1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار اقتصادی
  4. چرا قیمت خودروهای دوگانه‌سوز افزایش نجومی داشت؟

چرا قیمت خودروهای دوگانه‌سوز افزایش نجومی داشت؟

24 دی 1398
  • 3
  • 7625

پس از سهمیه‌بندی بنزین تقاضا برای استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز افزایش یافت، خودروهایی که انتظار می‌رفت با افزایش تولیدشان شاهد کاهش قیمت آنها باشیم. یکی از مشکلات تولید این خودروها بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان است.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت شورای پول و اعتبار پرداخت 5 هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرده است تا شرکت‌های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان استفاده کنند. اگرچه 5 هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست، اما می‌تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند.

رضا رحمانی وزیر صمت معتقد است پرداخت 5 هزار میلیارد تومان به خودروسازان برای تسویه بخشی از بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان عاملی برای تحرک در صنعت خودروسازی است. از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش می‌یابد و عرضه به بازار بیشتر می‌شود، انتظار می‎رود قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کند.

همچنین سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید با توجه به آمار اعلام شده در مورد افزایش میزان تولید خودرو به نظر می‌رسد شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم.

به گفته مؤتمنی اختلاف قیمت خودرو‌ها در بازار و کارخانه به بیشترین حد ممکن رسیده است؛ اما از طرف دیگر گفته می‌شود که تولید خودرو در ماه آذر 3 برابر شده است و اگر این آمار صحیح باشد در آینده قیمت‌ها دوباره می‌شکند.

اما بر اساس آمار‌ها قیمت خودرو به خصوص خودرو‌های دوگانه سوز به شدت افزایش داشته است به طوری که در عرض یک ماه خودرو‌های دوگانه‌‌سوز مانند سمند و پژو 405 و پژو پارس افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به نوع بنزینی آن داشتند. به نحوی که قیمت سمند دوگانه از 98 میلیون به 128 میلیون افزایش یافت که 31 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین پژو پارس از 105 میلیون تومان به 134 میلیون تومان افزایش یافت که 28 درصد افزایش قیمت داشته است. علاوه بر این پژو 405 از 81 میلیون تومان به 102 میلیون تومان افزایش یافت که 26 درصد افزایش قیمت داشته است.

جالب است که حتی خودرو‌های بنزینی نیز پس از افزایش قیمت بنزین رشد قیمتی داشته‌اند؛ سمند بنزینی از 93 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش یافت که 8 درصد رشد قیمتی داشته است، علاوه بر این پژو پارس از 99 میلیون تومان به 104 میلیون تومان افزایش یافت که رشد 5 درصدی داشته است. همچنین قیمت پژو 405 از 77 میلیون تومان به 83 میلیون تومان رسیده است.

 

هیچ راهی برای کاهش قیمت خودرو به جز فروش در حاشیه بازار وجود ندارد

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره علت افزایش قیمت خودرو‌های دوگانه‌سوز، گفت: کارخانه هیچ افزایش قیمتی در خصوص خودرو‌های دوگانه‌سوز نداشته و افزایش قیمت در حاشیه بازار بوده است.

دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت بنزین سه برابر شد، تقاضا برای خودرو‌های گازسوز افزایش یافت و در نتیجه قیمت این خودرو در بازار افزایش یافت.

نعمت‌بخش ادامه داد: مشکل اساسی این است که وزارت صمت کار‌هایی انجام داده است تا دست واسطه‌گران قطع شود، اما نتوانسته است به خوبی در این حوزه فعالیت کند به طور مثال گفته است با یک کارت ملی می‌توان خودرو دریافت کرد و پس از آن گفتند دو خودروساز بزرگ کشور را با یکدیگر لینک می‌کنیم تا در این حوزه مشکلی به وجود نیاید، اما این کار شدنی نبود.

