1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بدون ایجاد فضای شبه رقابتی در حوزه خودروسازی کشور پیشرفت نخواهیم کرد

بدون ایجاد فضای شبه رقابتی در حوزه خودروسازی کشور پیشرفت نخواهیم کرد

6 دی 1398
  • 0

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: باید در فضای خودروسازی کشور یک شبه رقابت – و نه رقابت - ایجاد نماییم زیرا خودرو داخلی توان رقابت با خودرو خارجی را ندارد اما شبه رقابت موجب می شود خودروسازان برای نیل به استانداردها تلاش کنند.

غلام محمد زارعی درخصوص تسهیلات مصوب به منظور تامین مالی خودروسازان اظهار داشت: ما از ابتدا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تحقق این موضوع تلاش نموده ایم، زیرا اگر خودروسازان مورد حمایت مالی قرار نگیرند در این شرایط بی ثبات اقتصادی و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات قطعا نمی توانند مجموعه خود را مدیریت کنند. بنابراین یکی از راهکارهای مهم، تخصیص تسهیلات به خودروسازان است که این موضوع مصوب و قرار شد تامین شود و وزیر صمت نیز پیگیر این امر هستند.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی درخصوص تداوم ممنوعیت واردات خودرو در سال 99 گفت: در خصوص موضوع واردات خودرو نباید قائل به صفر و صد باشیم، زیرا رویه صفر و صد در این خصوص عاقلانه نیست؛ اگر واردات خودرو کلا متوقف باشد خودرو داخلی بدون رقابت خواهد بود اما اگر در این خصوص یک سوپاپ، در نظر گرفته شود تا خودروسازان تلاش خود را با توجه به سوپاپ مورد نظر تنظیم کنند مطلوب ترخواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید در فضای خودروسازی کشور یک شبه رقابت –و نه رقابت- ایجاد کنیم زیرا خودرو داخلی توان رقابت با خودرو خارجی را ندارد اما شبه رقابت موجب می شود خودروسازان در ایجاد استانداردها تلاش کنند و نسبت به مردم احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند؛ متاسفانه در حال حاضر خودروسازان بر این باورند که هر خودرویی را با هر کیفیتی تولید کنند در بازار مشتری خواهد داشت و این به معنای یک فضای بدون رقابت است اما وقتی رقابت یا شبه رقابت وجود داشته باشد سوپاپ اطمینانی برای تناسب عملکرد خودروسازان و خواسته های مردم خواهد بود.

زارعی در خصوص چگونگی سوق دادن خودروسازان به سمت تولید خودروهای کم مصرف گفت: در صنعت خودرو کشور یک پایه و اساس وجود دارد که صنعت خودرو بر این مبنا در سالهای اخیر توانسته در چالش های مختلف پیش رود و متوقف نشود، این پایه می تواند به ما کمک کند تا روی پلتفرم های جدید برای تولید خودروهای کم مصرف تر کار کنیم؛ خودروهای گازسوز و دوگانه سوز از این نوع بوده است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی افزود: برای تحقق این هدف می توانیم از دنیا نیز کمک گرفته و یا با مشارکت کمپانی های خودروسازی مهم دنیا این اقدامات را انجام دهیم؛ این راهکاری است که حتی در شرایط تحریم نیز می توانیم روی آن هدف گذاری نماییم. حتی ممکن است برخی شرکت ها یا کشورها حاضر باشند در این زمینه بدون در نظر گرفتن تحریم ها همکاری کنند، اما این کار نیازمند انگیزه است؛ اگر انگیزه و احساس مسئولیت ملی وجود داشته باشد هم می توان از مبنا و اساس صنعت خودرو کشور برای تولید خودروهای مورد نیاز استفاده نمود و هم می توان از مشارکت دیگر کشورها بهره برد، اما متاسفانه انگیزه و احساس مسئولیت وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: اگر احساس مسئولیت وجود داشته باشد می توان با ظرفیت هایی که در داخل کشور وجود دارد کارهای بزرگتری انجام داد.



نظرات