1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آیا افزایش صد‌درصدی تولید خودرو در کشور واقعیت دارد؟

آیا افزایش صد‌درصدی تولید خودرو در کشور واقعیت دارد؟

29 بهمن 1398
  • 1

درحالی‌ که مدیران وزارت صنعت از روند تولید خودرو ابراز رضایت می‌کنند، سیر صعودی قیمت‌ها در روزهای اخیر بارها مورد انتقاد مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. روز گذشته سعید زرندی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش صد‌درصدی تولید خودرو درکشور در ماه‌های آذر و دی و افزایش ۱۴۰‌درصدی واگذاری خودرو در این دوماه نسبت به ماه‌های مشابه ‌سال قبل خبر داد. رضا رحمانی، وزیر صنعت هم در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه هم از میزان تولید خودرو در کشور ابراز رضایت کرده و گفته: «خودروسازان داخلی توانسته‌اند به تولید روزانه ۴‌هزار خودرو برسند اما با وجود این، چرا قیمت خودرو همزمان با رشد تولید شیب صعودی گرفته است؟»

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به «شهروند» می‌گوید: «احتمالا منظور از رشد صد‌درصدی، رشد قیمت بوده، نه رشد تولید! اما اگر واقعا معاون محترم وزیر صنعت چنین ادعایی را مطرح کرده حتما اطلاعی از میزان واقعی تولید ندارد. این ادعا واقعا عجیب و نادرست است؛ چون حتی آمار کارخانه‌های خودروساز هم نشان از افت تولید دارد و این موضوع کاملا واضح و مشخص است.»

او ادامه می‌دهد: «شرکت‌های خودروساز خارجی به دلیل تحریم از کشور ما رفتند و ایرانی‌ها هم برای تولید محصولات داخلی با مشکل کمبود قطعه مواجه هستند و تعهدات معوقه زیادی به مردم دارند. کاملا مشخص است که تولید کاهش پیدا کرده؛ چون اگر غیر از این بود، با افزایش قیمت‌ها مواجه نبودیم.»

صدرایی با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی می‌گوید: «از کمیت که بگذریم، ما در بحث کیفیت چه کرده‌ایم؟ محال است کسی طی یکی دو‌سال اخیر از خودروسازهای داخلی خودرو خریده باشد اما حداقل پنج‌بار به دلیل مشکلات فنی و کیفی به نمایندگی‌های آنها مراجعه نکرده باشد.»

این کارشناس خودرو درباره وضع فعلی بازار خودرو می‌گوید: «افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر به دلیل جو روانی بوده که برای مردم پیش آمده است. افراد زیادی از ترس تورم ٤٠‌درصدی در‌ سال آینده می‌خواهند به هر ترتیبی که شده، امسال خودرو بخرند و همین موضوع باعث افزایش قیمت شده است؛ البته اسم این اتفاق را هم نمی‌توان استقبال مردم از خودروهای داخلی نامید، چون آنها مجبورند این خودروهای بی‌کیفیت را بخرند تا بدون خودرو نمانند. اگر دولت نتواند تورم ‌سال آینده را کنترل کند، بازار خودرو هم با تورم بالایی روبه‌رو خواهد شد که این موضوع هم به مصرف‌کننده فشار می‌آورد، هم به تولیدکننده.»

منبع شهروند


نظرات

  • عادل عادل (30 بهمن 1398 ساعت 11:41)

    کاشکی حداقل یه محصول با کیفیت جهانی تولید میکردن با فیس روز دنیا