1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار اقتصادی
  4. واردات خودروهای ارزان قیمت و تنظیم بازار خودرو

واردات خودروهای ارزان قیمت و تنظیم بازار خودرو

29 بهمن 1398
  • 5
  • 54672

موضوع واردات خودروهای ارزان قیمت خارجی این روزها به عنوان راهکاری برای تنظیم بازار یاد می شود، اما برخی کارشناسان با وجود تعرفه های ورودی و عوارضی که بر واردات خودروها وضع می شود، این راهکار را راه حلی منطقی ارزیابی نمی کنند.

بازار خودرو مدت‌هاست در رکود بسر می‌برد و خرید و فروش‌ها به حداقل خود رسیده، اما دلالان و سوء استفاده‌کنندگان در فضای مجازی همچنان سلیقه‌ای و به دلخواه خود قیمت می‌دهند، برخی کارشناسان خودرویی معتقدند: دلالان با هماهنگی یکدیگر قیمتی دلخواه برای خودروها اعلام می‌کنند و در فضای مجازی که همه دسترسی دارند و کنترلی همندارد، برآشفته بازار قیمتی می افزاید.

بازار خودروهای وارداتی حدود دو سال گذشته با تغییرات پی در پی سیاست ها روبرو بود؛ بسته شدن 6 ماهه سامانه ثبت سفارش، افزایش تعرفه‌های گمرکی آن، تغییر نرخ ارز و یکسان سازی آن، سبب شده تا دراین بازار جهش قیمت ها را مشاهده کنیم.

بازار خودروهای وارداتی دست دوم نیز از این تغییرات بی تاثیر نبود و بی آنکه رونقی در آن ایجاد شده باشد، دچار حباب قیمتی شده و هر کس در آن قیمتی را اعلام می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سی ‌ام خرداد ماه پارسال مصوبه اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد؛ برپایه این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات 1339 ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از هزار و 400 قلم کالا از جمله خودرو بود، ممنوع شد.

ممنوعیت ورود این خودروها که با هدف کاهش خروج ارز از کشور و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی انجام شده، عرصه را برای انحصار هرچه بیشتر خودروسازان داخلی باز کرده و در عمل خودروسازان داخلی رقیبی برای تولیدات خود در بازه های قیمتی موجود نمی بینند؛ امری که افزایش تعرفه ها و عوارض وارداتی خودرو به آن دامن زده است.

تنظیم بازار بدون اتکا به خودروهای وارداتی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: سال‌های گذشته تعرفه‌گذاری بر خودروهای وارداتی، با هدف تنظیم و کنترل بازار و حمایت از صنایع داخلی انجام می شد، اما این روزها تعرفه ها آنقدر غیرمنطقی بالا رفته که به نظر می‌رسد موضوع به «ممانعت از واردات» تبدیل شده است.

«مهدی دادفر»‌ افزود: وضع تعرفه حداقل 55 درصدی در کنار بیش از 30 درصد انواع عوارض شامل عوارض شماره‌گذاری، آموزش و پرورش، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه نگهداری گمرک، تعرفه استاندارد، محیط زیست، اسقاط خودرو و غیره، یعنی اینکه یک خودروی 10 هزار دلاری دستکم با افزایش هزینه هشت هزار دلاری روبرو خواهد شد.

وی افزود: خودروی کمتر از 10 هزار دلار قیمت در جهان کم نیست، اما 10 خودروی نخست این فهرست از استانداردهای 54 گانه برخوردارند و نمی توانند استانداردهای 85 گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران را پشت سرگذارند.

به گفته دادفر، استاندارد 85 گانه یاد شده، تلفیقی از استانداردهای اروپا، آمریکا، روسیه و غیره است و واردات خودروهایی که بتوانند همه این استانداردها را بگذرانند، بسیار گران تمام خواهد شد.

وی یادآور شد: پراید به عنوان ارزان ترین خودروی این روزهای کشور محسوب می شود که حدود 65 میلیون تومان قیمت دارد و با احتساب حقوق ماهانه چهار میلیون تومانی یک کارمند و به شرط هزینه نکردن آن، حدود 18 ماه برای خرید این خودرو زمان نیاز است.

این مقام صنفی تاکید کرد:‌ امروز در چنین فضایی، هیچ راهی وجود ندارد، مگر اینکه دولت واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از 2000 سی سی را با قیمت 10 تا 15 هزار دلار و کمتر را آزاد کرده و تعرفه‌های ورودی آنها را کاهش دهد.

