1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس برای کاهش جذابیت بازار خودرو

تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس برای کاهش جذابیت بازار خودرو

20 اسفند 1398
  • 0

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر عطش بازار تقاضا و تبدیل خودرو از کالای مصرفی به سرمایه‌ای ترغیب کارگزاری‌ها و مردم به سرمایه‌گذاری در بازار بورس را راهکار مناسبی دانست.

سعید باستانی در خصوص نگاه سرمایه‌ای به خودرو ناشی از افزایش قیمت کارخانه و بازار اظهار داشت: کاهش ارزش پول یکی از عوامل اصلی این وضعیت است که عدم توانایی بانک‌ها در جبران این کاهش و از طرف دیگر عامل تورم، موجب جابجایی نقدینگی به حوزه‌ای غیر از حوزه تولید و کار مفید می‌گردد.

وی با بیان اینکه انباشتن سرمایه‌های خرد در بانک‌ها به دلیل عدم همپوشانی نرخ سود بانکی با نرخ تورم صرفه اقتصادی به همراه ندارد، گفت: نقدینگی‌ خرد قابلیت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را ندارد بنابراین به سمت حوزه سکه، ارز و خودرو سوق می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه ارز افزود: ارز نیز شرایط متعادلی ندارد و امکان تهیه آن به راحتی امکان‌پذیر نیست بنابراین افراد سرمایه خود را وارد بازار خودرو می‌نمایند که در شرایط فعلی موجب افزایش تقاضا و در نتیجه ایجاد بازار کاذب گردیده است.

باستانی با اشاره به قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت بیان کرد: این نحوه قیمت‌گذاری و عدم تصحیح نحوه فروش که در گذشته شکل گرفته است، علاوه بر اینکه یک اختلاف قیمت بسیاری بین کارخانه و بازار ایجاد می‌کند، حفظ ارزش پول و سودآوری برای صاحبان آن را نیز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بازار جذاب خودرو موجب افزایش تقاضا شده است، گفت: تغییر شرایط فروش و کاهش نرخ مشارکت (سود 20درصدی مشارکت) برای خریداران در طرح پیش‌ فروش، و از طرف دیگر انجام اقدامات موثر در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و تامین مالی خودروسازان تاثیر مثبتی در کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهد داشت.

نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش تولید خودروسازان در چنین شرایطی پاسخگوی این حجم از تقاضا و تشنگی بازار نیست زیرا سودآوری این حوزه برای دلالان و مردم عادی آنقدر جذاب است که به سمت آن سوق می‌یابند.

باستانی تشویق و ترغیب افراد برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را راهکار صحیح دانست و افزود: می‌بایست با ترغیب بازار سرمایه، افزایش فعالیت کارگزاری‌ها و همچنین آموزش همگانی برای ورود به عرصه بورس، سرمایه‌ را از حوزه خرید و فروش خودرو خارج و جذابیت حوزه مسکن را نیز کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در صورت ادامه این شرایط موج جدید مسکن را نیز در سال 99 خواهیم داشت، گفت: خطر دیگری که اقتصاد کشور را تهدید می‌نماید ورود سرمایه‌های حدود یک تا دو میلیارد تومان به بازار مسکن است که اقتصاددانان کلان به ویژه وزارت اقتصاد باید تصمیمی در این خصوص اتخاذ نمایند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سرمایه‌های کلان به صورت خودبخود وارد چرخه تولید می‌شوند اما سرمایه‌های متوسط و خرد بسیار اتفاق افتاده که به عرصه مسکن یا خودرو وارد شده‌اند؛ بنابراین می‌بایست با انجام اقدامات لازم در راستای کاهش جذابیت بازار خودرو از ادامه این وضعیت جلوگیری کرد.

باستانی در خصوص تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر افزایش اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار گفت: خودروسازان اعلام می‌کنند که قیمت را افزایش نداده‌اند و آنچه در این میان مهم است اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار است که جذابیت ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در گذشته شورای رقابت برای تعیین ارزش واقعی خودرو وارد عرصه قیمت‌گذاری شد، افزود: در بازار انحصاری خودرو از طرفی تعیین قیمت واقعی محصولات تولیدی خودروسازان صرفنظر از هزینه‌های جانبی و البته اختصاص درصدی سود برای آنها مطرح است و از طرف دیگر موضوع افزایش قیمت تمام شده محصولات و عدم صرفه اقتصادی برای خودروسازان که موضوع دیگری است و می‌بایست مورد بررسی قرار بگیرد.

نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشکل اصلی در حال حاضر عطش بازار تقاضا و تبدیل خودرو از کالای مصرفی به سرمایه‌ای است که می‌بایست راهکاری در این خصوص اندیشیده شود و سپس باید وارد مبحث قیمت واقعی محصولات خودرویی شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تعیین هر قیمتی برای خودرو علاوه بر اینکه وضعیت را حادتر می‌کند، مسئله فاصله بین بازار و کارخانه را مرتفع ننموده و در جهت کنترل عطش بازار و موج فزاینده افزایش تقاضا نیز موثر نخواهد بود همان طور که پُر شدن فوری ظرفیت‌ها در طرح‌های پیش فروش‌ با هر قیمتی حاکی از این امر است.



نظرات