امکان تشخیص رنگ‌خوردگی وجود ندارد. چرا که تابش مستقیم نور باعث پوشاندن این نقاط و همچنین خطای دید می‌شود. بنابراین بهتر است از زوایای کم به نقاط مختلف بدنه نگاه کنید.

برخی اعتقاد دارند که زاویه 30 درجه یک زاویه مناسب برای این کار است. همچنین می‌توانید در قسمت جلو یا عقب خودرو یعنی بغل چراغ‌ها به حالت چهار زانو نششته و رنگ درب‌ها و قسمت‌ها جانبی خودرو را مشاهده کنید.

در کل بهتر است برای تشخیص رنگ با این روش، از حالت ایستاده استفاده نکنید و بیشتر حالت‌های ممکن را امتحان کنید.

از طرفی برخی دیگر از افراد پیشنهاد می‌دهند که در هنگام غروب آفتاب یا در شب و زیر نور چراغ‌های خیابان، رنگ بدنه خودرو را بررسی کرد. این کار معمولا بهتر از بررسی آن در زیر نور آفتاب است.

خصوصا هنگامی که این نور به صورت مستقیم بر بدنه خودرو تابیده می‌شود. البته باید دقت کرد که دید کم در شب گاهی اوقات باعث می‌شود تا نتوانید به خوبی بدنه را مشاهده کنید. بنابراین راه‌حل دیگر آن است که در دو حالت روز و شب بررسی کنید.

رنگ‌پاشیدگی بر روی برخی قطعات

در صورتی که خودرو مورد نظر شما دوباره رنگ شده باشد، به احتمال زیاد لکه‌های رنگ بر روی سایر قسمت‌های خودرو پاشیده شده است. موضوعی که در رنگ‌آمیزی خودرو توسط کارخانه آن را مشاهده نخواهیم کرد.

قسمت‌هایی مانند فضای داخلی درب خودرو یا قسمت‌های زیرین آن می‌تواند بهترین نقاط برای بررسی این کار باشد. چرا که معمولا ماهرترین نقاشان نیز نمی‌توانند آنگونه که خودرو توسط کارخانه رنگ‌آمیزی شده، آن را رنگ کنند. معمولا آثاری از رنگ‌پاشیدگی یا لکه‌های رنگ بر روی قطعاتی که نزدیک به بدنه خودرو هستند، دیده خواهد شد.

استفاده از دوربین عکاسی

برخی از افراد از عکس گرفتن برای مشخص کردن نقاط رنگ‌خوردگی خودرو استفاده می‌کنند. این کار را می‌توان به وسیله دوربین عکاسی یا گوشی موبایل انجام داد. البته در استفاده از دوربین موبایل باید دقت کرد که از کیفیت دوربین خوبی برخوردار باشد. برای انجام این روش بهتر است در فضای تاریک از خودرو عکس گرفته شود. به عنوان مثال، می‌توان در شب از خودرو عکس گرفت. در هنگام عکس گرفتن نیاز است که فلش دوربین روشن باشد. در غیراینصورت نمی‌توان به درستی تشخیص داد.

بعد از تهیه عکس با استفاده از فلش، می‌توان با دقت آن را در سیستم کامپیوتر بررسی کرد. اگر شما عکس با کیفیت را تهیه کرده باشید، به احتمال بسیار زیاد می‌توانید نقاط رنگ‌خوردگی بر روی بدنه خودرو را تشخیص دهید.

بنابراین استفاده از دوربین باکیفیت و همچنین عکاسی در نقاط تاریک و استفاده از فلش دوربین را نباید فراموش کرد. همچنین برای این کار بهتر است که حدود 2 الی 3 متر از بدنه فاصله داشته باشید. از طرفی، زوایه دوربین عکاسی نسبت به بدنه خودرو بهتر است که در حدود 90 درجه باشد و عکس‌ها را از زوایای مختلف تهیه کنید



نظرات