1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وجود مافیای خودرو درست یا غلط ؟

وجود مافیای خودرو درست یا غلط ؟

19 مهر 1393
  • 2

مافیای خودرو کلمه‌یی است که ممکن است بارها به گوشتان رسیده باشد. اینکه این کلمه تا چه حد صحیح است و آیا واقعا قیمت‌گذاری خودرو مربوط به مافیا می‌شود یا خیر همچنان درهاله‌یی از ابهام است. اما با توجه به بحث قیمت‌گذاری خودرو و تغییر عقیده یک‌باره رییس شورای سیاست‌گذاری و افزایش 27درصدی قیمت خودرو‌ها شاید به واقعیت حضور مافیا بر بحث قیمت‌گذاری خودرو قوت بخشد.

خودروهایی که بر اساس شروط شورای رقابت ‌باید تاکنون با افزایش کیفیت روبه‌رو می‌شدند اما هر روز بر تعداد شاکیان از بی‌کیفیتی آنها افزوده می‌شود. این‌طور که پیداست تمامی شروط شورای رقابت به فراموشی سپرده شده و خودروسازان نیز همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. وزیرصنایع و معادن نیز بیشتر از مردم به فکر حمایت از خودروسازان است. اینکه هنوز نمایندگان مجلس نیز نتوانسته‌اند در بحث قیمت‌گذاری خودرو و کاهش قیمت‌ها کاری انجام دهند نیز به حضور مافیای خودرو قوت می‌بخشد. خودروسازان در این میان به حضور دلالان اشاره دارند و معتقدند که بیشترین سود نصیب دلالان می‌شود اما کمی دقیق‌تر نگاه می‌کنیم. این دلالان همان کسانی هستند که به صورت سبدی از شرکت‌های خودروساز خودرو خریداری می‌کنند و در بازار می‌فروشند. خرید با قیمتی کم و فروش با قیمت دلخواه.

اینکه خودروسازان خود ندانند که به چه افرادی خودرو می‌فروشند کمی عجیب و باورنکردنی به نظر می‌رسد. این درحالی است که تعداد خودروهای خریداری شده توسط یک نفر از انگشتان دست بیشتر است. پس نمی‌توان دلالان را جدا از سیستم فروش خودروسازان تلقی کرد و خودروسازان را مظلوم دانست. در این خصوص مسوولان نیز صحبت‌هایی مبنی بر بودن یا نبودن مافیای خودرو داشته‌اند.

هفته گذشته علی علیلو، رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو درحالی که به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص پرونده قیمت‌گذاری خودرو واکنش نشان داد به اینکه در مورد قیمت‌گذاری خودرو با کسی شوخی نداریم اشاره کرد، گفت: موضوع قیمت‌گذاری خودروها را در مجلس تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم و وزیرصنعت باید در مورد آن پاسخگو باشد.

علیلو با تاکید بر اینکه مجلس پیگیر افزایش بی‌رویه قیمت خودرو است، افزود: درشرایط فعلی صنعت خودرو دارای مافیاست که این گروه فقط به دنبال منافع خود هستند و وزیرصنعت نیز از این وضعیت حمایت می‌کند. اینکه برخی بر وجود مافیا در صنعت خودرو و تاثیر آنها بر افزایش قیمت تاکید می‌کنند، موضوع تازه‌یی نیست اما سیدشریف حسینی در رابطه با نقش مافیا در افزایش قیمت خودرو گفت: کلمه مافیا را ذهن خود ما ایجاد کرده و اگر تصمیم قاطع برای کاهش قیمت‌ها وجود داشته باشد هیچکس نمی‌تواند مانع آن باشد بلکه عملکرد ضعیف مسوولان باعث بالا ماندن نرخ شده و برای اصلاح این روند نیازمند افراد قاطع و با درایت هستیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه برخی مدیران در زمینه تصمیم‌گیری ضعیف عمل می‌کنند و تصمیم‌گیری به شجاعتی نیاز دارد که اکنون شاهد آن نیستیم.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت بازنگری در نرخ‌گذاری قیمت خودرو گفت: نمایندگان مردم درخانه ملت با جدیت پیگیر کاهش قیمت خودرو در کشور هستند. سیدشریف حسینی درباره آخرین وضعیت بازنگری در تعیین قیمت خودرو به خانه ملت گفت: نمایندگان مجلس معتقدند، نرخ خودروهای تولید داخل نیازمند بازنگری بوده و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پذیرش خودروسازان برای کاهش قیمت‌ها تصریح کرد: انتظار ما از وزیرصنعت، معدن و تجارت به عنوان منتخب یک دولت مردمی، مهیا‌سازی شرایط برای حمایت از مصرف‌کنندگان است. عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نهم افزود: قیمت خودرو تنها درصورت بهبود کیفیت حق افزایش دارد و کمیسیون صنایع و معادن نیز با معرفی 3نفر از نمایندگان شامل آقایان نادر قاضی‌پور، حمیدرضا فولاد‌گر و علی علیلو، بازنگری در قیمت خودروها را با جدیت دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که فضا برای بازنگری در قیمت خودرو وجود دارد و این مهم تنها نیازمند همکاری دولت است چراکه 8 نفر از 12‌عضو شورای رقابت با حکم مستقیم رییس‌جمهور انتخاب می‌شوند و رضایت دولت برای کاهش قیمت‌ها یک امر ضروری است.




نظرات

  • پسرتنها پسرتنها (19 مهر 1393 ساعت 18:46)

    یعنی دیگه ادم خیلی خیلی ... می خواد نفهمه این افراد کییین کجاها هستن سمت شون چیه

  • یوونتوس یوونتوس (19 مهر 1393 ساعت 17:48)

    انقدر دلالها بی انصافی کردن که دیگه هیچ کس حتی به اون تعداد معدود منصف هم اعتماد نداره.