1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دوباره دلالان قیمت خودرو را در بازار بالا بردند

دوباره دلالان قیمت خودرو را در بازار بالا بردند

18 اردیبهشت 1399
  • 9

روز دوشنبه و بعد از تصمیمی که در کمیته تنظیم بازار خودرو گرفته شد، مبنی بر اینکه قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده(منوط به بهره‌وری۷۰درصدی)، نرخ نهایی هر خودرو باشد، این گمانه پیش آمد که بعد از مدت‌ها قیمت خودرو ریزش خواهد کرد.

اما بازار دقیقاً برخلاف این حدس و گمان حرکت کرد به‌گونه‌ای که قیمت‌ها در یک روز از 7 درصد تا 16 درصد بالا رفت و این رشد قیمت در حالی بود که مردم بیش از روزهای گذشته تب خرید خودرو پیدا کرده بودند.

قیمت‌ها بالا رفت

محمد رجبی از فعالان بازار خودرو در خیابان انقلاب می‌گوید: از عصر روز دوشنبه قیمت خودرو بالا رفت و از صبح روز سه‌شنبه تعداد زیادی از مردم به نمایشگاه آمدند تا خودرو خریداری کنند، اکثر خریداران خودرو به‌دنبال خودروهای کارکرده و خودروهای ارزان قیمت یعنی کمتر از 100 میلیون تومان بودند.

او ادامه داد: هرگونه خبر و اظهار نظر وضعیت بازار خودرو را بهم می‌ریزد و قیمت‌ها هیجانی بالا می‌رود.

رجبی عنوان کرد: در گذشته نمایشگاه‌داران خودرو قیمت خودرو در بازار را مشخص می‌کردند که بعضاً قیمت‌ها فاصله کمی با کارخانه‌ها داشت ولی اکنون در مراکزی که پاتوق خرید و فروش خودرو است، افرادی ایستاده‌اند و به مردم پیشنهاد خودرو می‌دهند؛ خیلی از نمایشگاه داران تمام خودروهای تولید داخل را ندارند اما دلالان که ردپای آنها در سایت‌های خرید و فروش خودرو هم یافت می‌شود هر مدل خودرویی را دارند.

رجبی گفت: بعد از آنکه اعلام قیمت در سایت‌های فروش خودرو ممنوع شد، دلالان دستشان برای تغییر قیمت خودرو باز‌تر شد؛ اکثر این افراد قیمت را توافقی اعلام می‌کنند و در زمان خرید بعضاً ساعتی قیمت‌ها را بالا می‌برند.

مشکل، کمبود خودرو است

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با تأیید اینکه قیمت خودرو از روز گذشته در بازار بالا رفت، به «ایران» گفت: بعد از آنکه ستاد تنظیم بازار خودرو پیشنهاد داد که قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده نرخ نهایی هر خودرو باشد، بازار خودرو واکنش نشان داد و قیمت‌ها بالا رفت.

او افزود: اکثر نمایشگاه داران خودرو طی چند وقت اخیر فروش نداشتند و از اینکه قیمت خودرو مرتب در حال تغییر است گلایه می‌کنند؛ دلالان و سودجوها بازار خودرو را تحت کنترل خود گرفتند و اجازه نمی‌دهند این بازار مسیر منطقی خود را طی کند.

موتمنی اظهارداشت: مهم‌ترین دلیلی که باعث شده نمایشگاه داران فروش نداشته باشند و دلالان بازار را مدیریت کنند، کمبود خودرو است، اگر شرکت‌های خودروسازی میزان تولید خود را بالا ببرند، می‌توان جلوی فعالیت واسطه‌ها را گرفت.

او ادامه داد: نکته دیگری که باعث شده بازار خودرو هر روز شرایط بدتری داشته باشد و قیمت‌ها باورنکردنی بالا برود، فروش ویرایشی یا همان کارتکس یکی از شرکت‌های خودروسازی است. برای ما این سؤال به وجود آمده که چگونه خودرویی که در بازار موجود نیست یک دلال و واسطه می‌تواند آن را به‌صورت ویرایشی یا همان کارتکسی به فروش برساند؟

مردم با هر قیمتی خودرو می‌خرند

علی نامداری که از قدیمی‌های بازار خودرو است، به «ایران» می‌گوید: قیمت خودرو در بازار هیچ فرمولی ندارد، حتی در جواب این سؤال مردم که چگونه قیمت خودرو ساعتی تغییر می‌کند، می‌گویم که ما هم اجرا‌کننده قیمت‌ها هستیم؛ دلالان به ما می‌گویند قیمت فلان خودرو باید چقدر شود، در کانال‌هایی که وجود دارد از قیمت‌های جدید مطلع می‌شویم.

