امروزه که شرکتها در دنیای تجارت به شدت با هم در حال رقابت و زورآزمایی هستند، تصمیمات اشتباه در هر زمینهای بهراحتی شرکتها را از چرخه رقابت خارج و حتی ممکن است به ورشکستگی آنها منجر شود.
یکی از مسائلی که امروزه در دنیای تجارت بسیار مورد توجه قرار میگیرد برند یا همان نام تجاری است. برند یکی از مهمترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان یا شرکت میباشد و تصویری است که سازمان یا شرکت را با همه ابعادش معرفی میکند و تصویری از آنچه که هست و میخواهد باشد را در ذهن بیننده، مشتریان و مصرفکنندگان ایجاد میکند.
هر چه در عرصه تجارت موفقتر عمل کنید برند و لوگوی شما به همان میزان بیشتر شناخته میشود و ارزش آن در بازارهای هدف افزایش مییابد. از این رو ایجاد برند را اولین گام در یک فعالیت اقتصادی جدی و موفق میدانند. مسئله برند از آنجا دارای اهمیت و ارزش بسیار میشود که ارزش برند یک عامل کلیدی و تعیین کننده در ارزش سهام شرکت میباشد و گاهی اوقات ارزش تخمینی برند یک شرکت سهم قابلتوجهی از ارزش داراییهای (فیزیکی) شرکت را تشکیل میدهد. پس یک برند قوی و باارزش نهایتاً منجر به افزایش سودآوری و قدرت و تقویت رشد شرکت میشود و این بزرگترین آرزوی هر شرکت فعال در حوزه تجارت است.
شرکتهایی با نام تجاری قوی اغلب میتوانند قیمتهای بیشتری برای کالاهای خود درخواست کنند. تویوتا خودروهای خود را با قیمت بیشتر از قیمت خودروهای ژئو (GEO) میفروشد. برعکس، یک برند ضعیف برای رقابت باید قیمتهای پایین ارائه دهد. دیوید روبرت معاون اول استراتژی بازار در شیکاگو میگوید یکی از دلایلی که نیسان ضرر داد (در سالهای اخیر) این است که شرکت نیسان تقریباً ۱۰۰۰ دلار در هر خودرو به خاطر ضعیف شدن برند از دست داد. وی میافزاید: این چیزی است که رئیس هیئتمدیره نیسان نیز پذیرفت.
شرکتهایی با نامهای تجاری قوی در ورود به بازار جدید بهمراتب موفقتر هستند. مرسدس بنز آنقدر در زمینه مهندسی کیفیت قوی است که وقتی وارد بازار خودروهای سرعتی و ورزشی شد، خودرو آن توانست با یک قیمت مناسب بر بازار حکمفرمایی کند، علیرغم اینکه مرسدس بنز قبلاً اصلاً وسایل نقلیه ورزشی تولید نمیکرد.
هرساله نهادهای مختلف اقتصادی و مراکز آماری اقدام به انتشار برترین برندهای دنیا بر اساس عملکرد مالی و توانایی جذب مشتری میکنند. اخیراً نیز مرکز اینتربرند لیستی را منتشر کرده که در آن 100 برند ارزشمند دنیا طبقهبندی شده است.
اینتر برند یکی از معتبرترین و باسابقهترین مراکز مشاوره بینالمللی در امور مربوط به برندینگ است که فعالیت خود را از سال 1974 شروع کرده و نقش مهمی در انتشار و توسعه فرهنگ برندسازی در دنیای تجارت داشته است.
توضیحات فوق بهانهای بود تا به رصد و بررسی لیست باارزشترین برندهای خودرویی جهان بپردازیم.
اولین خودروسازی که در لیست به چشم میآید همانند سال 2013 تویوتا است. تویوتا که عنوان بزرگترین خودروساز سال 2013 را نیز به دوش میکشد در حالی در سال 2014 بهعنوان با ارزشترین برند خودرویی دنیا انتخاب شد که ارزش برند این شرکت در سال 2014 نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش داشته است و به رقم 42.392 میلیارد دلار رسیده است.
