1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تکذیب وجود رانت در قرعه‌کشی خودرو - جانبداری شورای رقابت از خریداران خودرو

تکذیب وجود رانت در قرعه‌کشی خودرو - جانبداری شورای رقابت از خریداران خودرو

25 خرداد 1399
  • 5

 

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب رانت در قرعه کشی اخیر ۲ گروه ایران خودرو و سایپا گفت: این قرعه‌کشی تحت نظارت نهادهای مرتبط انجام شده و کنترل مضاعف در تمام برنامه‌ریزی‌ها و نرم افزارهای آن انجام گرفته است.

امیر جعفرپور افزود: تا پایان امسال چهار قرعه‌کشی دیگر برای فروش فوق‌العاده در کشور انجام و هر بار ۲۵ هزار دستگاه خودرو عرضه می‌شود که سهم ایران خودرو از این تعداد ۱۵ هزار دستگاه و سهم سایپا ۱۰ هزار دستگاه خودرو است.

وی ادامه داد: در فواصل برگزاری قرعه‌کشی‌ها، چهار بار پیش فروش خودرو توسط خودروسازان برگزار می‌شود که در قرعه کشی زمان تحویل خودرو بین یک تا ۹۰ روز اما در پیش فروش زمان تحویل خودرو از ۹۱ تا ۳۶۵ روز است.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت خودرو در قرعه‌کشی قطعی است و در زمان اعلام اسامی متقاضی باید بلافاصله وجه را پرداخت ‌کند اما در پیش فروش خودرو، قیمت روز محاسبه می‌شود، سود مشارکت و سود انصراف ندارد و در زمانی که متقاضی خودرو را تحویل می‌گیرد با توجه به قیمت روز باید مابه التفاوت آن را بپردازد.

وی افزود: قیمت خودرو را شورای رقابت تعیین می‌کند و در پیش فروش خودرو جانب مشتری کاملا رعایت شده و مردم نباید در این زمینه نگران باشند.

جعفرپور درباره علت فاصله قیمتی خودرو بین آنچه شورای رقابت تعیین می‌کند با آنچه در بازار به فروش می‌رسد ادامه داد: دلیل این فاصله قیمتی این است که شورای رقابت در مقابل تولیدکننده، بیش از حد جانب مصرف کننده را می‌گیرد.

وی گفت: اگر قیمت‌ها به حاشیه بازار نزدیکتر و تولید سودآور شود، کمک جدی به رشد قطعه سازی در داخل کشور و سرمایه گذاری در صنعت خودرو و ارتقای روزافزون خودروها از نظر کیفی و کمی خواهد شد.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برنامه کشور تولید یک میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری است افزود: تولید امسال خودرو در کشور ۱.۵ برابر تولید سال گذاشته این محصول خواهد بود.

وی ادامه داد: سهم شرکت ایران خودرو از این میزان تولید ۵۰۰ هزار دستگاه، سهم شرکت سایپا ۴۵۰ هزار دستگاه، سهم سایر گروه‌های ایران خودرو مثل ایران خودرو دیزل ۱۰۰ هزار دستگاه و باقیمانده آن سهم دیگر شرکت‌های خودرویی در کشور است.

 

 

 

 

منبع ایرنا


نظرات

  • حسن حسن (27 خرداد 1399 ساعت 10:58)

    چقدر به مردم حرف دروغ تحویل میدین
    شماها دیگه درست بشو نیستین
    حزب پرچم که میگن شمایید
    الان قدرت دست خودروسازهاست شدین مدافع ظلم اونا به مردم
    چند بار خودروسازها گرون کردن چقدر بلا سر مردم آوردن
    امیدوارم روزی خدا انتقام آه مردم رو از ظالمین بگیره

  • ایرانی ایرانی (26 خرداد 1399 ساعت 04:39)

    استغفرالله
    تو ایران ورانت بازی
    مگه میشه مگه داریم
    عمرا محاله
    به تاریخ ثابت شده
    منظوراز احسن الخالقین فقط وفقط ایرانی هست وخلاص

  • کاربر کاربر (25 خرداد 1399 ساعت 23:56)

    دلیل این فاصله قیمتی این است که شورای رقابت در مقابل تولیدکننده، "بیش از حد جانب مصرف کننده را می‌گیرد؟؟!" پس دلیلش افرادی که با روش های مختلف خودرو ها رو دپو کردن و اخبار صدا و سیما نشون داد نبود... دلیلش تعداد خودروهای تولید شده در مقایسه با نیاز بازار نبود ... دلیلش خودروهای دپو شده کف پارکینگ های خودروساز ها به دلیل به قول خودشون "نقص قطعه " نبود ...لطفا شمایی که نظرات آقای جعفرپور رو منتشر میکنید از ایشون بپرسید "حد مجاز" گرفتن جانب طبقه متوسط و ضعیفی که مصرف کننده های محصولات ایرانخودر و سایپا که تامین کننده های بازار انحصاری خودروهای قابل خرید برای این اقشار هستن چقدره ؟؟مردمی که حتی استطاعت همین قیمت های فعلی رو ندارن و یا با مشقت تامین میکنن... یک بار هم که یک نهاد و رئیسش طرف مردم ایستاده اینطوری دربارش حرف میزنه این آقا

  • ارین ارین (25 خرداد 1399 ساعت 20:43)

    این جمله خیلی جالب بود. واقعا آدم می مونه چی بگه

    اگر قیمت‌ها به حاشیه بازار نزدیکتر و تولید سودآور شود، کمک جدی به رشد قطعه سازی در داخل کشور و سرمایه گذاری در صنعت خودرو و ارتقای روزافزون خودروها از نظر کیفی و کمی خواهد شد.

    جای اینکه قیمت های بازار رو بیارن پایین .... میگه قیمت کارخونه برسه به بازار.
    قیمت بازار ک همینجور میخواد بره بالا

  • مصطفی مصطفی (25 خرداد 1399 ساعت 13:19)

    رانت در جاهای مختلف کشور داره مشاهده میشه ،این دو مونتاژ کار خودروهای از رده خارج جهانی،رانت نداشته باشن؟؟رانت دارن اما نامحسوس ولی از دید خداوند هیچ جنبده ای پنهان نیست،خواه این پست منتشر بشه یا نشه،خود حقیقت هست