1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. عبور تولید دی ماه خودروسازان بزرگ از ۱۰۳ هزار دستگاه!

عبور تولید دی ماه خودروسازان بزرگ از ۱۰۳ هزار دستگاه!

10 بهمن 1398
  • 0

بررسی آمارهای منتشره سامانه کُدال حاکی از تولید ۱۰۳ هزار و ۶۷۷ دستگاه خودرو از سوی سه خودروساز مطرح و بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در دی‌ماه امسال است.

دی‌ماه امسال ایران‌خودرو ۵۱ هزار و ۹۲۳ دستگاه، سایپا ۳۹ هزار و ۸۶۳ دستگاه و پارس‌خودرو ۱۱ هزار و ۸۹۱ دستگاه خودرو تولید کردند.

نکته بارز آمارهای سایپا در این ماه، تولید ۴۶ دستگاه سراتو است. در حالی که به‌دنبال تصمیمِ شرکت کره‌ای کیاموتورز برای تبعیت از تحریم‌ها، اواسط مرداد تولید خودرو سراتو در سایپا متوقف شده بود، اما به نظر می‌رسد سایپا برای پاسخگویی به اندک تعهدات باقی‌مانده خود به مشتریان، قطعات سراتو را نگه داشته و در این ماه همچون ماه گذشته مونتاژ و عرضه کرد.

همچنین آنچه در آمار این ماه پارس‌خودرویی‌ها جلب نظر می کند تولید ۲۲۵ دستگاه خودرو از گروه رنو است. این در حالی است که هیچ محصولی از این گروه در شهریور، مهر، آبان و آذر ماه تولید نشده بود.

روز گذشته گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که با ترخیص قطعات باقی مانده پیشین محصولات رنو از گمرک، امکان تولید حدود سه هزار دستگاه رنو ساندرو و پارس‌تندر در شرکت پارس‌خودرو فراهم شده است.

آمار تجمعی ۱۰ ماهه

برپایه آمارهای یاد شده، سه خودروساز بزرگ کشور از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۷۰۶ هزار و ۸۲۳ دستگاه خودرو تولید کردند که سهم ایران‌خودرو ۳۱۲ هزار و ۴۵۷ دستگاه، سایپا ۳۰۹ هزار و ۷۳۵ دستگاه و پارس‌خودرو ۸۴ هزار و ۶۳۱ دستگاه بود.

ایران‌خودرو

در ۱۰ ماهه امسال ایران‌خودرو ۲۱۹ هزار و ۳۹۳ دستگاه خودرو در گروه پژو، ۴۴ هزار و ۲۶۲ دستگاه در گروه سمند، ۱۲۰ دستگاه سوزوکی، ۶ هزار و ۱۹۰ دستگاه رانا، ۲۴ هزار و ۷۴۶ دستگاه دنا و هزار و ۴۲۶ دستگاه تندر (ال ۹۰) تولید کرد.

همچنین، تولید پنج هزار و ۹۸۶ دستگاه هایما، دو هزار و ۲۲۱ دستگاه دانگ‌فنگ، دو هزار و ۶۱۹ دستگاه گروه وانت و سایر محصولات و پنج هزار و ۴۹۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در این گروه خودروسازی به ثبت رسید.

سایپا

برپایه آمارهای منتشره سامانه کدال، در گروه خودروسازی سایپا در این مدت ۱۵۷ هزار و ۴۳۷ دستگاه پراید، ۱۳۸ هزار و ۹۹۸ دستگاه تیبا، سه هزار و ۶۷۰ دستگاه سراتو، ۶۴۸ دستگاه آریو، پنج هزار و ۶۲ دستگاه چانگان CS35 و سه هزار و ۹۲۰ دستگاه اس. کی. دی تولید شد.

به گفته مسئولان سایپا، اس. کی. دی ها برای تولید خودرو در سایت‌های خارجی این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اس. کی. دی (SKD- Semi Knocked Dawn) یا همان قطعات نیمه کامل، شیوه ای است که در کارخانه های داخلی اجرا شده و در آن یک‌سری از قطعات به دلیل فناوری بالا، فرآیند تولید خاص و غیره به شکل آماده از کشور مبدا وارد و در شرکت‌های داخلی سرهم‌بندی می‌شود.

پارس خودرو

بررسی آمارها حاکیست در مدت یاد شده سه هزار و ۱۴۵ دستگاه در گروه رنو، ۱۹۵ دستگاه در گروه برلیانس، ۷۷ هزار و ۱۷۲ دستگاه در خانواده X۱۰۰ (پراید)، چهار هزار و ۱۰۰ دستگاه در گروه Q۲۰۰ (کوئیک) و تنها ۱۹ دستگاه در گروه S۲۰۰ (ساینا) در پارس خودرو تولید شد.

سامانه کدال همچنین به تولید نشدن خودروهای ریچ P27‌ و ون دولوکس در شرکت پارس‌خودرو از ابتدای امسال اشاره دارد.

منبع ایرنا


نظرات