1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. ورود خودرو رهام از سال آینده به بازار + عکس

ورود خودرو رهام از سال آینده به بازار + عکس

27 بهمن 1398
  • 19

مدتی پیش رضا رحمانی وزیر صنعت خبر توقف تولید پراید را اعلام کرد. پس از آن، توقف تولید برخی از مدل‌های پراید از دی ماه امسال آغاز شد که به گفته مدیرعامل شرکت خودرو سازی سایپا با کاهش مرحله به مرحله تولید مدل‌های دیگر، تولید پراید در تیر سال آینده ٩٩ به طور کامل متوقف می‌شود.

پس از اعلام خبر توقف تولید، این شرکت خودروساز، خودروهای «رهام» و تیبا را جایگزین پراید اعلام کرد. از آنجایی که تیبا از گذشته وارد بازار شده، کنجکاوی‌ها برایش کمتر بود اما برای «رهام» سؤال های زیادی وجود دارد.

2.jpg

«رهام» محصول جدید گروه خودروسازی سایپاست که مشخصات فنی آن هنوز نهایی نشده است. این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس وارد بازار شود، اما در پی تحریم‌های اخیر صنعت خودروسازی کشور، احتمال استفاده از موتور تیبا برای این خودرو وجود دارد.

تولید انبوه این خودرو از سال آینده آغاز خواهد شد و شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده است طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تولید 12 هزار دستگاه از این محصول را برای سال 99 خواهد داشت.

به گفته این شرکت خودروسازی قرار است تیراژ تولید «رهام» در سال 1401 به صد هزار دستگاه برسد، اما در تولید این خودرو مشکلاتی هم وجود دارد.

تولید خودرو «رهام» نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که باید دولت تسهیلات مناسب برای تولید این محصول در نظر بگیرد. به طور قطع تولید پراید در سال 99 متوقف خواهد شد که احتمال دارد در قدم اول خودرو‌های جایگزین پراید با ظرفیت پایین تری تولید شوند.

3.jpg

یکی از مسائل مطرح شده در تولید خودرو «رهام» توان موتوری، بهینه بودن و امنیت آن است چرا که در شرایط کنونی و سهمیه بندی بنزین و گرانی آن انتظار می‌رود خودروسازان بر روی تولید موتور‌های بهینه و دوگانه سوز با مصرف سوخت پایین تمرکز کنند.

نکته مهم در تولید این خودرو موتور و قدرت موتوری آن است که برخی منابع اعلام کرده اند پیشرانه توربوی خانواده X200 (پیشرانه 1٫5 لیتری 8 سوپاپ) بر روی این خودروی ملی نصب می‌شود.

بر اساس شواهد موجود، پیشرانه‌های مختلفی از بازه 87 تا 150 اسب بخار برای «رهام» در نظر گرفته شده و تا به امروز، نمونه نهایی برای این محصول معرفی نشده است.

5.jpg

به گفته کارشناسان ، این خودرو ملی به عنوان جدیدترین سدان ملی می‌تواند در 6 تیپ مختلف به بازار عرضه شود، اما مهمترین مسئله، تولید قطعات مورد نیاز آن و داخلی سازی آنها است.

طبق گفته ها، «رهام» از نمونه ساده ٥ دنده تا اتومات وارد باز خواهد شد که در نمونه ساده آن سیستم پخش CD با درگاه USB، بلوتوث، دو کیسه هوا، صندلی شش حالته دستی راننده، تریم داخلی پارچه ای، سیستم تهویه دستی، کامپیوتر سفر، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، رینگ فولادی 15 اینچی، ترمز ABS، EBD و BA وجود خواهد داشت.

«رهام» در تیپ ٢ امکاناتی مانند سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری را داراست.

تیپ ٣ این خودرو اتوماتیک و به جعبه دنده 6 سرعته AT مجهز شده است. این نمونه از «رهام» مشابه تیپ 1 این خودروی سدان است و تنها با جعبه دنده اتوماتیک عرضه می‌شود.

