1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آپشن پارک خودکار (اتوپارک) در خودرو چیست؟

آپشن پارک خودکار (اتوپارک) در خودرو چیست؟

7 خرداد 1399
  • 0

رانندگی و استفاده کردن از خودروهای جدید بازار، هر روزه ساده‌تر و ایمن تر می‌شود. یکی از سیستمهایی که به پارک کردن خودرو کمک می‌کند، اتو پارک یا پارک خودکار (Self-parking) است.

یکی از اولین سامانه‌های دستیار پارک خودرو به صورت دستی عمل می‌کرد. این سیستم از 4 جک دارای چرخ برای بلند کردن ماشین و انتقال آن به جای پارک استفاده می‌کرد. این سیستم مکانیکی در سال 1943 میلادی پیشنهادشده بود، اما هرگز در مدل‌هایی که روانه بازار شدند ارائه نشد.

یکی از اولین پروتوتایپ‌های تجربی پارک دوبل اتوماتیک، در اواسط دهه 90 میلادی در یک کمپانی فرانسوی سازنده خودرو و مینی‌بوس‌های برقی به وجود آمد. بعد از آن در اوایل قرن 20 این سامانه به پارک عمودی خودرو نیز تعمیم یافت در یک ماشین CyCab (ماشین‌های سبک‌وزن الکتریکی) تست شد.

در سال 1992 فولکس واگن یک تکنولوژی پارک خودکار با استفاده از هدایت 4 چرخ پیشنهاد داد که قابلیت پارک دوبل به صورت پهلو به پهلوی جای پارک را ارائه می‌دهد. هرچند که هیچ نسخه تجاری از این تکنولوژی عرضه نشد.

در سال 2004 گروهی از دانشجویان دانشگاه لینکوپینگ سوئد با همکاری ولوو یک پروژه ساده را شروع کردند و به مرور زمان آن را گسترش دادند. ماشین توسعه‌یافته در این پروژه می‌تواند با استفاده از سنسورها و یک کامپیوتر به منظور کنترل فرمان، شتاب و ترمز ماشین Volvo S60، پارک دوبل را به صورت هوشمند اجرا کند.

پارک اتوماتیک، یک سیستم خودکار مانور ماشین است که وسیله نقلیه را از لاین حرکت به نقطه پارک خودرو منتقل می‌کند و به زبان ساده ماشین را برای شما پارک می‌کند. این فرآیند شامل پارک دوبل، پارک یک مرحله‌ای (عمودی) و پارک دو مرحله‌ای (زاویه‌ای) می‌شود. هدف سیستم پارک خودکار خودرو افزایش راحتی و ایمنی رانندگی در فضاهای محدود است که نیاز به توجه و تجربه زیادی برای هدایت خودرو دارند.

سیستم‌های پارک اتوماتیک، راه‌های گوناگونی برای درک اشیای اطراف خود دارند. برخی از آنها دارای سنسورهایی هستند که در اطراف سپرهای عقب و جلوی خودرو هستند و به‌عنوان گیرنده و فرستنده کار می‌کنند. این سنسورها، سیگنال‌هایی را به اشیای اطراف اتومبیل می‌فرستند و دوباره آنها را دریافت می‌کنند. سپس کامپیوتر خودرو با محاسبه‌ی مقدار زمان صرف‌شده برای بازگشت سیگنال‌ها، موقعیت اشیای پیرامون را محاسبه می‌کند. سیستم‌های دیگری موجود بوده که دارای دوربین‌هایی هستند که بر روی سپرهای خودرو قرار گرفته‌اند یا برای کشف اشیا از رادار استفاده می‌کنند. البته نتیجه‌ی نهایی در همه‌ی آنها یکسان است. اتومبیل می‌تواند اتومبیل‌های پارک شده‌ی دیگر و فضای مناسب برای پارک و فاصله‌ی مناسب تا لبه‌ی جدول را تشخیص بدهد و سپس به‌درستی پارک شود. سنسورهای جانبی پارک خودکار، معمولا از سنسورهای الکترومغناطیسی یا اولتراسونیک (فراصوتی) برای تشخیص فاصله با اشیای اطراف خودرو استفاده می‌کنند. نمونه‌های رایج سسنورهای اولتراسونیک با الگوبرداری از مکانیسم عملکرد طبیعی خفاش برای تشخیص موانع ساخته شده است.

