1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بازگشت جولان و قیمت سازی دلالان در بازار خودروهای سبک و سنگین

بازگشت جولان و قیمت سازی دلالان در بازار خودروهای سبک و سنگین

5 اردیبهشت 1399
  • 6
  • 10126

سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: با بازار آشفته قیمت خودرو‌های سنگین و سبک مواجهیم و تا زمانی که دلال‌ها در بازار قیمت سازی کنند، وضع همین گونه خواهد بود.


سیدیاسر رایگانی افزود: خودروی سنگین اف اچ که ۱۶ ماه پیش با ارز ۴۵۰۰ تومانی ۴۱۶ میلیون تومان بود، اکنون در قیمت سازی‌ها و دلالی‌ها حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌کنند یعنی بیش از ۶ برابر؛ در شرایطی که قیمت ارز تقریبا ۳ برابر شده است.

وی گفت: قیمت ولووی ۵۰۰ از ۴۲۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و ماشین ولووی مدل ۱۳۵۳ که از رده خارج است در یک سال اخیر از ۶۰ میلیون به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است و خودروی سنگین البرز که بهمن و اسفند سال گذشته ۳۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در قیمت سازی‌های دلال‌ها حدود ۵۹۰ میلیون تومان آگهی می‌شود در حالی که این خودرو در داخل مونتاژ می‌شود.

رایگانی افزود: در این شرایط شاید سایت‌هایی مانند دیوار یا شیپور با این دلال‌ها شریکند و نفعی از این قیمت سازی‌ها می‌برند که امیدواریم اینگونه نباشد.

وی گفت: این سایت‌ها نباید اجازه دهند که دلال‌ها از فضای سایتشان سوء استفاده کنند و به راننده‌های زحمتکشی به صنعت حمل و نقل کشور خدمت می‌کنند، اجحاف شود.

سخنگوی تعزیرات افزود: در فضای مجازی چند روز پیش راننده‌ای به من پیام داد و می‌گفت خودروی سنگین خود را قبل از عید فروخته و معادل این مبلغ وام هم گرفته است و باوجود این وام حتی همان ماشین خود را نمی‌تواند بخرد، چه اتفاقی افتاده است؟

رایگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مگر با دستور دادستانی قرار نشد سایت‌های خودرویی قیمت را درج نکنند؟ گفت: همین طور بود و قرار شد قیمت را توافقی اعلام کنند، اما در متن آگهی خودرو‌های سنگین از کلمه توافقی استفاده می‌شود، اما وقتی جزییات و اطلاعات خودرو را بررسی می‌کنیم می‌بینیم آنجا قیمت زده اند.

وی افزود: خیلی از این اتفاقات در اختیار دلالان است و خیلی راحت بدون اینکه کسی کاری با آن‌ها داشته باشد قیمت سازی می‌کنند و برخی ماشین‌ها را نگه داشته و از بازار جمع آوری کرده اند و به هر قیمتی که دوست دارند می‌فروشند و هیچ کسی جلودار آن‌ها نیست.

رایگانی درباره افزایش مهارگسیخته قیمت خودرو‌های سواری نیز گفت: برای مثال کارخانه اول اسفند سال گذشته قیمت خودروی پژو ۲۰۶ را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده بود درحالیکه در بازار در اول اسفند سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان، اول فروردین امسال ۱۱۲ میلیون تومان و اول اردیبهشت ۱۲۲ میلیون تومان آگهی زده می‌شود که این قیمت سازی معادل دو برابر قیمت مصوب کارخانه است.

وی افزود: قرار نیست میان قیمت کف بازار و کارخانه این اختلاف قیمت وجود داشته باشد تا هر کسی که می‌خواهد قیمت سازی کند و همه این موارد در اختیار چند دلال است.

سخنگوی تعزیرات با اشاره به اینکه ما باید در همه صنایع کشور دست دلال‌ها و واسطه‌ها را کوتاه کنیم، گفت: تا چه زمانی دلال‌ها باید تعیین کننده قیمت در کشور ما باشند و یکی از خودروسازان داخل که نمایندگی خودروی چین است افزایش حدود ۲۳ درصدی قیمت داشته است.

رایگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این شرکت مجوزی برای افزایش قیمت دریافت کرده است؟ افزود: این سوال ما هم هست و قاعدتا این افزایش قیمت خودرو حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان نباید قانونی باشد و اگر قانونی است دوستان ما در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان اعلام کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان حمایت این قیمت‌ها را تایید و اعلام نمی‌کند؟ گفت: شما یک پرونده پیدا کنید که اتحادیه مرتبط با خودرو‌های سنگین به تعزیرات فرستاده باشند و مثلا بگویند که فلان شرکت قیمت سازی کرده است.




نظرات

  • مهران مهران (6 اردیبهشت 1399 ساعت 04:56)

    سلام
    خواهشا این وضعیت رو جمع کنید به حدی افتضاح شده که ماشین های داخل برنامه دیوار یا شیپور همش بنگاه دار ها یا دلال هستن به غیر از این ماشین مدل پایین از مدل بالا هم گاهی بیشتر قیمت گذاشته میشه پشت پرده اینا کیه که کسی نمیتونه جمعش کنه فقط حرف مملکت دیگه جایی زندگی نی خسته شدیم با این وضعیت که هرکی برا خودشه

  • الهام الهام (5 اردیبهشت 1399 ساعت 14:02)

    اگه واقعا دلال ها دارن این مملکت رو توی هر صنفی میچرخونن و کسی کاری از دستش برنمیاد پس جمع کنید برید

  • آرمان آرمان (5 اردیبهشت 1399 ساعت 13:55)

    تا وقتی که نمایندگی های های شرکتهای خودرو سازی ماشین برای فروش نقدی ندارند و فقط ثبت نام اینترنتی اونم با تحویل یکسال بعد میگذارند،این میشه که هرکی ماشین صفر داره به هرقیمتی دوست داره میفروشه، چرا 3سال قبل این نبود؟ مشکل اول و اخر اینه که هیچ ارگان نظارتی هیچ کاری نمیکنه،این داستان باید توسط مجلس حل بشه ولی خود این مجلس دهم باعث بوجود اومدن این وضع شده هیچ وقت ندیدیم یکبار یک نفر از این دولت یا مجلس حتی حرفش به زبان بیاره که چرا نمایندگی های این شرکتهای دولتی ماشین تحویل فوری ندارند هیچ وقت؟یک جا توی دنیا مثال بزنید همچین وضعیتی وجود داشته باشه نه حتی توی عراق یا سوریه یا مصر و لیبی یا کنیا و شیلی یا ونزولا

  • سعید سعید (5 اردیبهشت 1399 ساعت 12:49)

    اقای به اصطلاح کارشناس هیچ ربطی به دیوار و شیپور نداره .تا زمانی که تولید پایین باشه و کارخونه ماشین فراوان به نمایندگی عرضه نکنه دلال بازی هست.دلال اصلی خود ایرانخودرو و سایپاست که تولید رو کم و دلال بازی رو راه انداختن .وقتی مثل ده سال پیش و قبل از این دولت ماشین فراوان باشد و اقساطی و سریع ماشین تحویل مردم بدهند دیگه دلالی هم وجود نخواد داشت

  • حجت حجت (5 اردیبهشت 1399 ساعت 12:12)

    کاش یه قانونی بود که میگفت کسی حق نداره این مقدار درصد برا ماشینش بیشتر بذاره اینجور قیمت فروش دل بخواهی نمیشد

    محسن شریفی محسن شریفی (6 اردیبهشت 1399 ساعت 12:46)

    سلام کلیه گرو نیها ی خودرو ومسکن دیوار و شییپور هست وقتی هر کس به راحتی برای خودش داخل خونش نشسته و قیمت گذاری میکنه ما پس دیگه نیازی داریم برای مسعول اگر مخواهیم قیمتها درست باشند فقط وفقط باید سایت دیوار وشیپور حذف بشند