تیپ 4 این خودرو هم اتوماتیک است و با امکاناتی مشابه تیپ 2 دنده‌ای عرضه می‌شود. در تمام تیپ‌های اتوماتیک رینگ 16 اینچی آلومینیومی جایگزین رینگ‌های 15 اینچی فولادی شده است.

4.jpg

٢ نمونه اصلی «رهام» اتوماتیک به تیپ 5 و 6 اختصاص پیدا می‌کند. تیپ 5 این خودرو به شش کیسه هوای 10 نقطه‌ای مجهز است و سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز در این نسخه اتوماتیک دیده می‌شود.

در فول‌ترین نمونه این خودرو، نمایشگر 10 اینچی لمسی جایگزین نمایشگر 7 اینچی شده و رادار نقطه کور، تریم داخلی چرم، صندلی برقی راننده و چند ویژگی جزئی دیگر به خودرو اضافه شده است.

طبق بررسی‌های انجام شده تمام نمونه‌های این سدان ملی با جعبه فرمان کمکی برقی به بازار عرضه خواهد شد.



نظرات

  • bijan bijan (29 بهمن 1398 ساعت 08:38)

    باقوطی روغن نباتی ماشین میسازن میدن دست مردم فکرمیکنن هنرمیکنن،حیف این مردم که سواراین ماشینای آشغال که اینا میسازن میشن،من خودم به شخصه بمیرمم سواراینانمیشم،شرکت سایپاوایران خودروخودشونومسخره کردن بااین تولیدات بی کیفیتشون،نمیدونم یکی نیست ایناروسرجاشون بشونه چرادولت وقوه قضائیه این قیمتهای نجومی روبررسی نمیکنن هرج ومرج شده تواین وضعیت،به امیداون روزی که انشالله ایران خودرو وسایپا خودشون التماس کنن واسه فروش ماشیناشون وکسی زیربارخریدن نره...

  • علی علی (28 بهمن 1398 ساعت 21:58)

    از ماست که بر ماست واقعا هرچی سر مردم ویران بیاد حقشونه

  • حسن حسن (28 بهمن 1398 ساعت 14:22)

    مرحوم رهام آدم کش خوبی میشی

  • محمدرضا محمدرضا (28 بهمن 1398 ساعت 13:45)

    بابا اینکه اتاق و تیونینگ و دکور وتریم اش وولکس C90 هستش. واقعاً به کجا رسیدیم و بکجا داریم میریم؟این خودروی ملی که چه عرض کنم قاطر چینی هاست

  • تاج تاج (28 بهمن 1398 ساعت 12:45)

    جمع کنید بابا یطوری تعرفش میکنه که انگار ما نمیدونیم همون پرایده فقط پالونش عوض شده

  • مجتبی مجتبی (28 بهمن 1398 ساعت 06:37)

    حتما با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان هم به مردم مچپونین

  • فرهاد فرهاد (27 بهمن 1398 ساعت 23:54)

    سلام نمیدونم تا کی میخوایم خودمون اینجوری راضی کنیم که داریم کاری کرده باشیم. آقایون راه اشتباه میرن بعد هم قبول. ندارن که اشتباه کردن وقتی نمی‌تونید طراحی بکنید نکنید این کارو

  • سعید سعید (27 بهمن 1398 ساعت 21:24)

    حداقل یک خودروی که مناسب جیب قشر ضعیف جامعه باشد جایگزین کنید همیشه به فکر پولدار ها و جیب های خودتون نباشید پولدار ها که ماشین دارند

  • سعید سعید (27 بهمن 1398 ساعت 21:17)

    لطفا تولید پراید را متوقف نکنید هنوز قشر آسیب پذیر نمی‌تواند همین خودرو را بخرند دیگه فقرا باید رویای ماشين دار شدن را بگور ببرند

  • امیر امیر (27 بهمن 1398 ساعت 20:48)

    این همون اتاق ولکس c30. موتور هم موتور تیبا 8 سوپاپ.

