1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. احتمال موافقت افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو

احتمال موافقت افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو

15 اردیبهشت 1399
  • 12

در حالی که بررسی موضوع دستورالعمل قیمت گذاری خودرو در دستور جلسه امروز ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است، زمزمه‌هایی مبنی بر موافقت دولت با افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی مطرح شده است.

ظاهراً رایزنی خودروسازان و مذاکره مدیران شرکت های خودروساز به ویژه ایران خودرو و سایپا با مسئولان دولتی برای افزایش قیمت خودرو به نتیجه رسیده و مدیران این شرکتها توانسته اند موافقت دولت را با افزایش 30 درصدی قیمت خودرو جلب کنند.

در این شرایط طبق دستور جلسه امروز ستاد تنظیم بازار مقرر شده اعضای ستاد به بررسی موضوع دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بپردازند که به نظر می‌رسد در این جلسه موضوع افزایش قیمت خودروها به مرحله اجرای خود نزدیک شود.

خودروسازان معتقدند قیمت تمام شده تولیداتشان به دلایل مختلف از جمله تولید خودرو با استاندارد یورو 5 افزایش یافته و به همین دلیل باید قیمت فروش محصولاتشان را بالاتر ببرند.

در مقابل، اعضای شورای رقابت معتقدند بخشی از زیان خودروسازان متوجه سرمایه گذاری آنها در بخش هایی غیر از تولید بوده و به همین دلیل این ارقام به عنوان ضرر و زیان تولید محسوب نشده و نباید در دستورالعمل جدید قیمت گذاری مورد توجه قرار گیرد​.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت چند روز پیش گفته بود: ما براساس نرخ تورم بخشی و هزینه تمام شده محصولات دستورالعمل خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده ایم اما به نظر می رسد ستاد تمایلی به اجرای دستورالعمل نداشته و در نهایت خود می خواهد تصمیم گیری نهایی را درباره قیمت خودرو انجام دهند.


* اذعان خودروسازان به عدم افزایش قیمت تمام شده یورو5

خودروسازان در حالی استاندارد یورو5 را عاملی برای افزایش قیمت تمام شده محصولاتشان عنوان می کنند که فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودروچندی پیش در مراسم رونمایی از محصولات یورو۵ این شرکت، تاکید کرده بود: ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها و تولید با استاندارد یورو5 افزایش قیمتی را در پی نخواهد داشت.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان نیز در این مورد گفته بود: برخلاف صنایع دیگر که ممکن است، تغییرات در آنها با افزایش قیمت همراه باشد، اما ارتقای پیشرانه این خودروها منجر به گران‌شدن خودرو نمی‌شود.

علاوه بر مدیرعامل ایران خودرو و دبیر انجمن قطعه سازان، حبیب هاشمی‌فرد، عضو انجمن قطعه‌سازان که تولیدکننده قطعات با استاندارد یورو 5 است، نیز در این مورد با تشریح جزئیات ارتقاء استاندارد خودروهای داخلی به یورو 5 گفته بود:‌ بابت این ارتقاء هیچ افزایش قیمتی در قطعات تحویلی به خودروسازان نداشته‌ایم.

به گفته وی، این تغییرات طوری صورت گرفته که قیمت هیچ یک از قطعات خودرو بابت آن تغییر نمی‌کند و ما نیز هیچ افزایش قیمتی بابت ارائه سیستم کنترل موتور با استاندارد یورو 5 به خودروسازان نداشته‌ایم.


* جولان هرج و مرج در بازار خودرو و مسئولان تماشاچی

بحث افزایش قیمت کارخانه ای خودروها در حالی مطرح است که بازار خودرو با رشد افسارگسیخته قیمت‌ ها روبرو است و قیمتها در بازار خودرو در حالی پیش می‌رود که اقدام خاصی از سوی مدیران وزارت صنعت برای کنترل بازار مشاهده نمی‌شود. در این شرایط، قیمت بازار برخی خودروهای پرتیراژ به دو برابر قیمت کارخانه نیز می‌رسد.

این در حالی است که هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان از حجم معاملات در بازار خودرو کاسته شده و خرید و فروش کمتر می‌شود. با این وجود، آنچه این روزها بیشتر از قبل خودنمایی می کند، هرج و مرج در بازار خودرو و سکوت مسئولان مربوطه به ویژه وزارت صنعت و سازمان حمایت به عنوان ناظر و رگولاتور بازار است. به نظر می رسد مدیران این وزارتخانه بیشتر به تماشاگران بازار تبدیل شده و احساس وظیفه ای برای کنترل قیمت‌ها و بازار نمی‌کنند.

در حال حاضر شاهد اختلاف 30 تا 80 میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودروهای پرتیراژ هستیم به طوری که این اختلاف در مورد پژوپارس به 55 میلیون تومان، پژو 405 به 40 میلیون تومان، دنا تیپ یک 80 میلیون تومان، سمند ال ایکس به 40 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 حدود 60 میلیون تومان، رانا 40 میلیون تومان، سایپا 131 حدود 27 میلیون تومان، تیبا و کوئیک دنده‌ای به 30 میلیون تومان می‌رسد.


