1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. منتقدان همیشگی پراید خواستار ادامه تولید آن شده‌اند!!!

منتقدان همیشگی پراید خواستار ادامه تولید آن شده‌اند!!!

27 فروردین 1399
  • 4

یک کارشناس صنعت خودرو در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره پراید و تیبا گفت: نماینده مجلس از یک سو کیفیت خودرو پراید را زیر سوال برده، اما همزمان و به طور ضمنی خواستار ادامه تولید آن شده است. بهتر است ایشان قبل از پایان دوره نمایندگی‌شان در مجلس نظرشان را مشخص کنند که به عقیده ایشان بهتر است پراید بماند یا برود!؟

 امیرحسن کاکایی در گفت‌وگویی با بیان اینکه خروج پراید از چرخه تولید به عنوان یک خودرو با تکنولوژی قدیمی تصمیم مهم، قابل توجه و ارزشمند بوده است، گفت: قطعا پراید دیگر در ایران جایگزینی ندارد زیرا در شرایط فعلی اقتصادی کشور و تورم لجام گسیخته مواد اولیه و نهاده‌های تولید بعید است شرکتی بتواند یک خودرو با قیمت ۲۵۰۰دلار تولید کند؛ حتی اگر قرار باشد در سطح تکنولوژی و کیفی پراید باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: به نظر می رسد که در سال جهش تولید، باید از سیاستمداران درخواست کنیم که به جای مبانی سیاسی که احتمالا روزانه می تواند عوض شود، در سیاستگذاری و فضاسازی برای صنعت و به خصوص صنعت خودرو، مبانی اقتصادی و فنی را به عنوان معیار قرار دهند و منافع بلندمدت مردم و کشور را به جای منافع کوتاه مدت و زودگذر در نظر بگیرند.

وی در ادامه، ارزیابی کیفیت خودرو را امری کاملا کارشناسی و تخصصی توصیف کرد و گفت: کیفیت محصولات خودروسازان توسط سازمان استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی و اعلام می‌شود؛ بنابراین اظهارنظرهای غیرمستند و بی‌پشتوانه از سوی هر کسی که اطلاعات فنی و مهندسی و صنعتی ندارد، شایسته به نظر نمی‌رسد.

کاکایی افزود: جالب است کسانی که برای حضور در رسانه‌ها موضوع تکراری و نخ نمای پراید را دستاویز قرار می‌دادند، حالا نگران نبودن پراید در بازار شده و جای خالی آن را سوژه مصاحبه می‌کنند! در این میان خودروساز داخلی بلاتکلیف مانده است که این آقایان بالاخره پراید را می‌خواهند یا نمی‌خواهند!

 چندی پیش عبدالله رضیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره توقف خط تولید پراید در اردیبهشت ماه و جایگزین شدن تیبا و ساینا به جای آن، گفته بود اگرچه در سال‌های اخیر، توقف خط تولید پراید یکی از تاکیدات اصلی کارشناسان صنعت خودرو بود اما این توصیه ها در شرایط عادی انجام می‌گرفت، از آنجا که در حال حاضر واردات خودرو ممنوع شده توقف تولید آن با اما و اگرهای بسیاری همراه خواهد بود.


این نماینده مجلس دهم جایگزین کردن ساینا و تیبا به جای پراید را خالی کردن جیب مردم در شرایط کنونی دانسته و اظهار کرده بود علیرغم اینکه کیفیت تیبا و ساینا تفاوت چندانی با پراید ندارد، اما قیمت آنها بیشتر است و این امر می تواند با توجه به کاهش توان مالی مردم، اقشار آسیب پذیر را از خرید خودروهای ارزان قیمت نیز محروم کند. از سوی دیگر احتمال نابسامانی بیشتر بازار خودرو دور از انتظار نخواهد بود.

منبع ایسنا


نظرات

  • پوریا پوریا (28 فروردین 1399 ساعت 18:25)

    خب الان داره راست میگه،مردم بودجه خرید ندارن سایپا باید گاری چهار چرخ هم بسازه برای اونایی بودجشون زیر ۳۰ ملیونه
    تفاوت پراید با تیبا چیه چه فرقی دارن
    الان میتونید یه تیبا رو۸۰ به مردم بندازید ولی پرایدو نمیتونید

  • ناشناس ناشناس (28 فروردین 1399 ساعت 16:45)

    هرچند پراید ماشین محکمی نیست لااقل قشر ضعیف میتونن به عنوان تاکسی کرایه کشی کنن وداخل شهر ازش استفاده کنن فقط باید کیفیت ساخت پراید و بالا ببرن و چند سالی بودن پراید و تمدید کنن لطفا به فکر قشر ضعیف جامعه هم باشید

  • محمد محمد (28 فروردین 1399 ساعت 02:54)

    با دست پس میزنید وبا پا پیش میکشید . خود کرده را تدبیر نیست و بیفکری هنوز ادامه دارد . حداقل به پراید حق تردد جاده ای ندهید

  • ایرانی ایرانی (27 فروردین 1399 ساعت 07:13)

    واردات خودرو باید با عوارض منصافنه مثلا 10% آزاد شود- بخصوص خودروهای رازن قیمت و دست دوم- تا این بازار سیاه خودرو برچیده شود.
    چهل سال انحصار و پاین دهد دولت.
    اگر ترش از خخروج ارز دارند، میتوان پیشنهاد واردات از بدون خروج ارز باشد یعنی وادرت کننده از منابع خارجی ارز، اقدام وادرات خودرو کند، به صورت تشویقی (مانند عوارض 10% و کمتر)انتقال ارز ورود خودروی ارازن و باکیفیت و دست دم آزاد شود، آن قت بهب یند این خودروهای تابوت مرگ ایرانی و بزار سیاه برچیده میشود یانه.
    اگر بخواهند میتوانند به این روند چهل ساله انحصار خودروی داخلی پایان دهند و جان و مال و ثروت ملی از گزند مصرف بالا بنزین نجات دهند. فقط یک دولت و مجلس مردمی میخواهد!