1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بومی سازی باعث جبران توقف تولید 100 هزار دستگاه خودرو مشترک با خارجی‌ها در سایپا شد

بومی سازی باعث جبران توقف تولید 100 هزار دستگاه خودرو مشترک با خارجی‌ها در سایپا شد

3 تیر 1399
  • 0

 

گروه خودروسازی سایپا در گذشته برای تولید محصولات خود بیشترین وابستگی را به شرکای خارجی داشت، به‌گونه‌ای که بیش از 100هزار دستگاه خودرو مشترک با شرکت‌های چینی و فرانسوی تولید می‌کرد، اما در سال ۹۸ و با اجرای پویش ملی بومی‌سازی قطعات، این وابستگی را به صفر رساند و موفق شد کاهش تولید خودروهای مشترک را با محصولات داخلی جبران کند. 

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این باره می‌گوید: «سایپا طی سال گذشته با اجرای پویش ملی ساخت بومی‌سازی قطعات خودرو، موفق شد ضمن تعمیق ساخت داخل محصولات، به‌عنوان خودروساز اول کشور پرچمدار رونق تولید باشد و در سال تحریمی ۹۸ تیراژ تولید سال غیرتحریمی ۹۷ را تکرار کند.» سیدجواد سلیمانی می‌افزاید: «سایپا با تکیه بر تیراژ تولید بیش از ۴۱۴هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ این فرصت را پیدا کرد تا تعداد تعهدات معوق خود را به‌شدت کاهش دهد. از سوی دیگر در برنامه‌ریزی‌های پیش‌فروش برای سال ۹۹ کمترین تعهد ممکن را ایجاد کردیم تا بتوانیم بیشتر محصولات تولید فصل بهار را به کاهش تعهدات معوق اختصاص بدهیم.»

   اجرای بسته ویژه کنترل بازار خودرو

طبق آن‌چه حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، اجرای بسته ویژه کنترل بازار خودرو  حول چهار محور خواهد بود که گروه خودروسازی سایپا اعلام آمادگی کامل کرده است تا دو محور «تولید» و «تامین به موقع» خودرو را به‌طور کامل و دقیق انجام دهد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن بیان این مطلب و قدردانی از تلاش و ورود نهادهای نظارتی برای کم‌کردن نقش واسطه‌گری در بازار، می‌گوید: «متاسفانه قیمت‌سازی‌های واسطه‌گرایانه باعث سرریز شدن نقدینگی جامعه به‌سوی بازار خودرو شد و التهاب را تشدید کرد. اما ورود دستگاه های نظارتی و اجرای طرح‌های فوق‌العاده فروش و پیش‌فروش خودروسازان باعث شد تا اندازه‌ای از این التهاب کاسته شود، اما لازم است اقدامات تکمیلی نیز برای به ثبات رساندن بازار به عمل آید و گروه خودروسازی سایپا آمادگی دارد تا نقش و سهم خود را در این زمینه ایفا کند.»

   تقویت زنجیره تامین و رشد ۶۰ درصدی تحویل

افزایش تعامل و تقویت بیشتر زنجیره تامین با برقراری کامل انضباط مالی در سایپا از دیگر اقدامات این گروه خودروسازی در یک‌سال اخیر بوده است که بر اساس همین اقدامات گروه خودروسازی سایپا آمادگی کامل برای اجرای محورهای تولیدی بسته ویژه کنترل بازار خودرو را دارد. 

به گفته سلیمانی، به صفر رساندن تعهدات معوق به مشتریان، اولویت اصلی گروه خودروسازی سایپا در سال جاری است. گروه خودروسازی سایپا تنها از ابتدای سال جاری تا دهم خردادماه حدود 60هزار دستگاه خودرو تحویل داده بود که بیانگر رشد ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. راهبرد گروه سایپا رونق بیشتر در تولید و تسریع در تحویل خودرو به مشتریان است و به‌موازات اجرای برنامه افزایش تولید، سایپا در تلاش است تحویل خودروهای مشتریان را نیز با شتاب بیشتری دنبال کند. 

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پایان می‌گوید: «برای کاهش التهاب بازار، عرضه هرچه بیشتر خودرو و پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان در دستور کار سایپا قرار دارد که در صورت ادامه روند موفق تولید در شرایط فعلی، تحویل خودروهای مشتریان هم شتاب بیشتری خواهد گرفت.» 

به گفته وی، با توجه به رشد آهنگ تولید در سایپا در هفته‌های آینده، تحویل خودروهای مشتریان نیز با افزایش قابل توجهی همراه خواهد بود.

 

 

 

 



نظرات