1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مقایسه ب‌ام‌و Z4 و تویوتا سوپرا: دعوای پسر عموها!

مقایسه ب‌ام‌و Z4 و تویوتا سوپرا: دعوای پسر عموها!

12 فروردین 1399
  • 0

بله بله می‌دانیم. تویوتا سوپرای جدید لباس این شرکت را پوشیده ولی در واقع زیر پوست آن واقعیت دیگری وجود دارد. نیازی به عکس‌العمل نیست. فقط به خاطر اینکه لوگوی ب‌ام‌و زیر کاپوت سوپرا بکار رفته به این معنی نیست که توطئه‌ای کشف شده است. خبری از فیلم مرموز با نام کد ب‌ام‌و نخواهد بود! 2020-bmw-z4-m40i-v-2019-toyota-supra-6.jpg

هر دو شرکت تویوتا و ب‌ام‌و درباره همکاری با یکدیگر کاملاً شفاف عمل کرده‌اند. ب‌ام‌و قطعات مکانیکی نسل‌های جدید Z4 و سوپرا را تهیه کرده و تویوتا هم بررسی نهایی را اعمال نموده است. خب نگاه به سوپرا نشان می‌دهد این دو برادر مادران متفاوتی دارند. البته اگر شما بتوانید قطعه‌ی خاص تویوتا را زیر کاپوت سوپرای جدید پیدا کنید به ما هم خبر بدهید. در غیر این صورت بیایید نگاهی به این دو خودروی تقریباً هم‌اندازه که اتفاقاً پرفورمنس مشابهی هم دارند بیندازیم. می‌دانیم که اصولاً نباید یک کوپه را با یک رودستر مقایسه می‌کردیم اما اینجا یک پله فراتر هم رفته و تویوتا را ب‌ام‌و مقایسه کرده‌ایم.

یک زمانی یافتن قطعه‌ای مشابه بین دو خودرو اتفاقی شوکه کننده محسوب می‌شد اما از آنجایی که سوپرای جدید به پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربو و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک ب‌ام‌و مجهز شده بنابراین ما این خودرو را برای مقایسه با خود ب‌ام‌و انتخاب کرده‌ایم. البته سوپرای 2021 با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربویی هم عرضه خواهد شد که در نسخه پایه Z4 نیز بکار رفته است. همچنین قدرت پیشرانه 6 سیلندر سوپرا 2021 به 382 اسب بخار افزایش یافته اما فعلاً از همین پیشرانه با خروجی 335 اسبی استفاده می‌کند.

 2020-bmw-z4-m40i-v-2019-toyota-supra-39.jpg

اما انتخاب ب‌ام‌و برای این مقایسه آسان بوده است: Z4 M40i. نیروبخش این خودرو همان پیشرانه سوپرا بوده و البته قدرت بالاتر 382 اسبی را دارد. شاید بپرسید چرا سوپرا با نسخه‌ی کم‌توان‌تر این پیشرانه عرضه و تنها یک سال پس از تولید با قدرت 382 اسبی وارد بازار شد؟ این سوال خوبی است. این موضوع واقعاً اهمیت چندانی ندارد زیرا نتایج تست نشان می‌دهد هر خودرو مزیت‌های خاص خودش را دارد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این دو خودرو تنها دو دهم ثانیه تفاوت دارد به گونه‌ای که Z4 در عرض 3.7 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و این زمان برای سوپرا برابر با 3.9 ثانیه است. ب‌ام‌و در مسافت 400 متر هم برتری خود را حفظ کرده و این مسافت را در 12.3 ثانیه و با سرعت 186.6 کیلومتر در ساعت طی می‌کند اما رکورد سوپرا برابر با 12.4 ثانیه و سرعت 180.2 کیلومتر در ساعت است. البته سوپرا سبک‌تر از پسرعموی ناتنی خود بوده و به همین خاطر تا حدی قدرت کمتر خودش را جبران کرده است.

2020-bmw-z4-m40i-v-2019-toyota-supra-24.jpg دو خودرو در تست شتاب جانبی هم رکورد تقریباً مشابهی بر جای گذاشته‌اند: شتاب 1.05 جی برای سوپرا و شتاب جانبی 1.02 جی برای Z4. این دو خودرو از آرایش سیستم تعلیق نسبتاً مشابهی استفاده کرده و دارای لاستیک‌های مشابه مشیلین سوپر اسپورت تابستانی نیز هستند. بله هر دو خودرو از لاستیک‌های گیرایی استفاده می‌کنند که برای محصولات ب‌ام‌و در نظر گرفته شده است. استفاده از ترمزها و لاستیک‌های مشابه نیز باعث شده رکورد توقف تقریباً یکسانی ایجاد شود. مسافت توقف Z4 از سرعت 112 کیلومتر در ساعت تا صفر برابر با 45.1 متر بوده و این رکورد برای سوپرا 45.7 متر اعلام شده است.

 2020-bmw-z4-m40i-v-2019-toyota-supra-8.jpg

یکی از معدود تفاوت‌های بزرگ سوپرا و Z4 قیمت آن‌هاست. ب‌ام‌و 6 سیلندر قیمت پایه 64695 دلاری داشته و خودروی حاضر در تست از پکیج دستیار راننده 500 دلاری هم سود می‌برد که شامل مواردی همچون کنترل فاصله پارک، تشخیص نقاط کور و هشدار خروج از مسیر می‌باشد. پکیج پریمیوم 1400 دلاری ب‌ام‌و نیز دارای استارت از راه دور پیشرانه، هدآپ دیسپلی، شارژ بی‌سیم گوشی و وای فای هات اسپات است. نهایتاً هم به پکیج اجرایی با قیمت 2500 دلار می‌رسیم که دارای تجهیزاتی چون چراغ‌های جلوی LED تطبیقی با نوربالای خودکار و سیستم صوتی ارتقا یافته است. به این موارد باید رنگ خاکستری را نیز اضافه کرد که کلاً باعث می‌شوند قیمت خودرو به عدد قابل‌توجه 73295 دلار برسد.

