هنگام خریدن یک خودروی دستدوم، «قیمت» مهمترین چیز میشود؛ در این حالت باید از مفید بودن ذرهذره پولی که میخواهید خرج کنید، مطمئن شوید. این موضوع در مورد خودروهای لوکس مدرن اهمیت بیشتری پیدا میکند. در همین حال، تجربه داشتن چنین خودروهای لوکسی دیگر منحصر به افراد بسیار ثروتمند نیست.
۴) افت سریع و قابلتوجه قیمت
به لطف این قابلیت خودروهای لوکس، میتوان به بسیاری از مدلهای سطح بالای بامو و خودروهای فوقالعاده لوکس مرسدسبنز با یک قیمت مناسب دسترسی پیدا کرد. مهمترین موضوعی که خرید آنها را مقرون به صرف میکند، وضعیت بهینه آنها در منحنی افت قیمت است؛ یعنی حالتی که صاحبان اولیه ثروتمند آنها از نگهداری خودروهایشان خسته شدهاند و به دنبال چیزی جدیدتر و هیجانانگیزتر میگردند.
از آنجایی که مالکان اولیه توجه زیادی به این کاهش قیمت نسبت به قیمت خریداریشده ندارند، برای فروختن خودروی خود تخفیفهای وحشتناکی میدهند و درصد آن گاهی تا ۶۰ درصد هم میرسد؛ یعنی در بازار خودروهای دستدوم میتوانید خودروهایی که قیمت نوی آنها ۱۰۰ هزار دلار است و تنها متعلق به چند سال پیش هستند، زیر ۴۰ هزار دلار خریداری کنید.
۳) برای افرادی که نمیتوانند از عهده قیمت یک مدل جدید برآیند
بسیاری از خودروسازان خودروهای خود را در شرایط محیطی مختلف برای شبیهسازی شرایط رانندگی و آبوهوایی آزمایش میکنند. این آزمایش برای ایجاد اطمینان در عملکرد خودرو در استفادههای روزمره است. ولی کمپانیهایی مانند آئودی، بامو و مرسدسبنز خودروهای خود را برای نجات انسان در شرایط بسیار سخت مورد آزمایش قرار میدهند. یک مرسدسبنز کلاس S قطعاً برای چنین شرایطی خود را آماده کرده است.
مهمترین دلیل این آزمایشهای پرخرج و گسترده آن است که خودروساز به خوبی میداند که بخش عمدهای از عمر مفید محصولاتش نه در یک پارکینگ یک شرکت برای خودنمایی مدیر و رؤسا، بلکه برای انجام کارهای مردم عادی صرف میشود. این خودروها در عمل برای بازار خودروهای دستدوم طراحی و ساخته میشوند؛ جایی که بهشدت از آنها کار کشیده میشود. بنابراین در خودروهایی که ظاهر بسیار پیچیدهای دارند، توجه زیادی به جزئیات، صلبیت و ایمنی درازمدت آنها میشود.
۲) یک خودروی لوکس دستدوم اغلب از یک خودروی معمولی ایمنتر است
وقتی میلیونها دلار صرف تحقیق و توسعه مدلی میکنید، برای ارتقای یک شاسی از جوشهای طولانی استفاده میکنید و همینطور تجهیزات ایمنی گرانقیمت و اضافی در آن به کار میبرید، در نهایت خودرویی در اختیار خواهید داشت که در هر شرایطی جان سرنشینانش را نجات خواهد داد. اگرچه در خودروهای دستدوم قیمتها افت میکنند، ولی سیستمهای ایمنی هنوز همان عملکرد موردنظر را خواهند داشت و از آنجایی که قوانین فیزیک هیچوقت تغییر نمیکنند، این خودروها هنوز جزو ایمنترین خودروهای جاده خواهند بود. خودروهای لوکس تنها محصولات یک خودروساز هستند که قیمت تمام شده در آنها از اولویت کمتری برخوردار بوده است و بنابراین، از لحاظ کیفیت در سطح بالای قرار دارند.
به عنوان مثال این مرسدس 420SEL را در نظر بگیرید که در حال حاضر، با قیمت بسیار خوبی میتوان آن را خرید. اگر ایمنی جزو اولویتهای نخست شما باشد، هیچچیز به اندازه این خودرو نمیتواند نیازهای شما را برآورده کند.
البته این را هم نباید فراموش کرده که گرانترین خودرو یک خودروی لوکس ارزان است؛ چرا که هزینههای گزافی برای تعمیر و نگهداری آن باید بپردازید.
۱) حتی با وجود نیاز به تعمیر، باز هم از خودروهای جدید معمولی ارزانترند
این موضوع در قالب هزینههای یک مرسدسبنز S500 برای یک سال بررسی میکنیم:
کلید، ECU، شیفتر کمبو (کار کرده) – ۳۵۰ دلار
جایگزین پدال گاز (کار کرده) – ۵۰ دلار
دو پایه ایرماتیک عقب (نو، همراه با نصب) – ۶۵۰ دلار
تعویض روغن موبیلوان سینتتیک – ۱۰۰ دلار
بالاست یک چراغ نوربالای HID (کار کرده) – ۴۰ دلار
تسمه سرپنتین و قرقره زنجیر (نو) – ۸۰ دلار
ماژول بلوتوث و فیلتر نویز (نو) – ۶۵ دلار
سپس طراحی داخلی نیز به چرم ناپا از یک S600 به ارزش هزار دلار ارتقا یافت. اگر همه این هزینهها در کنار قیمت خرید ۳ هزار دلاری این خودروی دستدوم قرار دهیم، در نهایت، یک مرسدسبنز کلاس S با قیمتی کمتر از ۵۴۰۰ دلار در اختیار بوده است. البته این را نیز باید قبول کرد که برخی تعمیرات اینگونه خودرو میتوانند بسیار گران تمام شوند. ولی برای داشتن چنین امکاناتی و البته ایمنی موجود در این خودروها، شاید بهتر است کمتر انتظار اتفاق افتادن این پیشامدهای بد را بکشید.