به گفته وی، دو سال گذشته و با ممنوع شدن واردات خودروها، از طرفی شاهد افزایش تعرفه‌ها، افزایش تعداد استانداردها، افزایش هزینه‌های اسقاط، سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای زیست محیطی و غیره بودیم و با احتساب افزایش نرخ ارز، موانع زیادی در کار ایجاد شده است.

دادفر اضافه کرد: وقتی یک خودروی 10 هزار دلاری، بخواهد 18 هزار دلار تمام شود، دیگر نمی‌توان برای تنظیم بازار داخلی به آن امید بست.

وی گفت: چنانچه تعرفه واردات خودروهای خارجی تا 10 درصد کاهش یابد، در این صورت واردات خارجی 10 تا 12 هزار دلاری می تواند رقیبی برای خودروهای داخلی باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد:‌ حدود 80 نوع خودروی خارجی در این محدوده قیمتی (خودروهای اقتصادی درون شهری) در جهان وجود دارد که 20 نوع آنها توسط شرکت های صاحب نامی همچون تویوتا، سوزوکی، هوندا و کیا تولید می شود.

وی پیرامون فاصله قیمتی 10 هزار دلاری خودروهای هیبریدی و برقی با نمونه های مشابه بنزینی، گفت:‌ کاهش تعرفه و راهکارهای یاد شده، نمی تواند تاثیر چندانی بر کاهش قیمت این خودروها و رقابت پذیر شدن آنها در مقایسه با خودروهای داخلی داشته باشد، مگر اینکه مسائلی همچون کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، آشنایی با فناوری های جدید و غیره را در درجه نخست اهمیت قرار گیرد.

خودروهای خارجی در زمان رونق واردات، فقط پنج درصد مصرف جامعه را تشکیل می دادند و برخی کارشناسان با مخالفت با تخصیص حتی یک دلار برای واردات آنها، تاکید می کنند که در شرایط کنونی جامعه اولویت با 95 درصد دیگر است که عامه مردم را تشکیل می دهند.

آنان می گویند: دولت با اقدام هایی نظیر ندادن ارز به خودروهای خارجی، در حال کنترل بازار ارز است و باید اجازه داد به این حرکت های خود ادامه دهد تا این بازار را به تعادل برساند.

بررسی ها نشان می دهد تا دو سال پیش، 680 شرکت در زمینه واردات خودرو فعالیت می‌کردند که با ممنوعیت واردات، اکنون 9 شرکت واردکننده خودرو باقی مانده‌ اند که آنها نیز با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند.

 
منبع ایرنا



نظرات

  • غلامحسین باقری غلامحسین باقری (1 اسفند 98 ساعت 06:37)

    یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو ،واردات همین خودروهای ارزان قیمت به وسیله رانت خواران می باشد.این پروسه ۴۰ سال است که در حال اجرا می باشد.در آلودگی هوا تاثیری نداشته و مصرف بنزین را نیر کاهش نمی دهد.به دلیل تحریم ها وابستگی بیشتری پیدا می کنیم وبا دستان رانت خواران به ورطه عمیق تری کشیده می شویم.
    تنها راهکار شکستن قیمتها از طریق فروش اقساطی با نرخ پائین و طولانی مدت می باشد.
    کلیه اجناس را می توان در این روش عرضه کرد تا شاید مردم کمی احساس آرامش کنند.
    بانکها سود اور،تولیدکنندگان فعال،بازرگانان موثر وچرخه تولید و توزیع به طور کلی دستخوش تغییرات میگردد.

  • بنده خدا بنده خدا (30 بهمن 98 ساعت 07:17)

    ******************** و مسئولین ناکارآمدش، کاش اداره کشور رو به یک آدم بی سواد می دادند، بهتر از اینها میتونست کشور رو اداره کنه، نامردی مدیر سایت اگر این مطلب رو نشر ندی

  • Razavi Razavi (29 بهمن 98 ساعت 19:54)

    دولت اجازه ورود ون وکاروان مسافرتی دست دوم رابدهدالبته نه برای عده ای خاص بلکه برای همه

  • نیما نیما (29 بهمن 98 ساعت 17:22)

    بسیار عالی بود فقط در میان صحبتها اشاره به اسنارد 85 گانه کردید که جهت ورود خودرو باید اینها پاس بشود حالا از شما مقام عالی سوال میکنم خودروهای تولیدی وطن کدام استانداردهای دنیا را پاس میکنند ( حتما استاندارد افغانستان را زاپاس میکنند دوستتون دارم 40سال مردمو خوب دست اندئاختین)

  • مهدی مهدی (29 بهمن 98 ساعت 17:00)

    یه خودروی ده هزار دلاری یعنی حدود140میلیون تومان بقیه هزینه ها بماندمن تا حالا تو خواب هم 140میلیون ندیدم