این سیستم با فرستادن یک موج فراصوت به اطراف و دریافت فرکانس بازگشت از طریق سنسورهای صوتی، فاصله و حجم موانع را تشخیص می‌دهد و با تحلیل این داده‌ها توسط کامپیوتر، درک صحیحی از موقعیت خودرو در میان اشیای اطرافش می‌دهد. البته در یک نظرسنجی عمومی که در سال 2016 انجام شد، به‌صورت میانگین از هر 4 راننده، 3 نفر به کارایی این سیستم اعتماد نداشتند و معتقد بودند که خودشان بهتر می‌توانند خودروشان را پارک کنند. این سیستم در مقایسه با پارک دستی بسیار سریع‌تر، دقیق‌تر و ایمن‌تر است. هرچند که معایبی مانند ناتوانی سیستم در کنترل فاصله در خودرو با جوی (برای راحتی پیاده و سوارشدن سرنشینان) و عدم توانایی تشخیص موانع عمودی با قطر کم (مانند میله) دارد ولی باید اشاره کرد که در اکثر مواقع می‌تواند راننده را در انجام یکی از سخت‌ترین اعمال یک رانندگی شهری یاری کند.

در بازار امروز، نصب‌شدن این سیستم روی خودرو بیشتر جنبه‌ی آپشن دارد تا اینکه واقعا مورداستفاده قرار بگیرد. همان‌طور که خیلی از راننده‌ها رادار جلوگیری از برخورد با مانع جلو را غیرفعال می‌کنند تا بتوانند به سبک خودشان رانندگی کنند، بسیاری هم وجود سیستم اتوپارک را بیهوده می‌دانند و معتقدند که خودشان بهتر از کامپیوتر می‌توانند پارک دوبل بزنند؛ اما با تمام این اوصاف، وجود سیستم‌های پیشرفته در یک خودرو می‌تواند به ایمنی هرچه بیشتر آن کمک کند و علاوه بر آن، کار را برای راننده ساده‌تر کند.

روال کار چندان پیچیده نیست. ابتدا باید جعبه‌دنده را در حالت D قرار دهید. سپس دکمه‌ی اتوپارک را فعال کنید. برای کامپیوتر خودرو تعیین کنید که می‌خواهید خودروی‌تان در کدام‌سوی خیابان (چپ و راست) پارک شود. با تأیید این وضعیت تا زمانی که رادارهای هوشمند خودرو فضای مناسب را پیدا نکرده‌اند، باید به مسیر خود ادامه دهید. به‌مجرداینکه سنسورهای جانبی و کامپیوتر هوشمند فضای مناسب را بررسی کرد، در نمایشگر روی آمپر نماد R به‌معنی قرار دادن جعبه‌دنده در حالت دنده عقب، پدیدار می‌شود. این پایان کار است. دیگر کاری به ترمز و گاز نداشته باشید.

فناوری پارک دوبل خودکار در حال گسترش است و کامل شدن است و به زودی امکان انجام سایر انواع پارک هم به سیستم اضافه می‌شود. البته برخی از خودرو ساز ها در حال آزمایش سیستم پارک خودکار عمودی و.. هم هستند. اتو پارک خودرو به عنوان یک آپشن کامل محسوب می‌شود اما یکی از گام های رسیدن به خودرو های کاملا خودران هم می‌باشد و باید آینده ای را انتظار داشته باشیم که در آن دیگر نیازی به راننده نیست و خودرو ها تمام کار ها را برای رسیدن به مقصد را خودشان انجام می‌دهند.

منبع تسنیم


نظرات