1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. با خودروی جدید عجیب و غریب رنو آشنا شوید

با خودروی جدید عجیب و غریب رنو آشنا شوید

13 اسفند 1398
  • 0

مورفوز (Morphoz) نام جدیدترین تردستی شرکت فرانسوی رنو است که همه را به تحسین و تعجب واداشته است. رنو با رونمایی از اخرین محصول مفهومی خود که شاسی‌بلندی برقی، خودران و ۵ نفره است، راه و رسم آینده خود در بازار خودرو را نشان داد. این خودرو در کنار همه مزایا، قادر است در مواقع ضرور از نظر َطول بدنه تا ۴۰ سانتی‌متر افزایش یافته و فضای بزرگتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

اگر تصور می‌کنید بهم خوردن برگزاری موتور شو ژنو ۲۰۲۰ باعث می‌شود تا خودروسازان بزرگی نظیر رنو بی‌خیال برنامه‌های بزرگ خود شوند، سخت در اشتباهید چون دقیقا در همین لحظه که مشغول نگارش این گزارش هستیم، این شرکت فرانسوی از خودرو تازه خود رونمایی می‌کند. مورفوز که در نمای جلو طرحی رئال و قدرتمند و در نمای عقب ظاهری نامتعارف اما جذاب دارد، آخرین دستاورد تیم طراح گروه رنو به رهبری لورنس ون دن آکر است. خودرویی برقی، خودران و پیشرفته که به آخرین نسل باتری‌های لیتیوم یونی و موتورهای برقی مجهز بوده و کیفیت ساخت آن همپای محصولات برجسته بازار برقی هاست.

9zmdzw2qxew4uzpb4f.jpg

درباره مورفوز حرف و حدیث بسیار است. مثلا اینکه بخشی از نمای ظاهری خودرو در جلوپنجره یا نمای عقب امکان تغییر همسو با شرایط آب و هوایی و یا شیوه رانندگی خودرو دارد. در واقع جلوپنجره با کمک بازوهایی که مخفی هستند امکان افزایش و کاهش خشونت بصری را به مورفوز داده که پیشتر در خودرویی دیگر تجربه نشده است. در کل طراحی بدنه پلی میان نسل فعلی و نسل آتی خودروهای رنو است و نشانه‌های بارزی از کانسپت‌های بیادماندنی سیمبیوز را هم داراست.

لورنس ون دن آکر سرطراح رنو و مدیر این پروژه درباره سبک و سیاق مورفوز از نقطه نظر طراحی می‌گوید: «رنو در آینده نقش پررنگ‌تری در بازار خودروهای برقی خواهد داشت و مورفوز کلید یان مسیر است. سبک طراحی جالب با خطوطی پراحساس که خودرویی کراس‌اوور را خلق کرده، مهمترین ویژگی مورفوز است. این خودرو حدی از همه اتاق‌های محبوب امروز بازار خودرو یعنی اس‌یووی‌ها، کراس‌اوورها و سدان‌ها را در تلفیق با نیازهای آیندگان ارائه می‌کند.»

این خودرو که اهمیتی حیاتی برای رنو دارد، طبق اعلام مدیر طراحی برند رنو خط و ربط آتی محصولات این شرکت را با خود داشته و در عین حال رقیبی قدر برای خودروهای خودران و الکتریکی به حساب می‌آید. مورفوز که روی پلتفرم مدرن CMF-EV بنا شده، به باتری‌های نسل Z-E شرکت مجهز است و بسته به ابعاد باتری‌ها بین ۳۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر برد دارد. البته نسخه به نمایش درآمده از بسته باتری‌های ۴۰ کیلووات ساعتی سود برده که بردی معادل ۴۰۰ کیلومتر را برای راننده به ارمغان می‌آورند.

v5wskr4vgu7dvuwsebqv.jpg

مورفوز که در نسخه شهری ۴٫۴ متر طول دارد به مدد یک ساختار ساندویچی بسیار دقیق، فاصله محوری برجسته‌ای را عاید سرنشینان کرده و با ۲٫۷۳ متر یکی از جادارترین کابین‌ها را پیش روی خریداران می‌گذارد. در عین حال نسخه برون شهری و مسافرتی مورفوز با طول دقیق ۴٫۸ متر از فاصله محوری ۲٫۹۳ متر سود می‌برد که در نوع خود کم نظیر بوده و برای ۵ سرنشین بزرگسال حد بالایی از رفاه را به ارمغان می‌آورد.

چیدمان داخلی اتاق هم جالب بوده و به غیر از یک داشبورد مینیمال و صندلی‌های گردان، پنجره‌های کناری امکان نمایش و تبادل اطلاعات را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. رنو درباره مورفوز گفته این خودرو تا سال ۲۰۲۵ اکوسیستمی را ایجاد خواهد کرد که طیف وسیعی از محصولات تازه رنو با تکیه با تکنولوژی‌های خودران، اینترنت بدون سیم نسل ۵ و باتری‌های بردبلند، سطح تازه‌ای از حمل و نقل پاک و هوشمند را ارائه کنند.

1t24us0y9dqjb4edmnn.jpg



نظرات