1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا واردات خودرو آزاد مي‌شود؟

آیا واردات خودرو آزاد مي‌شود؟

19 بهمن 1398
  • 3

شکاف به‌وجودآمده میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار و بروز موج جدید افزایش نرخ خودرو در بازار، خودروسازان را در ردیف اول متهمان گران‌شدن خودرو قرار داده است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دو خودروساز بزرگ کشور به بهانه‌های مختلفی نظیر تحریم، کمبود قطعه و ... از عرضه خودرو سر باز می‌زنند و فضای مانور بیشتری برای دلالان به وجود می‌آورند. از این رو است که حتی وعده‌های وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو دیگر چاره‌ساز نیست و به‌رغم ادعای افزایش تولید طی سه ماه گذشته، همچنان شاهد رشد روزافزون قیمت انواع خودرو هستیم. حال شنیده‌ها حاکی از آن است که برای رقابت‌پذیرترشدن بازار و قطع فعالیت‌های سودجویانه دلالان، نهادهای ذی‌ربط تصمیم گرفته‌اند علاوه بر وضع مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، واردات را هم پس از ماه‌ها کش‌وقوس آزاد کنند.

باگ اينترنتي طرح پيش‌فروش خودرو توسط دو خودروساز، باعث شد‌ه است دلالان و سودجويان با راه‌اندازي ربات‌هايي اکثر محصولات پيش‌‌فروش را به قيمت کارخانه بخرند. با اينکه اين عده به‌راحتي به خودروهاي شرکتي دسترسي دارند، اما نحوه واگذاري خودروهاي پيش‌فروش‌شده به شهروندان عادي که يک خودرو سفارش داده‌اند تا امروز به طول انجاميده است. از سوي ديگر ممنوعيت واردات و دپوي خودرو در گمرکات کشور باعث شده دلالان تا جايي که مي‌توانند قيمت محصولات را بالا ببرند و شکافي عميق بين قيمت خودرو کارخانه و بازار به وجود آورند. در اين ميان برخي کارشناسان دلالان را افراد داراي رانتي مي‌دانند که با شرکت‌هاي خودروسازي ارتباطات پيچيده‌اي دارند. اين افراد با رانت اطلاعاتي و سهولت دسترسي به سايت‌هاي فروش توانسته‌اند امروز به يکه‌تاز بازار تبديل شوند.

در اين زمين بازي خودروسازان نيز با عرضه قطره‌چکاني خودرو، دست دلالان را براي بالابردن قيمت باز گذاشته‌اند. با اين حال مديران ايران‌خودرو و سايپا چنين گزاره‌اي را درست نمي‌دانند و اعلام مي‌کنند که براي تعديل بازار، مراکز فروش را موظف کرده‌اند حتي در روزهاي تعطيل هم به مشتريان خدمات ارائه دهند. روز گذشته هم مديرعامل ايران‌خودرو، موضوع کاهش عرضه خودرو به بازار را تکذيب کرده و با بيان اينکه طي سه ماه گذشته سه برابر نيمه ابتدايي سال، عرضه به بازار صورت گرفته، بي‌ميلي خودروساز براي عرضه به بازار را رد کرده است. ف

رشاد مقيمي در حاشيه برنامه افتتاح خط توليد ترمز عقب خودروهاي ايران‌خودرو اظهار کرد: آمارها نشان مي‌دهد در سه ماهه گذشته شرکت ايران‌خودرو بيش از 150 هزار دستگاه خودرو تحويل مردم داده که چنين آماري بي‌سابقه است. او ادامه داد: حتي طرحي‌هايي اجرا کرده‌ايم که اگر در روزهاي تعطيل مشتريان به در کارخانه مراجعه کرده‌اند، خودروهاي خود را تحويل بگيرند. در 40 روز اخير بالغ بر 6000 دستگاه خودرو در روزهاي تعطيل تحويل داده شده‌ است.


واردات خودرو آزاد مي‌شود؟

جلوگيري از واردات خودرو نيز يکي ديگر از عوامل يکه‌تازي دلالان در بازار خودرو شناخته مي‌شود. در حال حاضر فقط 1167 خودرو در گمرک باهنر دپو شده که 1001 دستگاه حتي مراحل ترخيص را طي کرده‌اند، اما هنوز در گمرک خاک مي‌خورند. مديرکل گمرک در همين زمينه روز گذشته گفت: 1000 دستگاه از اين خودروها مدل آلنترا و يک دستگاه خودروي آزرا هستند که حقوق و عوارض اين 1001 خودرو به صورت کامل پرداخت شده و حتي پروانه سبز الکترونيکي دريافت کرده‌اند.

اقدامات ترخيص اين تعداد خودرو انجام شده و به هيچ وجه مرجوع نمي‌شوند. به گفته مهدي رضايي 166 دستگاه خودروي وارداتي که در گمرک باهنر باقي مانده اجازه ثبت اظهارنامه را هم ندارند؛ چراکه هيچ‌گونه امور گمرکي براي آنها انجام نشده و تعداد انگشت‌شماري از اين 166 خودرو هم بالاي 2500 سي‌سي هستند که ترخيص نمي‌شوند. علاوه بر اين، عصر ايران احتمال داده است که با توجه به نوسانات و افزايش قيمت خودرو، دو موضوع آزادشدن واردات خودرو و اعمال ماليات بر خودروها همانند اعمال ماليات بر مسکن در دستور کار نهادهاي ذي‌ربط قرار دارد. گرچه هنوز خبري از بررسي‌ها به بيرون درز نکرده، اما با اين حال پيش‌بيني مي‌شود که با تصويب اين موضوع که بر مبناي خواست متقاضيان خودرو است، بازار در روزهاي آخر سال کاملا تحت‌تاثير قرار گيرد.



نظرات

  • علی علی (20 بهمن 1398 ساعت 00:47)

    آقایون تیم تحریریه من هرچه اخبار ایران کالای شما وسایت شماها رامیخونه ذره ای بدرد مشکل مردم نمیخوره لااقل اقدامی پیگیری درباره مشکلات وگرانیها بکنید چرا درباره قیمت بازارکامیون هیچ اقدامی نمیکنید که حتی مسعولین وهیچ نهادی حرفی دراین باره نمی‌زنند مشکل قشرراننده گان که تمام اقتصاد مملکت وابسته هست پیگیرنیستید خواهشن یه پیگیری وگزارش اساسی دراین راستا انجام دهید که این همه دلال بازی واختلاس وقیمتهای فضایی ازکجا آب میخوره که مطمعن هستم دست************ توکار هست که هیچ کس کوچکترین پیگیری نمیکنه

  • حسین حسین (19 بهمن 1398 ساعت 12:21)

    باسلام :من خواهش میکنم اگرکسی نمی تواند مدیریت کند که چطوری خودرو ازبازی دلاها خارج شود مرد، مردانه استفا کند .واجازه دهد افرادکاربلد وارد کارزار شوند.

  • دقیق دقیق (19 بهمن 1398 ساعت 10:36)

    واردات با تعرفه پایین علاج مشکل خودرو کشور هست اگر مسئولان واقعاً راست می گویند و شریک دزد و رفیق قافله نیستند باید واردات را آزاد کنند تا به همه این بازیهای دلالان وخودروسازان خاتمه دهند