2020-bmw-z4-m40i-v-2019-toyota-supra-14.jpg البته که تویوتا سوپرا خودروی ارزان‌تری است زیر لوگوی این خودرو قیمت کمتری نسبت به ب‌ام‌و دارد. سوپرا 3.0 مدل 2020 بهای پایه 50945 دلاری داشته و مدل حاضر در تست از نوع پریمیوم بوده که از جمله ویژگی‌های آن می‌توان صفحه لمسی 8.8 اینچی، اپل کارپلی، صندلی‌های گرم شونده و سیستم صوتی پریمیوم را نام برد. این خودرو قیمت نهایی 57400 دلاری پیدا کرده است.

 2020-bmw-z4-m40i-v-2019-toyota-supra-12.jpg

برای خودروهایی با چنین ویژگی‌های مشابه زیادی، همه‌چیز به قیمت مربوط نمی‌شود. اینجاست که ارزش تنظیمات خاص یک کارخانه خودش را نشان می‌دهد. درحالی‌که ب‌ام‌و بیشتر حس یک خودروی اسپورت کامل و پاسخگو نسبت به نسل قبلی را نشان می‌دهد، این تویوتاست که چابک‌تر و سرزنده‌تر نشان می‌دهد. شاید این تفاوت به نوع سقف دو خودرو مربوط باشد. در واقع همان تفاوت بین پورشه کیمن و باکستر همین‌جا نیز دیده می‌شود؛ اما این اختلاف چیزی فراتر از درک و ادراک است. هندلینگ سوپرا باعث می‌شود خودرو کمی عصبی حس شود؛ اما هرچه خودرو را تحت‌فشار قرار دهید آن را تواناتر خواهید یافت. به سوپرا اعتماد کنید تا سرعت برجسته‌ی خود را نشان دهد.

 2020-bmw-z4-m40i-v-2019-toyota-supra-32.jpg

Z4 فرق می‌کند. اعداد نشان می‌دهند که این خودرو اگر سریع‌تر از سوپرا نباشد حداقل با آن برابر است؛ اما Z4 درون‌گراتر است. خبری از تظاهر و بهت‌زدگی نیست. البته Z4 به اندازه سوپرا لذت‌بخش بوده اما خطر کمتری دارد. در واقع Z4 یک رودستر کامل است که رفتار محافظه‌کارتری دارد. فرمان سوپرا و Z4 بازخورد چندانی نداشته اما در ب‌ام‌و دقیق‌تر حس می‌شود. همچنین Z4 بسیار شبیه دیگر محصولات این خودروساز حس شده ولی اسپورت تر است. سوپرا در مقابل کاملاً متضاد سایر محصولات تویوتا بوده و خودرویی متمایزتر و وحشی‌تر است.

 2020-bmw-z4-m40i-v-2019-toyota-supra-17.jpg

هر دو خودرو فاصله بین محوری یکسانی داشته و در واقع کابینی جمع‌وجور نسبتاً تنگ را به نمایش می‌گذارند؛ به عبارت دیگر هر دو خودرو ماهیت غیرکاربردی مشابهی دارند. درحالی‌که سوپرا فضایی تنگ و محصور را ارائه می‌کند Z4 کابین لوکس‌تری را نشان می‌دهد. ب‌ام‌و فضای سر بی‌نهایتی دارد. شاید Z4 خودرویی دو نفره باشد اما ماهیت روباز آن باعث ایجاد آرامش بیشتری می‌شود. تویوتا ولی هیجان بیشتری را القا خواهد کرد. 

کابین تویوتا اگرچه پر از قطعات محصولات ب‌ام‌و است اما جدی‌تر از Z4 طراحی شده است. سوپرا از طرح تمام مشکی استفاده کرده است. تمامی اینترفیس های ب‌ام‌و به خوبی کار کرده و در کل ساعت‌ها می‌توان داخل کابین آن نشست.

حتی زمانی که سقف بسته باشد نیز Z4 خودرویی جذاب به نظر خواهد رسید. صندلی‌ها دارای چرم نارنجی روشن بوده و با تریم های متنوع کابین هماهنگی خوبی دارند. در کنسول مرکزی و درب‌ها رنگ نارنجی بیشتری بکار رفته است.

2020-bmw-z4-m40i-v-2019-toyota-supra-25.jpg

این شاید به‌طور هم‌زمان منصفانه‌ترین و غیرمنصفانه‌ترین مقایسه‌ای باشد که در سال‌های اخیر انجام داده‌ایم. خریداران این دو خودرو احتمالاً جدا از یکدیگر خواهند بود و این امر می‌تواند حداقل تأثیر را روی دو خودروساز بگذارد. پاسخ ساده به تمامی سؤالات این است: اگر شما خواهان یک کانورتیبل هستید ب‌ام‌و Z4 را انتخاب کنید (هرچند بهتر است پورشه باکستر را نیز تست کنید)؛ اما اگر می‌خواهید خودروی مسابقه‌ای‌تری داشته باشید به سمت تویوتا سوپرا بروید. انتخاب نهایی ما زودتر از زمانی به دست آمد که فکرش را می‌کردیم. سوپرا می‌تواند همه‌ی آنچه را که ب‌ام‌و انجام می‌دهد انجام دهد و البته نکته مهم اینکه کارهای یاد شده را با هیجان و روح بیشتری انجام می‌دهد. همچنین این خودرو بسیار ارزان‌تر از پسرعموی آلمانی خود می‌باشد.

منبع پدال


نظرات