خداکرم اسکندری با بیان اینکه کمیته تعیین ارزش خودرو هر سه شنبه تشکیل می شود، گفت: فهرست قیمت و ارزش خودروهای اعلامی ارائه و بر اساس سوابق و سایت های اینترنتی و قیمت فروش داخلی و سابقه مشابه خودروهای خارجی از نظر حجم موتور بررسی و قیمت آن تعیین می شود.
وی اظهار داشت: واردات خودرو تابع قانون 6 و 8 خودرو است و کل واردات آن در راستای آیین نامه ضوابط خودرو است که خودروی وارداتی باید در ایران نمایندگی داشته باشد و فهرست قیمت خودرو در کمیته مربوطه ارائه و بررسی و ابلاغ شود.
اسکندری با اشاره به اینکه کمترین مشکلات برای واردات خودرو به تعیین ارزش وجود داشته است، گفت: یکی از مباحث مربوط به اظهار قیمت واردکننده با فهرست قیمتی گمرکی متفاوت است.
وی افزود: 10 درصد اختلاف ارزش خودرو میان گمرک و واردکنندگان وجود دارد که بر این اساس آسیب شناسی صورت گرفته و دو پیشنهاد به نمایندگان آنها داده شده است.
اسکندری با بیان اینکه چند پیشنهاد به واردکنندگان خودرو ارائه شده است، یادآور شد: این پیشنهادات به آنها ابلاغ شده و نمایندگان خودروهای وارداتی دارای خدمات پس از فروش مکلف هستند آدرس سایت کارخانه سازنده خودرو و اسم و رمز ورود به سایت را به گمرک اعلام کنند تا گمرک بتواند بر اساس قیمت های واقعی تصمیم گیری کند.
مدیر کل تعیین ارزش گمرک بیان کرد: برخی سایت ها مرجع وجود دارند که محدوده قیمتی خودروهای خارجی را عنوان می کنند، به همین خاطر برخی از آنها قابل استناد نیست، اما در حال حاضر بسیاری از فهرست قیمت ها به روز در گمرک وجود دارد.
وی ادامه داد: به زعم واردکنندگان اختلاف قیمت اعلامی آنها با گمرک 2 تا 3 درصد است اما گمرک همه این مباحث را رصد می کند تا بر اساس قیمت های واقعی خودرو وارد شود.
به گفته اسکندری، یک ماه زمان برای همکاری شرکت های واردکننده خودرو در نظر گرفته شده است و همچنین خواسته شده تا پروانه صادراتی کشور مبدا را به گمرک اعلام کنند که البته باید به تأیید اتاق بازرگانی و سفارت ایران در آن کشور برسد که کار سختی نیست.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: امیدواریم که واردکنندگان و نمایندگان خودرویی در این زمینه همکاری کنند تا اختلاف ارزش گذاری کاهش یافته و به حداقل برسد.