1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. زمان اجرای استاندارد یورو ۵ فرا رسیده است

زمان اجرای استاندارد یورو ۵ فرا رسیده است

3 فروردین 1399
  • 0

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بر لزوم تعویق اجرای استاندارد یورو ۵ از سوی سازمان ملی استاندارد تاکید کرد.


امیرحسن کاکایی در خصوص درخواست مجدد تعویق اجرای استانداردهای یورو ۵ از سوی وزارت صمت اظهار داشت: خودروسازان در حال حاضر موفق به طراحی خودروهای به روز و موتورهای یورو ۵ و همچنین نمونه سازی آنها گردیده اند.


وی با بیان اینکه قابلیت تولید این خودروها نیز برای خودروسازان وجود دارد، گفت: علاوه بر تولید خودروهای یورو ۵ در حوزه ارتقای استانداردهای ۸۵ گانه نیز بکارگیری تکنولوژی های جدید ضروری است.


عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص دو مقوله طراحی و تولید انبوه متذکر شد: ظرفیت سازی برای تولید انبوه به ویژه در حوزه تکنولوژی های برتر نظیر هایتک ها علی رغم ارائه بهترین طراحی ها زمانبر است که در شرایط فعلی کشور به بروز تنش هایی از جمله کاهش ظرفیت تولید حداقل به مدت شش ماه و در نتیجه ضربه به صنعت کشور و همچنین افزایش کمبود محصولات در بازار منتهی خواهد شد.


کاکایی افزایش استانداردها را با افزایش قیمت همراه دانست و تصریح کرد: اعمال تکنولوژی پیشرفته تر مستلزم بکارگیری مواد خاص گران قیمت تر از قبیل کاتالیست قوی تر و استفاده از پلاتین و نیکل که هم ارز با طلا هستند، است.


وی همچنین با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت سوخت به یورو ۵ عنوان داشت: عدم هماهنگی کیفیت سوخت با استاندارد خودرو منجر به خرابی زودهنگام کاتالیست (علی رغم تحمیل افزایش قیمت اولیه خودرو به خریدار) و ورود ضرر و زیان به مصرف کننده ناشی از افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری می گردد.


عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: ارتقای استانداردها در اوج تحریم ها، آسیب های مالی صنعت خودرو و این موضوع که اقدامات فناورانه در میانه راه قرار دارد همراه با وضعیت شکننده بازار، اصرار سازمان ملی استاندارد و محیط زیست بر ارتقای کیفیت را غیرمنطقی جلوه می دهد و منجر به سبقت هزینه ها نسبت به منافع برای مصرف کننده خواهد شد.


کاکایی ادامه داد: تحریم ها یک عامل خارجی است و صنعتگران ما در ایجاد آن دخالتی نداشته اند بنابراین خودروسازان و قطعه سازان چاره ای جز مقابله با آن ندارند و به نظر می رسد ارتقای استانداردها به مدت شش ماه تا یک سال می بایست به تعویق بیافتد تا سرمایه گذاری ها در جهت تولید داخلی و داخلی سازی قطعات هایتک به ثمر رسیده و ظرفیت سازی شود.


وی تامین سوخت مناسب همگام با تولیدات جدید را صحیح دانست و گفت: پافشاری مسئولین در حوزه های کاری خود منافع مردم را تامین نمی نماید و می بایست منافع ملی را در مجموع در نظر گرفت و اکنون زمان تعویق ارتقای استانداردهای یورو ۵ و تعدادی از استانداردهای دیگر خودرویی است که هزینه ها را افزایش و نیازمند تکنولوژی های جدیدتر است.


این کارشناس صنعت خودرو در پایان در خصوص اعلام سازمان استاندارد مبنی بر عدم برخورداری خودروسازان از مجوزهای این سازمان در تولیدات یورو ۵ خاطرنشان کرد: اعطای مجوزها به راه اندازی خطوط تولید ارتباط دارد که نیازمند ظرفیت سازی است و به علت زمانبر بودن به کاهش تولید می انجامد و به دلیل اینکه تولید انبوه نیازمند سرمایه گذاری است در شرایط فعلی صنعت خودرو تهی از سرمایه است.

 

منبع


نظرات