1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. چطور "غرور کُره‌ای" وارد ایران شد؟

چطور "غرور کُره‌ای" وارد ایران شد؟

"غرور کُره‌ای" چطور وارد ایران شد؟
2 خرداد 1399
  • 3

در اوایل دهه ۸۰ میلادی دو شرکت میتسوبیشی ژاپن و فورد آمریکا با هدف ساخت یک اتومبیل دانشجوئی کارخانه ای را در امریکا تاسیس و تولید پراید سه در را آغاز نمودند...

در اوایل دهه 80 میلادی دو شرکت میتسوبیشی ژاپن و فورد آمریکا با هدف ساخت یک اتومبیل دانشجوئی کارخانه ای را در امریکا تاسیس و تولید پراید(به معنای غرور) را آغاز نمودند . اما این اتومبیلی نبود که بتواند در جاده های آمریکا دوام بیاورد .به همین دلیل به شرکت کیا کره جنوبی فروخته شد و خط تولید این اتومبیل به این کشور منتقل شد .

تولید پراید یک سال قبل از برگزاری المپیک 1988 سئول که هم زمان با فروپاشی بلوک‌شرق بود باعث گردید این اتومبیل ارزان قیمت مشتریان فراوانی بعد از المپیک پیدا کند و صادرات آن آغاز شد . در آن مقطع بعد از جنگ در کشورمان نیز برنامه های بازسازی شروع شد. در همین راستا تولید اتومبیلی که در حد توان مالی خریداران ایرانی باشد در اولویت قرار گرفت. در سال 1372 چندین دور مذاکرات ماراتونی میان مدیران سایپا و کیا موتور به ریاست آقای کیم سونگ هونگ انجام گرفت.

در آن مقطع در کره جنوبی اتومبیل پراید با همان مدل اولیه کمتر در خیابانها دیده می شد . در اوایل دهه 90 میلادی اتومبیلهایی که در خیابانهای سئول در حرکت بودند سوناتا و اکسنت هیوندایی بود. در واقع پیکان کره ایها همان سوناتا بود و هنوز هم هیوندایی حرف اول را می زند. به دوستان می گفتیم بجای پراید سوناتا را ببرید و مونتاژ کنید چون واقعا مرام و منش ایرانیان با اتومبیلهای بزرگ بیشتر سازگاری دارد .

مسئولین وقت معتقد بودند ارزبری سوناتا بیشتر از پراید است و همین امر امکان دارد در کشورمان خریدار کمتری داشته باشد و نیز تصمیمات کلان در آن زمان بر تولید اتومبیل ارزان قیمت بنا شده بود .و شاید مدیران وقت مطلبشان منطقی تر بود. اما سالها بعد نشان داد که می توانستیم سوناتا را به جای پراید مونتاژ کنیم زیرا ترکیه بعد از چند سال صاحب کارخانه مونتاژ هیوندای شد .

به هرحال پراید در سال 1372 رسما در ایران تولید شد و آقای کیم سونگ هونگ مدیر خوش خنده و بسیار مقتدر کیا به ایران آمد و با مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی ملاقات کرد. در آن ملاقات ریاست جمهور کشورمان ضمن تشکر از کیم بدلیل اینکه کمتر از شش ماه ماشین الات تولید مونتاژ پراید را آماده نموده اند خواهان تولید 50 هزار دستگاه در سال اول و انتقال تکنولوژی و تربیت نیروی انسانی ماهر به منظور تولید کامل پراید در داخل ایران شدند و مدیر کیا تا حدود زیادی این درخواستها را عملی کردند .

شرکت کیا در کره جنوبی تولیدات خود را تا سال 2000 در مدلهای مختلف مانند ریو ادامه و در این سال تولید پراید کاملا متوقف شد . ولی در کشورمان تولید این اتومبیل بیش از دو دهه به دلیل ارزان بودن و نیز سادگی در موتور دوام آورد. در سفر خانم پارک رئیس جمهور کره جنوبی به ایران بعد برجام قرار بود این اتومبیل در مدلهای مختلف مانند ریو و چند اتومبیل دیگر به صورت سرمایه گذاری مشترک و نیز مونتاژ سوناتا در کشورمان آغاز شود که بازگشت تحریمها تمامی برنامه های تولید اتومبیلهای کره ای را متوقف کرد .

منبع تسنیم


نظرات

  • فرشید فرشید (2 خرداد 1399 ساعت 13:04)

    مزدا درسته نه میتسوبیشی. از شما بعید یود

  • ناشناس ناشناس (2 خرداد 1399 ساعت 08:46)

    راستش این خودرو بی کیفیت برای کنترل جمعیت ایران تولید شده که کلنگ همه خرابکاریها رو مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی زده،مگه خودش میخواست توی اون ارابه مرگ بشینه،این لگن واسه ماست،قشر محروم جامعه که روزبروز محرومتر از دیروز و اختلاسگرهایی که به هیچ مبلغی پا پس نمی کشن،این است اوضاع فلاکت بار ایران عزیز

    سجاد سجاد (3 خرداد 1399 ساعت 09:34)

    اون یه دونه منفی نشون میده هنوزم تو این مملکت هستند کسانی که از خون دیگران
    نون میبرن تو زندگیشون و سر سفره شون