او ادامه داد: طی 10 روز اخیر میزان فروش ما افزایش زیادی داشته است به گونه‌ای که خیلی ازنمایشگاه داران، خودرویی برای فروش ندارند، ما به سمت فروش خودروهای کارکرده حرکت کردیم که تا حدودی به بودجه مردم نزدیک است.

نامداری می‌گوید: زمزمه‌های افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باعث شده که مردم با هر قیمتی این روزها خودرو خریداری کنند؛ این موضوع بشدت نگران‌کننده است، اگر قرار است قیمت تغییر کند باید با سرعت و فوریت باشد نه آنکه مرتب سیاست‌گذاران تشکیل جلسه دهند و هرگونه پیشنهادی هم که شده رسانه‌ای کنند.

طی چند روز اخیر بحث قیمت‌گذاری خودرو و فرمولی که برای آن تعیین خواهد شد؛ بحث داغ فعالان خودرویی است و هنوز معلوم نیست که قیمت خودرو با چه فرمولی نهایی خواهد شد. کمیته تنظیم بازار خودرو اعلام کرده که قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده(منوط به بهره‌وری۷۰درصدی)، نرخ نهایی هر خودرو است.
اما رضا شیوا، رئیس شورای رقابت چنین موضوعی را تکذیب کرده و در گفت‌و‌گویی که با تسنیم داشته، گفته است: باید ستاد تنظیم بازار دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را بررسی و اگر ایرادی داشت به ما اعلام کند تا اصلاحات لازم را انجام دهیم. اما متأسفانه خبری از این موضوع نیست و حتی شنیده شده ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت خودرو به توافق رسیده، در حالی که این کار قانونی نیست.

به‌گفته وی، روش قیمت‌گذاری ما در بخش خودرو براساس سقف قیمتی است به نحوی که مطابق نرخ تورم بخشی برای هر خودرو در مدت معین به اضافه قیمت پایه و لحاظ کردن دو متغییر بهره‌وری و کیفیت دستور‌العمل قیمت‌گذاری خودرو تعیین می‌شود.

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت معتقد به لحاظ کردن هزینه تمام شده برای قیمت‌گذاری خودرو هستند، تصریح کرد: به اعتقاد ما بخشی از این هزینه‌های تمام شده خودرو مرتبط با هزینه‌هایی غیر از کار تولیدی است به‌همین دلیل این هزینه‌ها مورد قبول ما نیست.

اما یک مقام مسئول در ستاد تنظیم بازار خودرو گفته است: بر اساس نص صریح قانون متولی قیمت‌گذاری خودرو سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است، لذا سازمان حمایت باید بررسی‌های لازم در مورد قیمت تمام شده خودرو را انجام دهد و پس‌از تعیین قیمت تمام شده خودرو، قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌کمیته خودرو ارسال و بر‌اساس فرمول مذکور قیمت نهایی خودرو تعیین شده و سپس با نظر رئیس ستاد تنظیم بازار قیمت نهایی خودرو ابلاغ خواهد شد.

او عنوان کرده است: در گذشته شورای رقابت بر اساس فرمولی مشخص که متشکل از فاکتورهایی همچون میزان ارزبری و نرخ ارز، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، هزینه‌های دستمزد و مواد اولیه و نهاده‌های تولید بود، نسبت به تعیین قیمت تمام‌شده خودروها اقدام می‌کرد که هم‌اکنون نیز، این فرمول به شکلی است که قیمت مصرف‌کننده شامل قیمت تمام شده بر اساس محاسبات شورای رقابت و سازمان حمایت به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده است.‌

5 نکته

- هرگونه خبر و اظهار نظر وضعیت بازار خودرو را بهم می‌ریزد و قیمت‌ها هیجانی بالا می‌رود

- مهم‌ترین دلیلی که باعث شده نمایشگاه داران فروش نداشته باشند و دلالان بازار را مدیریت کنند، کمبود خودرو است

- زمزمه‌های افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باعث شده که مردم با هر قیمتی این روزها خودرو خریداری کنند

- رئیس شورای رقابت: باید ستاد تنظیم بازار دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را بررسی و اگر ایرادی داشت به ما اعلام کند تا اصلاحات لازم را انجام دهیم

