1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آیا واقعا خودروسازان توان افزایش تیراژ خودرو را دارند؟

آیا واقعا خودروسازان توان افزایش تیراژ خودرو را دارند؟

24 اردیبهشت 1399
  • 2
  • 2779

امیرحسن کاکایی درباره اینکه خودروسازان توان اجرای دستور وزیر صمت مبنی بر افزایش تولید خودرو به یک میلیون و 200 هزار دستگاه را دارند، اظهار کرد: با دستور تیراژ تولید افزایش نمی‌یابد بلکه با اجرا این کار شدنی است.

کارشناس صنعت خودرو افزود: در حالی که خودروسازان بیش از 40 هزار میلیارد تومان متضرر شدند، روی داخلی سازی کار کردن به یکباره اعلام می‌شود که باید یورو 5 و استاندار‌های جدید را اعمال کنند، اما اجازه افزایش قیمت هم به آن‌ها داده نمی‌شود که عملا این موارد در کنار هم افزایش تیراژ را غیرممکن می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر تولید غیراقتصادی بر مبنای قیمت سال گذشته را در نظر بگیریم یعنی خودروسازان در هر دستگاه خودرو 30 میلیون تومان زیان می‌کنند، گفت: اگر این رقم را در یک میلیون و 200 هزار دستگاه ضرب کنیم به رقم 36 هزار میلیارد تومان زیان خواهیم رسید در حالی که دو خودروساز از محل دارایی‌ها طی ماه‌های اخیر تجدید ارزیابی صورت دادند بنابراین از این محل دیگر نمی‌توانند زیان را جبران کنند.

کاکایی بیان کرد: زمانی که پراید و 405 را حذف می‌کنیم و اعلام می‌شود خودرو‌ها باید یورو 5 داشته باشند، اجرای آن مستلزم داشتن تکنولوژی است بنابراین هزینه تولید بالا می‌رود و از طرفی ایجاد این ظرفیت برای مدتی موجب کاهش تولید می‌شود.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: همچنین اجرای استاندارد‌های 85 گانه در برخی موارد نیاز به امکانات و ایجاد ظرفیت دارد که با شرایط حاکم بر کسب و کار افزایش تولید غیرممکن است.

وی خاطرنشان کرد: اگر موانع رفع شود، اجرای استاندارد‌های 85 گانه یک سال عقب بیفتد و اجازه افزایش قیمت داده شود می‌توان گفت خودروسازان با ریسک می‌توانند تولید را افزایش دهند.

کاکایی ادامه داد: در 6 ماهه اخیر ظرفیت سازی خوبی برای تامین خودرو‌های قبلی صورت گرفت، اما به علت محدودیت مالی نتوانستند ظرفیت را افزایش دهند.

کارشناس صنعت خودرو افزود: سال گذشته مصوب شد تا 5 هزار میلیارد تومان به خودروسازان تسهیلات پرداخت شود، اما تاکنون 3500 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که یکی از موانع همین محدودیت در نقدینگی است.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی و با دستور، افزایش تیراژ شدنی نیست، اما اگر مطابق با شرایط کلان کشور و منافع ملی تصمیم گیری شود این پتانسیل وجود دارد تا تیراژ به بالای یک میلیون دستگاه برسد.

کاکایی گفت: ظرفیت تولید خودرو کشور سالانه یک میلیون و 800 هزار دستگاه است، اما گلوگاه تولید، قطعه‌سازی است که در گذشته مرتبط با نیاز وارد می‌شد، اما اکنون به دلیل تحریم قطعات باید از داخل تامین شود که نمی‌دانیم اینکار تا چه میزان شدنی است.

کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به ادعای که قطعه سازان و خودروسازان انجام دادند اگر استاندارد‌ها را به تعویق بیاندازیم و اجازه منطقی شدن قیمت‌ها داده شود شاید به توان به بیش از یک میلیون دستگاه خودرو رسید.

منبع میزان



نظرات

  • حسن حسن (24 اردیبهشت 1399 ساعت 14:01)

    تولید رو که زیاد نمیکنن البته اگه زیاد کنن هم میبرن تو پارکینگهای مخفیشون ذخیره میکنن تا خودرو همچنان گرون بشه
    حالا هرکی هر دستوری میخواد بده هر قیمتی میخواد تعیین کنه
    خودروسازان با دوستان و آشنایان خودشون هرکاری دلشون بخواد میکنن
    فقط دلم به حال مردم و خودم میسوزه، ای کاش....

  • رسول رسول (24 اردیبهشت 1399 ساعت 11:27)

    قیمت خودروها در بازار کاهش نیافته است. لطفا واردات خودروهای لوکس و ارزان قیمت خارجی را آزاد کنید. و ایرانخودرو و سایپا را تعطیل کنید.