1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. بازهم کرونا، کاهش ۷۰ درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران

بازهم کرونا، کاهش ۷۰ درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران

2 فروردین 1399
  • 0

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ضمن تاکید بر رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی در مراکز معاینه فنی تهران از کاهش شیفت های کاری این مراکز خبر داد.

 

حسین مقدم در خصوص اعلام پلیس راهور مبنی بر تمدید مهلت دریافت معاینه فنی تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۹ اظهار داشت: کلیه خودروها جهت تردد در سطح شهر و جاده ها می بایست بر اساس قانون برگه معاینه فنی دریافت نمایند.


وی افزود: پلیس راسا نمی تواند تصمیمی مبنی بر لغو یا تمدید مهلت قانون اتخاذ نماید و ابلاغی نیز در این خصوص صادر نشده است.


مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به شدت ازدحام در مراکز معاینه فنی در ماه پایانی و دو ماه ابتدایی سال گفت: به دلیل مشمولیت بالغ بر ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به اخذ گواهی معاینه فنی در این ایام، قصد پلیس راهور در خصوص عدم اعمال قانون در این مدت ایجاد آرامش و ارائه تدریجی خدمات در یک بازه زمانی گسترده تر بوده است.


مقدم در خصوص برنامه های ستاد برای خودروهای سبک و سنگین در سال جدید تصریح کرد: مراکز معاینه فنی تحت عنوان شرکت های خدماتی، زیرمجموعه وزارت کشور محسوب می شوند و تا زمانی که ستاد ملی کرونا در تهران حسب دستور ریاست جمهوری الزامی مبنی بر تعطیلی این مراکز دریافت نکند، موظف به ارائه خدمت هستیم زیرا هیچ خودرویی بدون برخورداری از برگه معاینه فنی حق تردد ندارد.


وی با بیان اعمال تغییراتی در نحوه خدمات دهی این مراکز پس از شیوع ویروس کرونا ادامه داد: به منظور صیانت از سلامت کارکنان و شهروندان، اقداماتی مبنی بر کاهش تعداد کارکنان و کاهش زمان خدمات دهی صورت گرفته است به نحوی که ساعات فعالیت مراکز معاینه فنی بر خلاف سال های گذشته از سه شیفت به یک شیفت تقلیل یافته است.


مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی تعداد مراجعین در اسفند ماه سال جاری گفت: در مقایسه با سال گذشته آمار مراجعین از ۸ هزار دستگاه در روز به ۲ هزار و در برخی روزها به هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیده است.


مقدم با بیان اینکه در مراکز معاینه فنی هیچگاه ازدحام فردی نداریم، بیان کرد: اقداماتی از قبیل ضدعفونی مکرر مرکز به صورت روزانه، استفاده از ماسک و دستکش یک بار مصرف و تعویض آن برای هر خودرو در دستور کار قرار دارد و از لحاظ امکانات علی رغم کمبودها تمام سعی خود را جهت تامین لوازم بهداشتی حتی با صرف هزینه بیشتر، با هدف سلامت همکاران و مراجعین و کمترین تاثیرگذاری در تسری ویروس کرونا خواهیم داشت.


وی در خصوص تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز یادآور شد: خودروهایی که از مبدا کارخانه به صورت دوگانه سوز تولید می شوند، شرایط فیزیکی آنها در زمان طراحی بررسی و گواهی سازمان استاندارد و وزارت صنعت مبنی بر رعایت استانداردها برای این خودروها اخذ می گردد.


مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در طرح تبدیل بنزین سوزها به دوگانه سوز، شاید کیت گازسوز خودرو از لحاظ فنی استاندارد باشد اما در خصوص این موضوع که آیا از لحاظ ساختار این خودروها قابلیت دوگانه سوزی دارند یا خیر تاکنون سازمان استاندارد نیز پاسخ مثبت نداده است.


مقدم ضمن اشاره به انجام تست تصادف برای این خودروها در خصوص تبدیل خودروهایی با ۱۰ سال کارکرد به دوگانه سوز در شرایط کارگاهی اذعان داشت: آیا این خودروها از استانداردهای لازم برخوردار هستند که به اعتقاد بنده پاسخ آن منفی است.


وی تاکید کرد: در حال حاضر فقط خودروهایی که مورد تایید سازمان استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت و پلیس در زمان شماره گذاری هستند و در اسناد هویتی خودرو قید دوگانه سوز شده است در مراکز معاینه فنی نیز پذیرش، کنترل و تاییدیه آنها طبق دستورالعمل های رایج صادر می گردد و در خصوص خودروهای تبدیلی در کارگاه ها و ... تاکنون تعیین تکلیف نشده است.


مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در پایان در خصوص وضعیت ارائه گواهی معاینه فنی برای خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: در قانون هوای پاک عدم صدور گواهی برای این خودروها قید شده بود اما با توجه به شرایط تحریمی کشور، ممنوعیت واردات و بروز اختلال در فرآیند نوسازی مصوبه ای مبنی بر معاینه خودروهای فرسوده و صدور تاییدیه از سوی مراکز معاینه فنی برای حائزین شرایط تصویب شده که در حال حاضر اجرا می شود؛ البته سازمان حفاظت از محیط زیست نیز پیشنهاد اصلاح قانون هوای پاک را مطرح نموده که از طریق دولت به مجلس ارسال خواهد شد.

 



نظرات