او افزود: ما به وزیر صنعت گفتیم که این گونه کار‌ها جوابگو نخواهد بود که پس از آن اعلام کردند افراد 18 سال به بالا باید خودرو ثبت‌نام کنند، اما باز این کار جوابگو برای قطع دست واسطه‌گران نبود که پس از آن هم گفتند حتما افراد باید گواهینامه داشته باشند.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: آخرین کاری که انجام شد این بود که خودرو‌هایی که به فروش می‌رسد را 5 میلیون تومان آن را از متقاضی دریافت نکنیم و سند را به آن‌ها ندهیم تا یک سال بعد نتوانند خودرو را بفروشد، اما متأسفانه واسطه‌گران راه جدیدی برای سوءاستفاده پیدا خواهند کرد.

نعمت‌بخش ادامه داد: زمانی که سند را تحویل متقاضی می‌دهیم، پس از آن با متقاضی تماس می‌گیریم که آیا از خرید خود راضی هستید یا نه که اصولا در این زمان افراد می‌گویند، خودروی خود را فروخته‌ایم.

او گفت: زمانی که در کشور بالغ بر 2 میلیارد دلار سرمایه‌های سرگردان داریم و اختلاف قیمت در کارخانه و بازار زیاد باشد، مشخص است که مردم به کارخانه هجوم می‌آورند و سایت فروش خودرو سریعاً تکمیل می‌شود و پس از تحویل خودرو افراد در بازار، خودرو را به قیمت آزاد می‌فروشند.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: اگر خودروسازان بتوانند در حاشیه بازار خودرو‌های خود را بفروشند شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود. هیچ راهی برای کاهش قیمت خودرو به جز فروش در حاشیه بازار وجود ندارد که در نتیجه پس از آن قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.

نعمت‌بخش گفت: به دلیل افزایش تقاضا قیمت خودرو‌های گازسوز روند صعودی داشته است و همچنین به دلیل محدود بودن تولید خودرو‌های گازسوز نمی‌توانیم قیمت این خودرو‌ها را کاهش دهیم.

 

افزایش تولید راهی در کاهش قیمت خودرو

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در مورد افزایش قیمت خودرو‌های دوگانه‌سوز، گفت: تولید خودرو‌های گازسوز در دهه 70 شروع شد و در دهه 80 طبق برنامه‌ای قرار بود تولید آن رشد کند. در مقطعی دستور داده شد کلیه خودرو‌ها در کشور گازسوز شوند، به گونه‌ای که خودرو‌های وارداتی را نیز به زور گازسوز کرده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: متأسفانه در یک زمانی گفتند نیازی نیست که تمام خودرو‌ها گازسوز شود، در نتیجه طی 10 سال قیمت گاز و بنزین به نوعی به هم نزدیک شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: علت اصلی آن این بود که قیمت بنزین را سال‌ها ثابت نگه داشته‌اند و قیمت گاز به تدریج افزایش یافته بود و به بنزین نزدیک شده بود که در نتیجه در سال‌های اخیر افراد به سمت خودرو‌های گازسوز نرفته‌اند و تولید این خودرو‌ها کاهش یافت چرا که خودروساز خودرویی را تولید می‌کند که متقاضی داشته باشد و به دلیل اینکه تقاضا برای این خودرو کاهش یافت تولید آن نیز روند نزولی داشته است.

کاکایی گفت: قیمت نهایی تولید خودرو‌های گازسوز بیشتر از خودرو‌های بنزینی است و تولید آن برای کارخانه به صرفه نبود، در نتیجه خیلی از سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه از بین رفت و بسیاری تولید این خودرو‌ها را تعطیل کردند، حتی تا مدتی پیش جایگاه‌های CNG نیز رو به تعطیلی بودند چرا که برایشان به صرفه نبود.

او ادامه داد: اما پس از سهمیه‌بندی بنزین استقبال از این خودرو‌ها افزایش یافت، در نتیجه تولید این خودرو‌ها دیگر به صرفه است. اختلاف قیمت سوخت گاز و بنزین بسیار زیاد است به همین دلیل مردم استقبال بیشتری از این خودرو‌ها می‌کنند.

