1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. خودروسازان جهانی همچنان در وضعیت آماده‌ باش!

خودروسازان جهانی همچنان در وضعیت آماده‌ باش!

5 فروردین 1399
  • 0

بررسی ۵۷۳ شرکت تولیدی در استان هوبی توسط دانشگاه ووهان و فدراسیون صنعت و تجارت ووهان نشان می‌دهد بیش از ۹۷ درصد این تولیدکنندگان که ۱۲ شرکت از آن‌ها در صنعت‌خودرو فعالیت دارند، تولید خود را به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به‌صورت کامل یا جزئی تعطیل کرده‌اند

 درحالی‌که برخی کارخانه‌‌های چینی پس از تعطیلی طولانی خود به‌خاطر شیوع ویروس کرونا رفته‌ رفته شروع به‌فعالیت مجدد می‌کنند، خودروسازان در سراسر جهان همچنان برای احتمال طولانی‌ تر شدن اخلال در زنجیره تامین، خود را آماده می‌کنند.

با شیوع کرونا صنعت‌خودرو جهان به‌طور خاص صدمه دید؛ زیرا ووهان یعنی محل آغاز اپیدمی جهانی به‌عنوان یکی از دیترویت‌های چین شناخته می‌شود و حدود ۱۰ درصد از خودروهای ساخت چین در این شهر تولید می‌شود و همچنین صدها تامین‌کننده قطعه نیز در این شهر مشغول به‌کار هستند. 

 بازگشایی کارخانه‌ ها در ووهان

تا امروز چهارشنبه، کارخانه‌هایی که فعالیت‌هایشان غیرضروری شناخته می‌شد، در ووهان و سایر شهرهای استان هوبی تعطیل بودند. هرچند مشخص نیست که از همین امروز کارخانه‌ها مواداولیه لازم یا نیروی کار کافی را برای آغاز تولید و رساندن آن به‌سطح معمول داشته باشند.

خودروسازان همچنین نگران سلامت کارکنان خود هستند و از طرفی نیز اجرای نامتوازن و غیرقابل پیش‌بینی قوانین درشهرها و نواحی مختلف چین کارها را برای صنعت‌خودرو که ذاتا نیازمند انسجام است، دشوار کرده است.

یکی از مقامات هونداموتور که در ووهان چین کار می‌کند می‌گوید: «در ووهان این موضوع شفاف نشده و نمی‌دانید اگر گزارشی از یک مورد ابتلا به‌کرونا دریافت کردید، چه‌بر سر کارخانه‌تان می‌آید. درواقع زمانی که کارخانه‌ای بزرگ را اداره می‌کنید، کار کردن در سایه شک و شبهه دشوار است.»

براساس گزارش‌ها کارکنان هوندا در شهر گوانگژو که در جنوب‌شرقی چین واقع است در تاریخ دهم فوریه (۲۱ بهمن) به‌محل کار خود فراخوانده شدند و از هفدهم فوریه (۲۸ بهمن) کار خود را آغاز کردند. هرچند به‌گفته هوندا سطح تولید این کارخانه همچنان به‌خاطر کمبود قطعات و تاخیرهای لجستیکی به‌شدت پائین‌تر از ظرفیت است.

هوندا قرار است امروز پس از به‌پایان رسیدن دوران قرنطینه ووهان قطب تولید خود در چین را بازگشایی کند. دو قطب تولید هوندا در چین سالانه مجموعا ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو را تولید می‌کنند که بیش از ۲۰ درصد کل تولید این شرکت به شمار می‌رود. 

لجستیک و مواد اولیه؛ دو مشکل اساسی

براساس اظهارات یوشی شینودا، مدیر پرسنل کمپانی ژاپنی کاسایی کوگیو که درچین دارای کارخانه تولید در و زه‌های در خودرو برای هوندا و سایر خودروسازان است، خودروسازان و تامین‌کنندگان قطعات در ووهان مانند تولیدکنندگان سایر صنایع همچنان با جاده‌های نیمه‌بسته و بازرسی‌های سفت و سخت در گلوگاه‌های حمل‌ونقل مواجه هستند و همین موضوع مشکلات زیادی را برای جابه‌جایی مواداولیه و محصولات تمام‌شده به‌وجود آورده است.

شیوندا که شرکتش در ووهان، گوانگژو، کایفنگ و دالیان چین کارخانه‌هایی دارد، در گفت‌وگو با «رویترز» اظهار کرده است: «حتی اگر ما می‌خواستیم تولیدمان را ادامه دهیم نیز نمی‌توانستیم به‌خاطر اخلال‌های به‌وجودآمده در زنجیره تامین به‌همه مواداولیه مورد نیازمان دسترسی داشته باشیم. علاوه‌بر همه‌ این‌ها ما با کمبود نیروی کار نیز در کارخانه‌هایمان روبه‌رو هستیم.»

یکی از جوینت‌ونچرها بین کمپانی آمریکایی کامینز و واحد کامیون‌سازی گروه دانگ‌فنگ‌موتور که در شهر شیانگ‌یانگ در استان هوبی به تولید موتورهای دیزل برای اتوبوس‌ها و خودروهای تجاری مشغول است نیز اعلام کرده با توجه به‌شرایط کنونی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.

یکی از مقامات این شرکت در گفت‌وگو با «رویترز» اعلام کرده که مساله تردد میان شهرها همچنان به‌عنوان یک مشکل اساسی باقی مانده و انتظار ما این است که زمان بیشتری طول بکشد تا ما بتوانیم به‌تامین‌کنندگان خودمان دسترسی پیدا کنیم و بتوانیم موتورهایمان را به‌سایر کارخانه‌های دانگ‌فنگ در شهرهای دیگر بفرستیم. 

 آسیب‌های ماندگار

بررسی‌ها نشان می‌دهد آسیب‌هایی که به‌شرکت‌های تولیدی در استان هوبی وارد شده است، می‌تواند قابل توجه و طولانی باشد. بررسی ۵۷۳ شرکت تولیدی در استان هوبی توسط دانشگاه ووهان و فدراسیون صنعت و تجارت ووهان نشان می‌دهد بیش از ۹۷ درصد این تولیدکنندگان  که ۱۲ شرکت از آن‌ها در صنعت‌خودرو فعالیت دارند، تولید خود را به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به‌صورت کامل یا جزئی تعطیل کرده‌اند. ح

دود ۶۰ درصد از این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند درصورت عدم‌بازگشت تولید به‌مدار سابق خود، ظرف سه‌ماه ورشکسته خواهند شد. اوضاع درباقی ایالت‌های چین اندکی بهتر است. براساس گزارش انجمن خودروسازان چین بیش از ۹۰ درصد از سیصدوچند تامین‌کننده قطعات خودرویی که بیرون از استان هوبی مشغول به‌فعالیت هستند، در این مدت تولید خود را با حضور ۸۰ درصد از کارکنان‌شان ادامه داده‌اند.

هرچند انجمن گفته نرخ تولید همچنان به‌خاطر مشکلات موجود هنوز بالا نیست. خودروسازان و سازندگان قطعات یدکی چین سال گذشته چیزی حدود ۵۳ میلیارددلار از محصولات تولیدی خود را به ایالات‌متحده، اروپا، ژاپن، کره‌جنوبی و سایر نقاط جهان صادر کردند. اگر کارخانه‌های این شرکت‌ها به‌سرعت به‌وضعیت عادی برنگردند، خطوط مونتاژ درسراسر جهان دچار مشکل شده و خطوط تولید خودروسازان درسراسر جهان با مشکل تعطیلی یا کندی تولید مواجه خواهند شد. 



نظرات