* دولت فکری اساسی برای اصلاح خودروسازان کند

داستان افزایش قیمت خودرو طی سال های اخیر با فاصله زمانی کمتری نسبت به قبل تکرار شده و به نظر می رسد سازمان حمایت بیشتر از آنکه به فکر حمایت از مصرف کننده باشد، توان حمایتی خود را بر تولیدکننده متمرکز کرده است. این در حالی است که کارشناسان سالهاست بر معیوب بودن ساختار و عملکرد بنگاه های خودروساز تاکید داشته و معتقدند این بخش باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.

به این ترتیب ضروری است که مسئولان دولتی یکبار برای همیشه فکری اساسی جهت بهبود عملکرد خودروسازان کنند تا به جای پرداختن به فعالیت های غیرمولد که باعث زیان دهی در برخی بخش ها می شود، به تولید واقعی توجه کنند، نوآوری کنند و برای مشتری مداری و تولید اقتصادی، از خودروسازان جهانی الگو بگیرند.

منبع فارس


نظرات

  • حسین حسین (16 اردیبهشت 1399 ساعت 17:59)

    مطمین باشید تو کشور ما هر چی گرونتر بشه مردم بیشتر استقبال میکنند ،اگه خودروی ۵میلیون ارزون کنند همه میگن ارزون شد ودیگه خریداری پیدا نمیشه،خودرو ساز هم کار خودش خوب بلده

  • مرتضی مرتضی (16 اردیبهشت 1399 ساعت 16:51)

    اگر منتظر هستید تا این مدیران برای شما کاری بکنن سخت در اشتباهید!
    فقط چندماه دست از سر خریدن بردارید،بدون خودرو یا همون خودروی قبلی خودتون سرکنید تا ببینید این ها به چه غلط کردنی می افتن!

  • شهریار شهریار (15 اردیبهشت 1399 ساعت 21:04)

    واقعا متاسفم برا این دولت. پراید 8تومن می‌ارزه پژو پارس 24 تومن تیبا و ساینا هر کدوم 12 تومن بیشتر نمی ارزن. در ضمن با این خودروها که تولید میکنید فقط آدم رو به کشتن میدید. *********

  • علی علی (15 اردیبهشت 1399 ساعت 20:47)

    انشالله ایران خودرو سایپا تیکه تیکه بشه

  • ali ali (15 اردیبهشت 1399 ساعت 18:30)

    یکساله میخوام ماشین ثبت نام کنم نمیتونم میگن ماشین کمه و متقاضی زیاد ولی به هر نمایندگی ایران خودرو رفتم گفتم ماشین به قیمت ازاد میخام گفتن هر چند تا وهر چی بخوای داریم .
    اینم مثل دولاره تا زمانیکه بهای ماشین دو نرخیه فسادو رانت داره و نمایندگیها نمیذارن ماشین با قیمت کارخانه به دست مردم برسه .

  • محمدرضا محمدرضا (15 اردیبهشت 1399 ساعت 17:50)

    گور بابای مردمم کرده فقط بکنیم تو پاچشون تا بره همینجوریشم تو ساخت فرغوناشون موندن

  • سرخر سرخر (15 اردیبهشت 1399 ساعت 14:37)

    سلام
    والا این اماری دادی گفتی مثلا پژو ۴۰۵ قیمت کارخانه با بیرون ۴۰تومن اختلاف داره مال پارسال بوده الان سرت تو حساب و قیمتها نیست برو ببین مردم با همین تفاوت قیمتیکه میگی هم دنبال ماشینن گیر نمیارن قیمت ۴۰۵ دوگانه کارخانه ۶۵تومن اما بیرون الان صفرش ۱۳۲تومنه برو بپرس ،خوشبحالت

  • مهدی مهدی (15 اردیبهشت 1399 ساعت 13:13)

    سلام قیمت کارخانه خودرو همین حالا هم بیش از پنجاه درصد زیاد است. نمیدانم تا کی میخواهند در حق مردم ظلم کنند.انشاالله خدا جواب کسایی را که این گرانی را دامن مزنند بدهد.

  • احمدعلی احمدعلی (15 اردیبهشت 1399 ساعت 13:09)

    خاک توی سر دولت بکنن که حقوق رو 20% بالا میبره و تورم رو 40 و قیمت خودرو 30%

    حسن حسن (17 اردیبهشت 1399 ساعت 05:17)

    به والله قسم حقوق مارو کم کردن
    فقط قیمت خودرو رو با تورم بالا میبرن

  • حمید س حمید س (15 اردیبهشت 1399 ساعت 11:24)

    این ملت هرچی سرشون بیاد حقشونه.. لعنت به سرنوشت ما

  • جلیل الرضا جلیل الرضا (15 اردیبهشت 1399 ساعت 08:34)

    فقط آزاد سازی واردات خودرو با تعرفه 10درصددمشکلات را حل میکند مافیای خودرو به اسم حمایت از تولید ملی دارن خون ملت را توشیشه میکنند