  • مهدی مهدی (27 بهمن 1398 ساعت 20:25)

    واقعا زشته تو دنیایی که تمام خودرو سازان دنیا دنبال ارتقاع کیفیت خودرو های خود از هر نظر هستند.سایپا و ایران خودرو ایربک و آینه برقی و رینگ آلومینیومی و دیگر آیتمهای چینی رو به آسم آپشن وارد بازار میکنن.نمیدونم بخندم یا گریه کنم. ماشین ایرانی رو باید کیلویی خرید بخدا

  • آدولف آدولف (27 بهمن 1398 ساعت 18:00)

    خر همون خر هست
    فقط اسم دیگه روش گذاشتن

  • رسول رسول (27 بهمن 1398 ساعت 15:45)

    اون موقع که خودرو جزو تحریم نبود هم ایران خودرو و سایپا حلبی تحویل مردم میدادن وای به الان که صنعت خودرو تحریمه!!!! کاش میومدن خودروهای با کیفیت روز خارجی بجای ماشینای الکی این دوتا شرکت اون موقع وارد میکردن و همین سودی که از این دوتا شرکت گیرشون میاد میکشیدن رو ماشینای وارداتی نه هزینه گمرکی نجومی دیگه نه ما حلب سوار میشدیم و نه این همه مصرف سوخت بالا و آلودگی هوا رو داشتیم واقعا دلمون به چی خوشه اکثر قطعات ماشینامونم وارداتی بی کیفیته تا بشه ماشین بی کیفیت، اونوقت مردم عراق، افغانستان، یمن و سوریه و کشورهای ضعیف با هزینه پایین سوار ماشینهای لوکس میشن و میان ایرانگردی و ما هم با همون پول پراید و پژو 30 سال پیش و با بدترین کیفیت می خریم!!!!!!!

  • علی علی (27 بهمن 1398 ساعت 12:07)

    ین خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس وارد بازار شود، اما در پی تحریم‌های اخیر صنعت خودروسازی کشور، احتمال استفاده از موتور تیبا برای این خودرو وجود دارد.همچین میگن موتور تیپا!!! خودتی ....با تعویض ورودی فیلتر هوای پراید......توهم زده سایپا!!!!!!!!!!

  • علی علی (27 بهمن 1398 ساعت 12:00)

    واقعا شرم آوره... سایپا هم از ایران خودرو عقب نمیمونه.... ازیه 405 ده تا فرزند ناخلف اختراع کردن..سمند و سمندون و پارس و
    اردی و روآ!!!!وسورن و دنا و!!!! شمام از پراید ننه مرده :132 و 131 و تیپا!!!!! و کونیک!!! و سایانا و!!! اینم اسمش چی بود؟رو هام!!!!!!خجالت آوره....همون موتور و... سیستم تعلیق و....مدیون خونهایی هستین که تو جاده ها ریخته .....پناه میبریم بخدا..

  • مجید مجید (27 بهمن 1398 ساعت 11:55)

    این هم خودرویی مثل تیبا و ساینا و کوییکه که فقط می تونن پوستشو عوض کنن ، وگرنه چیزی بیشتر از اونا نیست .

  • تین تین (27 بهمن 1398 ساعت 10:20)

    اگه عقل سالم بود که اسم مردمو روی ماشین نمیزاشتن،البته سایپا عادت داره گند بزنه به اسم مردم چند سال پیش هم اسم ساینا رو گذاشت رو ماشین،ولی خو ایندفعه فاجعه وسیعتره،خیلیا اسمشون رهامه

  • رضا رضا (27 بهمن 1398 ساعت 09:50)

    فقط خدا کنه که این خودرو در بین سایر خودروها با توجه به اسمش شخصیتی همچون تیپ ارائه شده مرحوم***************** پیدا نکنه

  • امیر امیر (27 بهمن 1398 ساعت 08:19)

    شما هر سال باید دو تا خودروی جدید با موتور جدید روانه بازار کنیدجمع کنید این بساط تزویر را