کاکایی تشریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد استقبال از این خودرو‌ها زیاد است، اما تولید آن محدودیت‌هایی دارد که امیدواریم تولید آن نیز به زودی افزایش یابد، اما این امر زمان‌بر است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر مردم تحمل داشته باشند به زودی تولید خودرو‌های گازسوز به روال عادی باز خواهد گشت. توان تولید خودرو‌های گازسوز در کشور بالاست زیرا زیرساخت‌های زیادی در کشور موجود است، اما به دلیل شرایط گفته شده تولید آن کاهش یافته بود.

او افزود: تا شب عید امکان دارد اختلاف قیمت خرید خودرو‌های گازسوز نسبت به بنزینی کم شود، متأسفانه وضعیت بازار خودرو تابعی از اقتصاد کلان است و تابع صنعت خودرو نیست چرا که صنعت خودرو اکنون به خوبی عمل می‌کند، در صورتی که شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم.

کاکایی تشریح کرد: اگر ثبات قیمت ارز داشته باشیم قیمت خودرو در بازار ثابت خواهد ماند، اما در مورد خودرو‌های گازسوز این حاشیه کم خواهد شد. اکنون در وضعیت هیجانی به سر می‌بریم و توصیه می‌شود مردم در خرید خودرو هیجان نداشته باشند.

محمد غلامی یکی از فعالان بازار خرید و فروش خودرو با اشاره به ضرورت نظارت هر چه دقیق‌تر بر موضوع کیفیت خودرو‌های داخلی و لزوم ارتقای آن، گفت: متأسفانه مدتی است که قیمت خودروهای دوگانه سوز به شدت در حاشیه بازار افزایش یافته است که بازار توان و کشش چنین افزایش قیمت‌هایی را ندارد.

او بیان کرد: ممکن است افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش هزینه‌ها منطقی باشد، اما این مقدار افزایش نرخ خودرو، قدرت خرید مشتریان را از بین می‌برد.

این فعال بازار خودرو افزود: شرکت‌های خودروسازی در چند وقت اخیر چندین طرح پیش فروش خودرو به صورت نقدی و اقساطی در اختیار مردم گذاشتند، اما متأسفانه به اندازه تقاضا، عرضه نداشتند که همین امر شروع‌کننده اختلاف عجیب قیمت بین کارخانه و بازار شده است و اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، وضع موجود بدتر می‌شود.

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو درباره افزایش اخیر قیمت خودرو اظهار کرد: گرانی‌های اتفاق افتاده که بیشتر مربوط به چند خودرو خاص می‌شود، متأثر از چند عامل است.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: یکی از عوامل اصلی در افزایش قیمت خودرو را می‌توان میزان تحویل از طرف کارخانه‌ها دانست.

او تغییرات به وجود آمده در قیمت سوخت را عامل بعدی مؤثر بر تغییرات قیمت خودرو دانست و تصریح کرد: با افزایش قیمت سوخت باید قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کرد.

زاوه افزود: بنابر بررسی‌های انجام شده با هر 100 واحد درصدی افزایش قیمت سوخت حدود 2 درصد تورم ایجاد می‌شود؛ بنابراین افزایش قیمت در چند روز اخیر و بعد از گران شدن بنزین کمی دور از انتظار بود.

این کارشناس حوزه خودرو کسری بودجه دولت را یکی از عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری برای این طرح دانست و گفت: در شرایط فعلی دولت برای اغلب گروه‌های کشور از جمله رانندگان تاکسی، تاکسی‌های اینترنتی، سرویس‌های مدارس و غیره سهمیه جداگانه‌ای در نظر گرفته‌ است، بنابراین تأثیر چندانی را در طولانی مدت و در زمینه میزان مصرف سوخت شاهد نخواهیم بود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده است که خودروسازان گفته بودند اگر تقاضا برای خودرو‌های دوگانه‌سوز بالا رود، تولید بیشتر می‌شود و در نتیجه انتظار می‌رود پس از افزایش تولید، قیمت خودرو به حد تعادل برسد.




