1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا استفاده از سوخت CNG به جاب بنزین مزیت‌ دارد؟

آیا استفاده از سوخت CNG به جاب بنزین مزیت‌ دارد؟

29 آذر 1398
  • 3

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مصوبه شورای اقتصاد با هدف توسعه مصرف سی ان جی در حمل و نقل عمومی نقش عمده ای دارد، بنابراین باید در اجرای هرچه بهتر این مصوبه، شهرداری‌ها و خودروسازان نهایت همکاری را داشته باشند.

فریبرز رشیدی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که تکنولوژی به کار رفته در صنعت سی ان جی که چندان پیچیده نیست، باید کاملا بومی باشد، اظهار کرد: در این رابطه وزارت صمت می‌تواند راهگشا باشد و سازندگان داخلی را در این راه کمک کند.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این‌که امسال ۳۰ درصد به خودروهای سی ان جی سوز در کل دنیا افزوده شده است، سوال کرد: از این میزان سهم، چقدر به ایران تعلق دارد؟ در سال‌های اخیر به رغم افزایش ظرفیت تولید و توزیع سی ان جی در کشور، زیرساخت استفاده از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است که با امضای مصوبه اخیر و همکاری خودروها سازها می‌توان امیدوار بود که سهم ایران در تولید یا ورود خودروهای دوگانه سوز دنیا افزایش یابد.

 

استفاده از سوخت سی ان جی برای حمل و نقل مناسب‌تر است

رشیدی با بیان این‌که برخی دارندگان خودروهای دوگانه سوز از گزینه کاهش شتاب خودرو به عنوان نقص سوخت سی ان جی نام می برند، اظهار کرد: من معتقدم حتی اگر چنین گزینه ای واقعیت داشته باشد، بهتر است که تمام خودروهای حمل و نقل عمومی از آن استفاده کنند، زیرا که باعث کاهش حوادث جاده‌ای که در اثر سرعت پیش می‌آید، می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین این‌که از سوخت سی ان جی برای حمل و نقل عمومی استفاده شود و وانت بارها، تاکسی‌ها و ون‌ها در اولویت نخست دوگانه سوز کردن باشند، در واقع مصداق این جمله تبدیل تهدید به فرصت تلقی می‌شود.

 

کاهش گازهای گلخانه‌ای با استفاده از سوخت سی ان جی

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر از کاهش ۹۰ درصدی گازهای سوخت سی ان جی به نسبت بنزین در خودروها به عنوان مهمترین مزیت این نوع سوخت نام برد و افزود: این میزان از کاهش آلایندگی به حفظ محیط زیست کمک بسیار بزرگی می‌کند.

به گفته رشیدی هم اکنون در کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی استفاده از سی ان جی به عنوان سوخت خودرو شتاب گرفته است و حتی کشورهایی نظیر پاکستان و هندوستان نیز در حال سبقت از ایران هستند.

با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین میانگین مصرف روزانه گاز طبیعی فشرده به خودروها در حالی روزانه ۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است که مدیران نفتی نیز پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور در بلندمدت و با اجرای سیاست‌های تشویقی و حمایتی به روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب افزایش یابد.



نظرات

  • رضا رضا (30 آذر 1398 ساعت 18:04)

    سوخت CNG گاز شهری بدلیل فشار خیلی زیادی که در کپسول دارد، حدود 240 بار (فشار باد داخل لاستیک ماشین 2/5 بار است) خیلی خطرناک می باشد و در کشور های پیشرفته از آن استفاده نمی شود در عوض از سوخت گاز مایع که فشار آن پایین است استفاده می‌شود، و همچنین مسافت بیشتری با آن می‌توان حرکت کرد،
    گاز شهری در ماشین ها، مثل بمبی هست که در ماشین کار گذاشته شده است و در صورت انفجار از قربانی هیچ چیزی باقی نمی‌ماند و تما م افراد اطراف خودرو پودر می‌شوند،

  • بابک بابک (29 آذر 1398 ساعت 11:17)

    اینجا که مرگ بر آمریکا میگن حالا چی شده دارن از آمریکا تعریف میکنن که سی ان جی در آمریکا به عنوان سوخت خودرو شتاب گرفته است ..‌!

  • سعید سعید (29 آذر 1398 ساعت 11:06)

    متاسفانه این نوشته نشان می دهد که آقای رشیدی تا به حال خودروی دو گانه سوز CNG استفاده نکرده اند.تا زمانی که به صورت منطقی با مسائل برخورد و درباره آنها تصمیم گیری نشود هیچ امیدی به اصلاح مسائل نیست.با شعار دادن هم مسئله ای حل نمی شود بلکه بغرنج تر هم می شود.