1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خریداران باید 2 سال دیگر منتظر ترخیص خودروهای دپویی در گمرک باشند!

خریداران باید 2 سال دیگر منتظر ترخیص خودروهای دپویی در گمرک باشند!

8 تیر 1399
  • 0

 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه مصوبه چهارم دولت نیز مشکل مردم را حل نخواهد کرد، گفت : با ایرادات جدی که در مصوبه جدید دولت در تمدید ترخیص خودروها وجود دارد باید 2 سال دیگر منتظر ترخیص خودروهای دپویی بود.

 در حالی هفته گذشته مصوبه تمدید سه ماهه مهلت ترخیص خودروها ابلاغ شد که همچنان 3700 دستگاه خودروی دپویی در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی به دلیل ایرادات و ابهامات مصوبه گذشته دولت بلاتکلیف است .

با موافقت مجدد هیات دولت برای تمدید زمان ترخیص خودروهای دپو شده و ابلاغ آن در هفته اخیر این چهارمین بار است که این فرصت در اختیار صاحبان خودروها قرار می‌گیرد تا نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند. در حالی که با اتمام زمان 3 مصوبه قبلی کماکان بیش از 3 هزار دستگاه خودرو در گمرکات متوقف است که به گفته مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت حدود 2 هزار و 289 خودرو توسط دستگاه قضایی به دلیل شکایت و سایر مسائل توقیف مانده‌ که امکان ترخیص آنها منوط به اخذ حکم قضایی است ، ایرادی که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است در مصوبه تمدید جدید مهلت ترخیص خودروها از سوی دولت همچنان اصلاح نشده است.

به گفته مهدی دادفر ، در بند (3 ) مصوبه جدید تمدید ترخیص خودروهای دپویی عبارت «حکم قطعی برائت» به عبارت «رای قطعی منع پیگرد یا برائت »تغییر یافته است در حالی که باید قید می گردید که با دستور مرجع قضایی ترخیص خودروها بلامانع است ، ایرادی که به نظر می رسد ناشی از نبود دید کامل قضایی دولت بر چنین موضوعاتی است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با توجه به عبارت رای قطعی در بند ( 3 ) مصوبه ترخیص خودروها تصریح کرد : در حالی همچنان در این بند از مصوبه بر عبارت رای یا حکم قطعی در ترخیص خودروها تاکید می شود که اجرای آن نیازمند صدور رای دادگاه است جریانی که بنا به دستور ریاست قوه قضائیه و به منظور حل مشکل مردم و رفع توقیف کالا در گمرکات ، بر دریافت وثائق تا زمان رای دادگاه تاکید شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان با اشاره به اینکه تمام خودروهایی که دارای پرونده قضایی است با دستور متوقف شده است اظهار داشت : در شرایطی که بازپرس وثیقه را دریافت و خودروها را آزاد کرده است دولت نیز باید در مصوبه جدید عبارت «با دستور مرجع قضایی ترخیص آنها بلامانع است »را قید می کرد.


به گفته دادفر در حال حاضر بازپرس معادل خودروها، وثائق ملکی و ارزش ریالی آنها را دریافت و خودروها را آزاد کرد تا زمانی که دادگاه ها و روال کار در دستگاه قضائی انجام می شود اما متاسفانه دستگاه اجرایی اطلاعی از این مساله ندارد، ترخیص انجام نخواهد شد!


وی در ادامه اظهار داشت : نکته بعدی در ترخیص این خودروها عدم ثبت سفارش این خودروهاست و باید ثبت سفارش باز شود تا کار ثبت انجام و این خودروها ترخیص شوند که متاسفانه این کار نیز تاکنون انجام نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان در پایان وجود برخی دست های پنهان برای بهره مندی از بازار انحصاری خودرو را علت اصلی عدم ترخیص خودروها دانست و خاطر نشان کرد : متاسفانه دست های پنهانی که قدرت مقابله با آنها نیست تلاش دارند با ایجاد بازار به هم ریخته ، شلوغ و گران از این موقعیت استفاده کنند افرادی که ژست تولید می گیرند اما با ایجاد بازار انحصاری ، در حال واردات قطعات یدکی مورد نیاز کارخانجات هستند.

 واردکنندگان در 3 سال گذشته و پس از تصمیم ناگهانی دولت در ممنوعیت واردات و توقف ثبت سفارش همچنان با چالش های زیادی روبرو هستند جریانی که با بسته شدن سایت ثبت سفارش از تیر 97 و مشکل ترخیص هزاران خودرو دپو در گمرکات تدوام یافت ، این در حالی است که هیات دولت در جلسه 16 دی ماه سال 97 با ترخیص 5108 خودروی دپو شده در گمرک موافقت کرد ، اما تا هفته گذشته و با وجود تمدید چهارمین مصوبه 3 ماهه ترخیص خودروها در خرداد امسال و ابلاغ آن در روزهای اخیر از سوی دولت ،همچنان بیش از 3 هزار خودرو در گمرک بلاتکلیف است.

 

 

 

 



نظرات