نظرات

  • حسن صالحی حسن صالحی (24 دی 98 ساعت 21:13)

    سمند گاز سوز مقرون به صرفه تر است یا بنزین سوز؟

    داده ها
    قیمت هرکیلوگرم سی ان جی=۶۵۶/۸ تومان
    قیمت هر متر مکعب سی ان جی =۴۵۴/۳ تومان
    مصرف سمند معمولی در سیکل ترکیبی۸/۶ لیتر
    مصرف سمند ای اف سون در سیکل ترکیب 7,88 لیتر
    مصرف گاز سمند ای اف سون ۸/۸ متر مکعب به ازای هر صد کیلومتر
    مفروضات
    پیمایش سالیانه ۲۵۰۰۰ کیلومتر در سال
    محاسبات
    مصرف گاز به نرخ دولتی سالیانه ای اف سون بر حسب متر مکعب ۲۵۰×۸.۸× ۴۵۳/۲ = ۹۹۷۰۴۰ تومان هزینه گاز
    مصرف سالیانه بنزین سوپر به نرخ آزاد سمند معمولی ۲۵۰×۸/۶×۳۵۰۰ = ۷۵۲۵۰۰۰ تومان
    ۷۵۲۵۰۰۰ - ۹۹۷۰۴۰=6,527,960 تومان مبلغی که دارنده سمند بنزین سوز نسبت به سمند گاز سوز در سال بیشتر هزینه می نماید
    تفاوت قیمت سمند معمولی با ای اف سون در دی ماه ۹۸ چهل میلیون تومان می‌باشد، سود سالیانه بانکی با احتساب نرخ سود ۱۸ درصد مساوی است با ۷۲۰۰۰۰۰ تومان
    ۷۲۰۰۰۰۰ - ۶۵۲۷۹۶۰ = ۹۹۷۰۴۰ تومان
    سود سالیانه باقی مانده سمند معمولی بنزین سوز بعد از پرداخت قیمت بنزیت در بدترین شرایط ممکن که تمامی سال بنزین سوپر آزاد مصرف نماید تقریبا یک میلیون تومان میباشد
    سود سالیانه سمند lx بنزین سوز با موتور xu7 در شرایط واقعی عادی تقریبا معادل سه میلیون و نیم تومان به روش بالا محاسبه می‌گردد.
    بنابر این پرداخت چهل میلیون تومان اضافه تر بابت سمند گاز سوز هیچ گونه صرفه اقتصادی ندارد .

  • کاربر کاربر (24 دی 98 ساعت 12:51)

    اگرچه 5 هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست...!!!؟؟؟یه طوری مینویسن که انگار دارن از یه 5 هزارتومنی حرف میزنن...اتفاقا مبلغ زیادیه ،خیلییی هم زیاده ینی 50 هزارتا 100 میلیون تومن ! ینی اگر پول یه پژو پارس رو 100 میلیون تومن برای کارخانه در نظر بگیریم که البته کمتر از این مبلغه و نصف این 5 هزار میلیارد مال ایرانخودرو بشه پول 25 هزار عدد پژو پارس رو داره دریافت میکنه،برای سایپا هم همینطور...اونوقت مبلغ زیادی نیست؟؟؟؟بعد یکی از این آقای احمد نعمت بپرسه چرا میگه امکام پذیر نیست دو خودرو ساز به هم لینک بشن برای اطلاعات ثبت نامی ها؟کی در این مورد کم کاری یا سنگ اندازی یا مقاومت میکنه یا مشکل چیه؟

  • مازیار مازیار (24 دی 98 ساعت 10:15)

    اقارضایی بازحرف زد مثل کاری که پارسال کرد خودرو ۴۰تومن کارخانه شد۷۰ قیمت بازار بعدباز کم کم رفت بالا این راهش نیس خودرو به هرنفرتا دوسال خودرو تحویل روز قیمت کارخانه بدید