- کمیته تنظیم بازار خودرو: بر اساس نص صریح قانون متولی قیمت‌گذاری خودرو سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است‌



نظرات

  • پیمان پیمان (18 اردیبهشت 1399 ساعت 22:05)

    ماشین کار دلاله میوه چی برنج کار کیه معیشت مردم کار کیه همین پیازی که به هیچ از دست میخرین چند وقت دیگه به چند برابر میفروشین اون تقصیر کیه همش تقصیر فضای مجازی دلال آمریکا فقط شماها آدمین میفهمین ملت از دم ***********

  • حسن حسن (18 اردیبهشت 1399 ساعت 20:18)

    چرا قبول نمی کنید دلال خوده خودروسازها و نمایندگی هاشونن برید نمایندگی هر خودرویی به قیمت آزاد نجومی بخواین براتون ردیف می کنن بعد میگن ۵ درصد زیر حاشیه بازار
    دست هر چی کلاهبرداره از پشت بستن

  • محمد محمد (18 اردیبهشت 1399 ساعت 14:38)

    با سلام
    اقتصاد ایران بسته است. نه خودمان تولیدی متناسب با تقاضا داریم. و اجازه واردات هم داده نمیشود.
    در این گونه اقتصادها دولتها باید قیمت را به صورت اجباری و نظارتی در کنترل داشته باشند. زیرا تولید و واردات در کنترل دولت است.
    پس نمیشود. بر مبنای اقتصاد آزاد ، قیمت گذاری را به بازار وا گذار کرد.
    و دولت باید مرتب بر همه عمور اقتصادی نظارت داشته باشد‌.
    اما در کشور ما دولت به علت دولتی بودن خودرو سازها و منافع داشتن دولت از روند قیمتها ، خود دولت رقبتی به پایین امدن قیمتها در شرایط تحریم ندارد.
    پس بازار را ازاد گذاشته و بی خیال مصرف کننده شده است.

  • محمدحسین محمدحسین (18 اردیبهشت 1399 ساعت 13:17)

    خدا وکیلی مردمو چی فرض کردن. خود خودرو سازا تو بازار دلالی دارن جولان میدن، اونوقت میگن کی بود کی بود مانبودیم.

  • ایرانی ایرانی (18 اردیبهشت 1399 ساعت 13:16)

    چرا اصرار دارید بازار خودرو رو به دلال نسبت بدید؟البته که دلالی پدیده مخربی هست اما ایا برای دولتی که ادعا میکند ریگی را از فراز اسمان بر زمین نشانده و ابرقدرت های جهان را تهدید نظامی و اقتصادی میکند کاری دارد که بازار خودرو را کنترل کند و جلوی چند دلال عمده بازار بیاستد؟ اگر میتواند و نمیکند پس همدست دلال هست و اگر نمی تواند پس بهتر است به تهدیدات خود پایان دهد و سر تسلیم فرود اورد.

  • گول حسن حور گول حسن حور (18 اردیبهشت 1399 ساعت 12:09)

    یکی به ما بگه کار دولت بغیر از استفاده رانت برای خود و خویشاوندان دیگه چیه

  • ایرانی 1 ایرانی 1 (18 اردیبهشت 1399 ساعت 10:23)

    آخه این همه دلال از کجا میاد پس دولت ودستگاهای نظارتی وخودرو سازها چکار می کنند اگر دست خود خودرو ساز توکار نیست چرا باید هر چند وقت یکبار قیمت توی بازار بالا بره وبه دنبالش خودرو ساز قیمتش رو بالا ببره؟!!!!

  • رضا رضا (18 اردیبهشت 1399 ساعت 08:45)

    یعنی یه کشور هشتاد ملیونی طوری شده که دلال ها مدریتش میکنن ..من که فکر نمیکنم ...کار خود دولته

  • مسعود مسعود (18 اردیبهشت 1399 ساعت 07:44)

    حالا که خودروسازها به هردلیلی توان تولید به اندازه نیاز مملکت راندارند چرا دولت اقدام به واردات خودروهای خارجی با قیمت مناسب نمیکند؟؟؟؟؟؟ اگر دولت از وضعیت موجود منتفع نمیشود چرا اصرار به انحصاری کردن بازار خودرو در اختیار این دو خودروساز ناتوان داخلی دارد؟؟؟؟؟ واقعا چرا برای مردم هیچ ارزشی قایل نیستید؟چرا هیچ ارگانی دراین مورد اعتراضی ندارد ، چرا مجلس و قوه قضاییه سکوت کرده اند؟؟؟؟