1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سردرگم شدن بازار خودرو کشور

سردرگم شدن بازار خودرو کشور

18 فروردین 1399
  • 0

اگر یکسال به عقب برگردیم و نگاهی اجمالی به بازار عموما پرحاشیه خودرو بیندازیم، در می‌یابیم که در مجموع روند کاهشی در طول سال در این بازار جریان داشت و تنها در ماه اردیبهشت جنب و جوشی مشاهده شد، آن‌هم متاثر از قیمت‌سازی‌ها. از اظهارات کارشناسان اینگونه برداشت می‌شود که تحرکات بازار خودرو پس از اردیبهشت‌ماه متوقف و پس از آن روند کاهشی پیش گرفته شد.

به‌گونه‌ای که با ورود نهادهای نظارتی در اردیبهشت‌ماه بازار روی آرامش را به خود دید و پس از آن شیب افزایش کند قیمت‌ها آغاز شد و این روند در اوایل بهمن به اوج خود رسید. اواخر بهمن‌ماه نیز همزمان شد با کاهش قیمت‌ها. می‌توان گفت در مجموع نمایشگاه‌های خودرو سال خلوتی را پشت‌سر گذاشتند، هرچند خرید و فروش در فضای مجازی رنگ و بوی دیگری داشت. حال، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت در تازه‌ترین اظهارات خود، گفته است: «هنوز بازار خودرو تعطیل بوده و همه نمایشگاه‌ها بسته است و هیچ فعالیت خرید و فروشی انجام نمی‌شود.»

کارشناسان صنعت خودرو در ارزيابي خود از شرايط بازار در سالجاري، آن را به دو بخش تقسيم مي‌کنند؛ وضعيت بازار خودرو زير سايه کرونا و وضعيت بازار خودرو بعد از مهار بيماري. گفته مي‌شود مادامي که کرونا بر بازار خودرو به مانند ساير بازارها سايه انداخته، رکود ادامه پيدا خواهد کرد. اما پس از آن يعني در ماه پاياني بهار، نشانه‌هاي رونق مشاهده خواهد شد و معاملات کليد مي‌خورند. البته در مجموع با درنظرگرفتن شرايط حاد دولت، مي‌توان اينگونه نتيجه گرفت که بازار خودرو در سال 99 کم‌رمق خواهد بود. از آنجايي که در تحليل بازار بايد هر دو بخش تعيين‌کننده و اصلي بازار را با هم سنجيد، خوب است نگاهي نيز به وضعيت طرف تقاضا بيندازيم. اقشار متوسط و ضعيف جامعه که پيش از اين متاثر از التهابات ارزي و اعمال تحريم‌ها با افت شديد قدرت خريد مواجه شده بودند، هم‌اکنون نيز تحت فشار کرونا با مشکلات جدي مواجه شده‌اند. مساله‌اي که به گفته صاحبنظران شوکي است که به بازار خودرو منتقل خواهد شد. در همين زمينه، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است: «تقريبا عرضه جديد جز در قسمت‌هاي پايين بازار وجود ندارد؛ ممنوعيت واردات و عدم ارسال قطعات منفصله، درکنار قدرت خريد بسيار پايين مشتريان محصولات داخلي، فضاي بازار را به‌شدت سردرگم مي‌کند.»

بازار خودرو تعطيل است

سعيد موتمني، رئيس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران خودرو پايتخت، گفت: هنوز بازار خودرو تعطيل بوده و همه نمايشگاه‌ها بسته است و هيچ فعاليت خريد و فروشي انجام نمي‌شود. او به «ايرنا» يادآور شد: در مجموع سال گذشته بازاري براي خودرو به آن صورت وجود نداشت، فقط برچسب قيمت خودروها عوض مي‌شد و به‌جز آنهايي که در فضاي مجازي خريد و فروش مي‌کردند در عمل خريد و فروشي در نمايشگاه‌هاي خودرو شاهد نبوديم. موتمني تاکيد کرد: اين مساله سبب آسيب‌ديدن کسب و کار فعالان بازار به‌ويژه افرادي که نمايشگاه‌هاي خودرو را اجاره کرده بودند، شد. موتمني خاطرنشان کرد: در شرايط کنوني اقتصادي و شيوع کرونا، اگر هم فعاليت‌هاي اقتصادي آغاز شود به‌نظر نمي‌رسد افراد براي خريد و فروش خودرو مراجعه کنند و پيش‌بيني مي‌شود اين شرايط تا چند ماه آينده و ريشه‌کن شدن کامل اين ويروس ادامه داشته باشد. او ابراز اميدواري کرد با توجه به مسائل ياد شده سازمان امور مالياتي بخشودگي ماليات سه ماهه يعني بهمن، اسفندماه 98 و فروردين‌ماه 99 اين صنف را در دستور کار قرار دهد، زيرا نمايشگاه‌هاي خودرو سال گذشته در رکود بوده و با شيوع کرونا اين رکود شديدتر نيز شده است.

ارائه بسته حمايتي به صنعت خودرو

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو نيز گفت: احتمالا دولت به سياق سال‌هاي گذشته، بسته حمايتي از صنعت خودرو را که شامل وام کم‌بهره خريد خودرو باشد، ارائه مي‌کند، ولي شيب تورم و بهاي تمام‌شده رو به افزايش، شرايط را پيچيده مي‌کند. او به «خبرآنلاين»، تصريح کرد: در همين تعطيلات عيد و کرونا، ديديم نرخ ارز بيش از 20 درصد افزايش داشته است و احتمالا اگر مسائل بين‌المللي حل و فصل نشود که بعيد است حرکتي تا نوامبر صورت گيرد تا قيمت نفت ترميم شود که احتمالا اقدامات بين‌المللي چندان موثر نخواهد بود، فشار بر تامين ارز را در کشور گسترده‌تر مي‌کند که خود به معناي تشديد گراني در کشور است. زاوه عنوان کرد: حتي با نرخ 30 درصد تورمي که خوش‌بينانه است و با حذف پرايد و پژو405 تا پايان سال، به معناي خداحافظي خودروي زير 100 ميليون تومان خواهد بود. اين کارشناس بازار خودرو متذکر شد: اگر شرکت‌ها مجددا با رويه قيمت‌گذاري دستوري حرکت کنند، دوباره ماشين توليد زيان آنها فعال مي‌شود و سال را با زياني جديد بايد به پايان مي‌رسانند.

منبع آرمان


نظرات