هوش و کایزن و همچنین احترام به مشتری و ارتقاء دائمی کیفیت سه ستونی هستند که راه تویوتا بر آنها استوار است. هوش و کایزن، دیدگاهی را توصیف میکند که بر اساس آن شما هیچگاه از شرایط فعلی راضی نبوده و دائم تلاش میکنید ایدههای نوآورانهای خلق کنید که به ارزشافزوده بیشتر منجر شود.
تویوتا جایی است که هم تحول و هم انقلاب مورد پیگیری قرار گرفته و تلاش برای ایجاد توسعه هیچگاه پایان نمییابد. تویوتا فرهنگ سازمانی منحصربهفردی دارد که هیروشی اکودا، مدیر سابق این شرکت آن را اینطور خلاصه کرده است: «بدترین کار این است که هیچچیز را تغییر ندهیم.»
دومین خودروساز بزرگی که در لیست به عنوان دومین برند با ارزش خودرویی دنیا دیده میشود شرکت باعظمت مرسدس بنز است. شرکتی قدیمی و موفق و نمادی با ارزش از مهندسی کیفیت و لوکس بودن.
مرسدس بنز اولین خودروی تولیدشده در جهان و یکی از موفقترین بازیگران در عرصه اتومبیلسازی است که توانسته مشتریان زیادی را جذب کند و به آنها اتومبیل بفروشد. بخشی مهمی از این موفقیت به نگرش برند مرسدس بنز برمیگردد.
نگرش برند همان ادراک مصرفکنندگان از یک برند یا محصول خاص است. نگرش مرسدس بنز هم همیشه از نوع تجملی بوده است. نگرش مرسدس بنز اصولاً تولید اتومبیلهای باکیفیت بالا و لوکس است که شعار امروز مرسدس بنز با عنوان یا بهترین یا هیچ (Beste Oder Nichts Das) مؤید این مطلب است.
مرسدس بنز، اتومبیل افراد مشهور و ثروتمند شناخته شده است. هرچند مرسدس بنز در مورد نوآوری برای افزایش سطح ایمنی و تکنولوژیهای خاص خودرو در بسیاری موارد مبدع و پیشرو بوده است با این وجود نام مرسدس بنز تصویری از تجمل و لوکس گرایی را به ذهن متبادر میکند.
برند مرسدس بنز در سال 2014 با 8 درصد افزایش 34.338 میلیارد دلار ارزشگذاری شده است.
جایگاه سوم با ارزشترین برند خودرویی دنیا متعلق به بیامدبلیو است. خودروساز باواریایی اصیل و خوشنام که یکی از رقیبان سرسخت و از بازیگران اصلی صحنه رقابت خودروهای لوکس است.
شرکت BMW بدون شک یکی از مشهورترین شرکتها در عرصه خودروسازی است که شهرتی جهانی دارد. اگرچه شهرت و آوازه BMW بیشتر به دلیل تولید اتومبیلهای اسپرت با طراحیهای خاص و زیباست که خصوصاً در چند دهه اخیر وارد بازار شدهاند اما این شرکت تاریخچه ای 90 ساله دارد و نمونههای اولیه خودروهای آن هنوز هم از شاهکارهای صنعتی محسوب میشوند.
بیامدبلیو با 7 در صد رشد در ارزش برند با ارزشی معادل 34.214 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارد.
جایگاه چهارم متعلق به هوندا دیگر خودروساز ژاپنی است با ارزش برند 21.673 میلیارد دلار که با رشد 17 درصدی ارزش برند نسبت به سال قبل مواجه شده است.
شرکت فولکسواگن هم با 13 میلیارد دلار ارزش برند و افزایش 23 درصدی نسبت به سال قبل در بین خودروسازان در جایگاه پنجم قرار دارد.